вівторок, 27 жовтня 2015 00:20

"Є місця, куди розвідка не може дійти. Там керовані безпілотники безцінні"

Автор: ФОТО З САЙТА www.facebook.com
  Волонтер ”Армії SOS” готує до польоту без­пілотник. Їх вико­ристо­вують для аеро­розвідки на Донбасі. Апарат облад­наний трьома відео­камерами
Волонтер ”Армії SOS” готує до польоту без­пілотник. Їх вико­ристо­вують для аеро­розвідки на Донбасі. Апарат облад­наний трьома відео­камерами

Волонтери "Армії SOS" із липня минулого року виготовили понад 50 безпілотників. Їх використовують для аеророзвідки в усіх секторах зони АТО. Збирають апарати в київській майстерні на вул. Василя Яна ввечері або вночі, коли майстри приходять після основної роботи. Щоб зробити один безпілотник, треба не менше двох тижнів. Коштує $4 тис. Гроші перераховують люди. Апаратам волонтери дають імена: Кіборг, Перший, Тетешка, Трьошка. Шість безпілотників бойовикам удалося збити.

"Армія SOS" вела авіарозвідку в Донецькому аеропорту й Дебальцевому. Територію, яку охоплює безпілотник за один виліт, розвідники можуть прочісувати два тижні.

— Ми виїжджаємо на фронт і виконуємо завдання конкретних бойових частин, — розповідає волонтер 56-річний Юрій Кучеренко. Він колишній директор Одеського зоопарку. До війни захоплювався авіамоделюванням. Своїм безпілотником раніше знімав море. — У військових є безпілотники 1950-х років. Ми їх торпедами називаємо. Толку з них мало. Коли під час боїв за Дебальцеве піднявся галас, що пролетів російський літак, то був саме такий безпілотник. Це справжня летюча бочка.

У наших літаків ручний метод управління. Можна відхилитися від маршруту вбік, якщо під час польоту помічаєш щось цікаве. Якби ми запускали робота (безпілотник, яким керує програма. — "ГПУ"), втрачали б 70 відсотків інформації. Буває, летиш у якусь точку. Раптом бачиш у полі свіжі сліди або куряву. Розвертаєшся. Виявляється, їде ворожа техніка.

Літаки останньої модифікації, які зараз робимо, оснащені трьома відеокамерами. Курсова на носі — для орієнтування пілота. Зум-камера — збільшує й наближає об'єкти, спрямована вперед. Третя — націлена вниз. Усі одночасно записують. Починали з однієї камери. Найпершими використовували "коптери", вони схожі на маленькі вертольоти. Ефективні під час міського бою, далеко не літають. Безпілотники-літаки можуть віддалятися на 40 кілометрів, літати дві години. Є місця, куди розвідка не може дійти. Там керовані безпілотники безцінні.

У Дебальцевому мали унікальний досвід. Бійці виходили вночі, був туман. Багато людей заблукали. Ми сиділи в штабі 30-ї бригади в Миронівському. Хлопці в темряві намацували якісь орієнтири, а ми дивилися записи денних польотів безпілотників і вказували дорогу. Це було приблизно так: "Бачите підбитий танк? Беріть праворуч від нього".

Юрій вмикає на ноутбуці відео польоту над околицями Дебальцевого.

— Ось підбитий джип, який "Армія SOS" подарувала 30-й бригаді. Його грохнули в перший же день, — показує на моніторі. Місцевість вся вкрита чорними плямами від розривів снарядів. — Наша артилерія била по російських "Градах" за координатами, які давали ми. Упіймали кадр, як сєпари розвантажують боєкомплект. Звісно, що потім туди прилетіли українські снаряди.

Під час останнього вильоту в моєму безпілотнику було шість дірок — бойовики обстріляли з автоматів. Ми не перериваємо польоту, коли нас засікають. Інформація цінніша. Були випадки, коли просто з монітора фотографували координати й відправляли в штаб, щоб позиції ворога накрила артилерія. Наш відомий відеоролик, який зняли 15 січня над Донецьким аеропортом (набрав 2 мільйони переглядів в інтернеті. — "ГПУ"), монтували з двох польотів. Знайшли 94 точки для стрільби артилерії.

Одного разу літали на Горлівку. Російські РЕБи (засоби радіоелектронної боротьби. — "ГПУ") заблокували управління безпілотником. Ми втратили над ним контроль. Літак пролетів 24 кілометри, зняв три сєпарські бази й сів у полі. Ми знали координати посадки. Дали їх розвідникам. Ті пішли в глибокий тил ворога й витягли безпілотник. Це був колосальний ризик. Розвідники йшли 15 кілометрів по чужій території. Під Дебальцевим ми з командиром 30-ї бригади дивилися відео одного польоту. Він питає свого розвідника — скільки тобі треба часу, щоб пройти цю ділянку? Той відповів: 15 днів. Буває, фізично пройти неможливо. Багато полів, відкритої місцевості. Вночі не підеш, бо скрізь заміновано. Якщо тебе засікли, шансів відбитися — нуль. Зараз наші програмісти працюють над тим, щоб можна було обходити нові російські РЕБи.

Через перемир'я люди значно менше перераховують грошей на виготовлення безпілотників. А зараз літати треба більше. Дивитися, де бойовики ховають техніку, яку мають відводити.

Допоміг знайти в лісі самогонщиків

За допомогою безпілотника у червні визначали масштаби пожежі на нафтобазі "БРСМ-нафта" під містом Васильків на Київщині. Прикордонники шукали тих, хто нелегально добуває бурштин, на Житомирщині та Рівненщині. На Хмельниччині — в'язнів, які втекли з потяга.

Інспектори ДАІ у Дніпропетровську використовують безпілотник, аби спостерігати за дорогою. Виявляють причини заторів, стан проїжджої частини.

Столична турагенція влітку доставила путівку клієнту за допомогою безпілотника. Той пив каву на терасі кафе.

У Білорусі в лісі знайшли підпільний цех, де варили самогон. Безпілотник оснастили тепловізором. З висоти він зафіксував джерела тепла. Передав координати міліції.

Зараз ви читаєте новину «"Є місця, куди розвідка не може дійти. Там керовані безпілотники безцінні"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути