7 лютого 1906-го народився авіаконструктор Олег Антонов. За життя він створив 52 планери та 22 літаки.
- Олега Антонова називають Антеєм світової авіації. Він зробив вагомий внесок в історію світового авіабудування, - розповідає Gazeta.ua директор Державного музею авіації імені О.К. Антонова й авіаексперт Олександр Риков.

У чому полягає особливість підходів Олега Антонова до проєктування літаків порівняно з іншими радянськими авіаконструкторами?
- Це була дуже талановита багатогранна людина. Він був художником, писав вірші, захоплювався спортом. Загалом його можна поставити в один ряд із такими конструкторами, як Туполєв, Іллюшин іта Яковлєв. Але його авіаційна школа все-таки трохи відрізняється від їхньої, бо він здебільшого намагався робити цивільні літаки з широким полем застосування.
Чи правильно називати його творцем саме української авіації?
- Беззаперечно. Завдяки тому, що конструкторське бюро Олега Антонова почало функціонувати в Києві, українське авіабудування отримало дуже великий поштовх для розвитку. Багато заводів в Україні стали виробляти продукцію, яка використовувалася для побудови літаків марки Ан. Його безпосередня робота як генерального конструктора цього бюро привела до зростання авіаційної промисловості всієї нашої країни, і ми досі користуємося плодами його напрацювань. Завдяки роботі цих підприємств наша країна в авіаційній сфері дуже відома.
Не тільки Ан-124 "Руслан" і Ан-225 "Мрія" — візитівки нашої країни, а й той же Ан-2 - багатоцільовий літак, який надзвичайно відомий за кордоном.

1999-го до Міжнародної аерокосмічної зали слави Аерокосмічного музею, що в американському штаті Каліфорнія, внесли ім'я Олега Антонова. На вашу думку, чому це зробили?
- Той внесок, який зробив Олег Костянтинович і ті його технічні ідеї, які були ним же й утілені в метал у його конструкторському бюро, дали й іншим авіаційним конструкторам змогу багато в чому реалізувати свої проєкти. Дуже багато технічних ідей Олега Костянтиновича поширювалися й серед інших конструкторських бюро. Наприклад, Іл-76 - транспортний літак Іллюшина. Під час його створення використовували напрацювання щодо конструкції кабіни екіпажу, над якими працював Олег Костянтинович Антонов. Ще один яскравий приклад - Літак Яковлєва - Як-40 - його прообразом виступав літак спільної роботи Антонова та Берієва - Ан-30. Це говорить про те, що його перебування в тій залі слави є абсолютно заслуженим.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Літак-рекордсмен зробили в Україні
За життя Олег Антонов створив 52 планери і 22 літаки. Це мало чи багато порівняно із іншими авіаконструкторами?
- Це дуже велика кількість літаків. І тут потрібно дивитися не тільки на цифру, але і враховувати те, що майже всі ці літаки стали серійними. Кількість літаків марки Ан - це великий внесок у світову авіацію. Тобто тут важлива не тільки кількість, але і якість, а вона у літаків марки Ан доведена роками експлуатації. Багато з них експлуатуються досі.

У чому таємниця успіху Антонова?
- Насамперед, талант. Друге - любов до неба, до авіації. Він усе життя цим захоплювався, із самого дитинства хотів бути пілотом. У нього, на жаль, не вийшло, тому він став конструктором авіаційних планерів. Завдяки планерам він досконально засвоїв знання з динаміки польоту, з аеродинаміки. Усе це він застосовував у конструкціях, що дало можливість отримати такі унікальні літаки Антонова, які маємо на сьогоднішній день.





Які з літаків, побудованих за проєктами Олега Антонова, можна назвати легендарними?
- Безумовно, це Ан-2 - повітряний всюдихід. Дуже багатофункціональний літак. Ціла лінійка літаків, побудованих на базі легендарного Ан-24, який літає досі. Це вантажні літаки Ан-26 і Ан-32, літаки спеціального призначення Ан-30.

Також можемо сюди додати Ан-22 "Антей". Це перший у світі великий військово-транспортний літак. І далі вже йдуть безпосередньо "Руслан" і "Мрія".
Чому настільки успішним став Ан-2? Що ілюструє його вдалу конструкцію?
- Свого часу Ан-2 був настільки ж масовим літаком, наскільки німецький малолітражний Volkswagen-Жук серед легкових автомобілів. Літак збирали з 1947-го по 2002-й на території України та Польщі. А в Китаї його виробляють і зараз. Усього випущено вже понад 18 тисяч цих літаків, їх досі експлуатують.
Ан-2 вийшов дуже простим літаком як в експлуатації, так і в пілотуванні й обслуговуванні, що в післявоєнний період дало змогу швидко підняти авіаційне сполучення в малодоступних регіонах. Унікальність Ан-2 у тому, що він може виконувати посадку на невеликі непідготовлені майданчики. У зимовий період його можна обладнати лижами, і він виконуватиме польоти в умовах Крайньої Півночі. Також його оснащують поплавцями, і він виконує злети й посадки з води у важкодоступних місцях, де велика кількість річок і озер.

Ан-2 також найбільший у світі біплан. А біплан - це літак зі збільшеною площею крила, що дає йому можливість мати дуже високі злітно-посадкові характеристики.
На той час не існувало ніяких аналогів Ан-2, це був абсолютно новий клас літаків.
Ан-2 був настільки ж масовим літаком, наскільки німецький малолітражний Volkswagen-Жук серед легкових автомобілів
Що вам відомо про характер Антонова, його життєву позицію, звички? Як це могло допомогти у його точній роботі?
- На жаль, я особисто не був знайомий з Олегом Костянтиновичем, але багато спілкувався з його сучасниками. Вони відгукувалися про нього як про надзвичайно благородну, виховану та ввічливу людину. Це давало йому змогу керувати величезним колективом конструкторського бюро та серійного заводу.

До останніх днів життя Олег Антонов докладав неймовірних зусиль щодо відновлення пам'яті Ігоря Сікорського в історії авіації України, допомагав поету-шістдесятнику Василю Стусу, виступав на захист Ліни Костенко. Що вам відомо про це?
- Він дуже любив Україну. І особливо Київ. За роки життя в нашій країні він перейнявся нашими цінностями. Звичайно, доля цих людей, досить непроста в той період, дуже впливала на нього, і він, безумовно, намагався допомагати цим людям, використовуючи своє високе становище і зв'язки.
Скільки у вашому музеї машин Ан?
- Зараз 10 літаків марки "Антонов". Але триває багаторічний проєкт з передання та створення на території музею великої експозиції, що складається з практично всіх доступних зараз в Україні літаків марки Ан. У нас є моделі літака Ан-24 у декількох модифікаціях - у цивільній і військово-транспортній. Є спеціальний літак аерофотозйомки Ан-30. Також є дуже унікальний літак - радянський АВАКС, який не пішов у серійне виробництво через розпад Радянського Союзу. Також літак Ан-71 - це літак із великою радіолокаційною антеною у вигляді тарілки на хвості.
Також у нас зберігається унікальний планер Антонова. Кажуть, що на цьому планері Олег Костянтинович сам виконував польоти на аеродромі "Чайка". Зараз планер - на реставрації, але вже незабаром виставимо його в основну експозицію.
Коментарі