11 лютого 1809-го американський інженер Роберт Фултон запатентував пароплав.
Майбутній винахідник з дитинства цікавився водним транспортом. Будучи помічникоом власника ювелірного магазину, він почав робити ескізи підводного човна і торпед.
У середині 18 ст. Бурхливо розвивалася торгівля, одне за одним з'являлися фабрики, заводи і майстерні. Завдяки цьому у Фултона з'явилася ідея вдосконалити судна, які рухаються силою пари. Адже їх конструювали ще до нього: подібні транспортні засоби конструювали англійські і французькі науковці.
Фултон переробив ідеї своїх попередників і почав експерименти з паровими двигунами. Так, 1803-го його перший пароплав рушив по річці Сена. Тодішнього французького імператора Наполеона Бонапарта побачене не вразило. "Кораблі без вітрил - безглуздість. Місце парі на кухні, в каструлі під кришкою", - заявив він.
Тоді Роберт Фултон вирушив додому. Замовив у Британії потужніші двигуни і розпочав у Нью-Йорку роботу над створенням потужного парового судна. Навесні 180-го він спустив на воду "Пароплав Північної річки". Він мав довжину 40 м і ширину - 5м. Потужність складала 20 к.с.
Новий засіб пересування спочатку викликав глузування і знущання. Власники вітрильних і гребних судів на Гудзоні влаштовували на шляху пароплава затори. Газети називали винахід "чудовисько Фултона".
У серпні пароплав здійснив перший рейс по Гудзону від Нью-Йорка до Олбані, Відстань між містами пароплав покривав за 32 год. проти течії. Повернення в Нью-Йорк за течією зайняло 30 год. З тих пір пароплав почав регулярні плавання по Гудзон. А 180го Роберт Фултон отримав на нього патент.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: На воду спустили єдиний лайнер, який брав участь у двох світових війнах
Для ВМФ Сполучених Штатів Фултон в 1812-му побудував перший в світі паровий військовий корабель "Demo logos". Добудували його вже після смерті винахідника і перейменували на його честь.
90 років тому від одеського причалу до кримських портів відійшов перший пасажирський пароплав "Одеса". На Чорному морі започаткували пасажирське судноплавство. Губернатор Михайло Воронцов побажав, щоб у Одеси був власний комерційний пароплав, придатний для плавань у відкритому морі.
Коментарі