21 січня на перегоні Бескид-Скотарське на межі Львівської й Закарпатської областей завершили перший етап спорудження двоколійного Бескидського тунелю. Він буде завдовжки 1800 м. Планують пустити ним поїзди 2018 року. Цей найбільший транспортний проект в Україні експерти називають "будівництвом століття".
— Він замінить старий Бескидський тунель, зведений 1889 року, — кажуть у "Львівській залізниці". — Подекуди там протікає вода. Взимку на стелі утворюються бурульки й лід. А це вже небезпечно для поїздів. На перевалі завжди інтенсивний рух, тому закрити його на капітальний ремонт не можна. Про тунель-дублер заговорили 2000-го. Тепер споруджують за 30 метрів від старого.
2004 року "Львівська залізниця" щодо нового тунелю уклала кредитний договір з Європейським банком реконструкції та розвитку. Він виділив 103 млн євро, "Львівська залізниця" — 600 млн грн. Роботи почали в листопаді 2013-го. Працюють цілодобово.
— Тунель прокладаємо "новоавстрійським способом", — розповідає будівельник 41-річний Юрій. — Спочатку буруємо шпури, закладаємо вибухівку, підриваємо. Тоді вибираємо породу й бетонуємо стелю. Найважче було між станціями Лавочне й Воловець. Там поїзди піднімаються до найвищої точки, ухили — по 30 градусів. Колія проходить між горами, річками. Доводилося пробивати кілька тунелів і прокладати мости. Не обійшлося без жертв. 2013 року на перегоні Опорець — Бескид перекинувся екскаватор, загинув машиніст.
Через новий тунель зможуть проїхати 100 потягів на добу. Нині старим тунелем — 47. Швидкість зросте з 40 до 60–70 км/год.
— Для нас Бескидський тунель має стратегічне значення. Це єдина одноколійна ділянка п'ятого Пан'європейського транспортного коридору, який проходить територіями Італії, Словенії, Угорщини, Словаччини та України. Пов'язує з Європою транспортні коридори з Росії. Через нього йдуть більшість транзитних вантажів, — каже 49-річний Микола Осташук, доцент Інституту інженерної механіки та транспорту. — Якщо Європа погодилася фінансувати це будівництво, значить, зацікавлена в ньому. По-перше, хоче мати межу між Росією та Україною, буферну зону. По-друге, в Україні є необхідна європейцям сировина — деревина, деревне вугілля, метал. Нам це теж на руку, адже торік порівняно з 2013-м перевезення скоротилися на 70 відсотків. Також на Закарпатті й Львівщині побільшає туристів-іноземців.
Новий тунель обладнають сучасним робочим та аварійним освітленням, вентиляцією, відеонаглядом. Встановлять датчики визначення рівня шкідливих газів, систему антикорозійного захисту. В Україні Бескидський тунель — другий за протяжністю після Лутугинського на Луганщині. Той завдовжки 2063 м.
Доставлятимемо вантажі на Захід швидше й дешевше
— Бескидський тунель продовжить нещодавно відкритий Україною новий "Шовковий шлях", — каже міністр інфраструктури Андрій Пивоварський, 37 років.
15 січня ним запустили експериментальний потяг за маршрутом Україна — Грузія — Азербайджан — Казахстан — Китай в обхід Росії. У контейнерному поїзді — 20 вагонів.
— Бескидський тунель має на меті те саме, що й "Шовковий шлях", дерегуляція в портах, відкрите небо у США. Все це допоможе нам відповісти на запити ринку, коли економіка почне відновлюватися, — говорить Пивоварський. — Нарешті зможемо реалізувати транзитний потенціал нашої країни. Завдяки тунелю вже через два роки Україна транспортуватиме вантажі на Захід значно швидше й дешевше.
Коментарі