Вступ дитини 6-7 років до школи не зменшує потреби в іграх.У цьому віці на перше місце виходять різні ігри з правилами - інтелектуальні і рухливі, в яких продовжують розвиватися найважливіші якості і здібності: мова, логічне мислення, вміння планувати свої дії.
Для того, щоб гра молодшого школяра носила розвиваючий характер і відповідала психологічним завданням віку, це повинна бути:
- гра за правилами;
- колективна, партнерська гра, в якій партнерами можуть бути як однолітки, так і дорослі;
- повинні бути створені умови для вибудовування кожним гравцем своєї стратегії;
- у грі повинна ставитися мета - виграти (тобто це завжди або гра-змагання, або гра-досягнення).
В іграх молодшого школяра може бути використаний будь-який матеріал: мовний, математичний, реальні предмети або знання про них (вікторина). Грою може стати будь-який вид діяльності (інтелектуальна, образотворча, мовна, рухова і ін.). Це можуть бути настільні, рухливі, режисерські ігри.
Партнерські ігри
Завдання прогнозування і планування своїх дій залежно від дій партнера ставиться дитиною вже в 6-7 років. Формується це уміння в партнерських іграх. Це все різновиди ігор за правилами - доміно, лото, ігри-бродилки, шашки, шахи, конструювання, доганялки і тому подібне.
Почати можна з гри "Палички", яка базується на народній грі в бірюльки, де дрібні дерев"яні предмети (самоварчик, кухлик, бублик, тарілочка і ін.) дістаються гачком із загальної купи без порушення їх початкового положення. Гра "Палички" складається з непарної кількості тонких 10-сантиметрових паличок. Вони безладно висипаються на поверхню столу. Правила гри ті ж: дістати з купки паличку для себе так, щоб не порушити початкове взаєморозташування. Брати паличку руками не можна. Витягнути її можна за допомогою іншої палички підтяганням або підкиданням так, щоб не зачепити решту. Для вирішення ігрового завдання дитина повинна враховувати положення наміченої палички щодо сусідніх і її опору на них.
Гравець, який не зумів витягнути намічену паличку, не зрушивши з місця останні, пропускає хід і не додає паличку до вже набраним. Виграє той, хто набере більшу кількість предметів. Гра розвиває уміння кожного разу будувати свої ігрові дії виходячи з нових умов завдання. А за логікою гри умови постійно міняються, і ці зміни залежать від ігрових дій партнера.
Після того, як дитина освоїла цю гру, їй можна запропонувати інші, що вимагають розробки складнішої стратегії.
Уміння планувати, прогнозувати, вибудовувати виграшні стратегії, розвивається в таких іграх, як "Хрестики-нолики", "Морський бій", "Шашки", "Шахи" і ін.
Ігри на мовному матеріалі
Грати із словом, як з предметом, - дуже важливе вміння, яке формується у дітей до 6-7 років. Приклади ігор-завдань із словами для молодших школярів:
* Будь-яке слово пишеться на дошці. Дітям дається завдання: до кожної букви слова придумати слова на задану тему (тварини, транспорт, рослини й ін.). Наприклад, на дошці слово "СЛОН". Слова до нього - собака, лисиця, олень, носоріг.
* Із слова викидають один звук, щоб вийшло слово із новим значенням. Наприклад: "Викинь із слова "коса" перший звук" (оса)".
* Додають до слова один звук, щоб вийшло нове слово (гра, протилежна попередній): коло - колос
* Замінюючи в слові один звук, можна отримати нове слово: кора - коса, нора - гора, пісок - лісок.
* Ребуси - завдання, у яких слова або фраза зашифровані в малюнку.
Гра "Колісниця слів". Грати можуть двоє і більше гравців. Спірні моменти допоможе вирішити орфографічний словник. Перший гравець називає слово з 4 букв (іменник в називному відмінку - тобто має відповідати на питання "Що?"). Наступний називає слово з 4-х букв, що починається з букви, якою закінчується слово, попереднім гравцем. Цю "естафету" продовжує наступний гравець і так далі. Можна брати слова з якоїсь певної сфери, наприклад називати тільки тварин, імена або назви міст.
Загальновідомою є вікторина "Поле чудес". Ведучий загадує слово, позначає порожнім віконцем букви, з яких воно складається. Гравці по черзі називають букви. Якщо буква вгадана (є в цьому слові), вона вставляється у відповідне віконце, і той самий гравець може назвати ще одну букву. Перемагає і стає ведучим той, хто вгадав слово.
"Склади слово". Це одна з найвідоміших ігор із словами. Задається слово (зазвичай довге), наприклад "конвалія". За певний час гравцям потрібно скласти з букв цього слова інші слова ("колія", "вал", "кіно" і так далі). Потім гравці по черзі називають їх. У залік йдуть тільки ті варіанти, які ще не були названі. Перемагає той гравець, який останнім назвав слово. Чемпіоном гри вважається той, хто придумав найдовше слово.
"Каркас". Спочатку вибирають три (дві і навіть одну) приголосні букви (наприклад - к, н, т). Потім всі гравці "натягують на каркас" голосні букви (а також м"який знак, апостроф, букву й), тобто придумують слова, що складаються з цих приголосних (у будь-якому порядку) і будь-яких голосних ("тканина", "кант", "канат"...). Перемагає той, хто придумав останнє слово.
Гра в акроніми розвиває фантазію, уміння "працювати із словами", розширює словарний запас, знайомить з поняттям акроніма. Грають декілька дітей, бажано разом з дорослими. Один з гравців задумує якесь словосполучення і вимовляє його у вигляді акроніма (поєднання його перших букв). Наприклад, МТП може означати "м"яка тепла подушка". Для простоти можна ввести таке правило: загадувати тільки речі, які знаходяться в цій кімнаті. Решта відгадують. Якщо хоч би одне слово вгадане, ведучий повинен про це повідомити. Той, хто першим вгадав все словосполучення, виграє і сам наступного разу загадує свій акронім.
"Вгадай фразу". Ведучий бере будь-яку книгу і читає початок будь-якої фрази. Решта намагаються вгадати її продовження. Через деякий час загадана фраза читається до кінця, і всі гравці можуть порівняти те, що було сказане ними, із справжнім закінченням фрази. Той, хто вгадує кінець фрази (або майже вгадує), отримує очко. Можна читати не початок, а кінець фрази. Спочатку ведучий повинен вибирати неважкі завдання, щоб дітям було цікаво грати.
Ця гра вчить розуміти контекст, в якому вимовляються ті або інші слова. Адже в реальних діалогах вимовляється лише частина слів. Якщо навчитися вгадувати "недосказане", то ви краще розумітимете навколишніх людей і їхні вчинки.
за матеріалами 7ya.ru, veslo.org
Коментарі