Ексклюзиви
понеділок, 28 жовтня 2019 13:58

Вагоновожатий і кондуктор відповідали за ремонт перших трамваїв

28 жотвня вінницькому трамваю виповнюється 106 років. У 1913 році по місту почали курсувати перші бельгійські трамваї.

Рух трамвая було відкрито за маршрутом "Вокзал — Жіноча гімназія" протяжністю 8,6 км. Вона пролягала через Миколаївський проспект (Соборна), перетинала Південний Буг через два залізні мости та острів Кемпу і тягнулась по Олександрівському проспекту (проспект Коцюбинського).

  В кожному трамваї працював вагоновожатий (водій) та кондуктор. Вони обидва відповідали за ремонт свого транспорту в разі поломки.
В кожному трамваї працював вагоновожатий (водій) та кондуктор. Вони обидва відповідали за ремонт свого транспорту в разі поломки.

Міську залізницю у місті хотіли ще створити в 1989 році. Акціонерне товариство "Іполіт Романов" подало міській думі на розгляд проект будівництва електрифікованої трамвайної лінії. Далі проекту справа так і не пішла - акціонерне товариство збанкрутувало. Пізніше договір уклали аж в лютому 1912 року з київським відділом російського товариства "Всеобщая компания электричества".

В кожному трамваї працював вагоновожатий (водій) та кондуктор. Вони обидва відповідали за ремонт свого транспорту в разі поломки.

Влітку 1914 року побудували ще одну трамвайну лінію від Вознесенської церкви (церква не збереглась, була розташована поряд з сучасною площею Перемоги) до Кримських казарм (вулиця Стрілецька). Для неї закупили ще чотири вагони "MAN". Дві трамвайні лінії та одинадцять вагонів забезпечили перевезення 2,5 мільйона пасажирів протягом 1914 року.

Зарплатня водія та кондуктора була 25 рублів, а головного інженера – 80 рублів.

В 1917-1921 роки трамваї містом майже не курсували. З 1922 року, коли в місті та країні встановилась радянська влада, трамвайний рух було відновлено.

В 1932 році з'явилась нова трамвайна лінія: від ринку Каліча (площа Юрія Гагаріна) до Пироговської лікарні. Спочатку облаштували тільки одну колію, тому трамвай по ній курсував від першої до кінцевої станції та назад. Наступного року до маршруту додали нову колію.

З Одеси до Вінниці привезли чотири вагони "Nivelles". Вони не були новими. Одеса тоді переходила на ширококолійну систему

В 1935 році з Одеси до Вінниці привезли чотири вагони "Nivelles". Вони не були новими, адже Одеса переходила на ширококолійну систему, тому позбувалась непотрібних трамваїв.

Протягом 30-х років планували побудувати лінію від Військового містечка (колишніх Кримських казарм) до суперфосфатного заводу по вулиці Фрунзе (Академіка Янгеля). В 1940 році навіть розпочали роботи з будівництва, проте, завершували їх вже після війни.

7 липня 1941 року рух трамваїв у Вінниці припинився. В роки німецької окупації трамваї зрідка курсували. Під час відступу в березні 1944 року німецькі війська зруйнували трамвайну систему та систему елекропостачання міста: з 15 вагонів у робочому стані були тільки чотири. Протягом місяця після звільнення міста трамвайний рух було відновлено, але до 1949 року діяли тільки два маршрути: Вокзал – Мости, Мости – Пироговська лікарня.

1955 року було відкрито нову лінію Хмельницьким шосе до нового трамвайного депо, що будувалося замість старого, старе ж депо через будівництво нового мосту було знесене. Новий міст через Південний Буг відкрили того ж таки 1955 року.

Упродовж 1957—1959 років у дві черги подовжено лінію вул. Пирогова до лікарні ім. Ющенка.

В 60-х роках колію довели до Технічного університету, який й відкрився в ті роки.

"У тих же 1960-х до нас привозять німецькі вагони ГОТА з Нюрнберга, зовсім нові. Це була велика партія, 40 "потягів". Таким чином, ми вперше за півсторіччя отримали новенькі вагони", — розповів екскурсовод Музею трамвая Олег Матюхов.

  Частина Т-4 працює на лініях як службові трамваї. Фото: vn.20minut.ua
Частина Т-4 працює на лініях як службові трамваї. Фото: vn.20minut.ua

На початку 70-х років у Вінниці розпочалась епоха чеських трамваїв. В 1971 році до міста з Чехословаччини прибуло шість вагонів Т4, виготовлених на "CKD Tatra".

Закупівля чеських трамваїв тривала до початку 90-х років і була припинена в роки Незалежності.

  У Вінницю привезли 116 вагонів з Цюріха. Фото: depo.vn.ua
У Вінницю привезли 116 вагонів з Цюріха. Фото: depo.vn.ua

Новою історією вінницьких трамваїв стала поява швейцарських вагонів на міських вулицях.

Протягом 2007-2011 років у Вінницю привезли 116 вагонів з Цюріха. На заміну чеським "Татрам" стали "Міражі" та "Карпфени".

Швейцарські вагони рано чи пізно, також доведеться списати.

  VinWay. Фото: depo.vn.ua
VinWay. Фото: depo.vn.ua

Вже зараз Вінницька транспортна компанія виробляє власні трамваї - "VinWay". Це колишні чеські КТ-4, від яких залишається тільки рама. Усе інше заміняється та перебирається.

Рік тому, до 105-річниці на маршрути міста вийшов десятий "VinWay". Вагон має довжину 31 метр, низькопідлогову вставку та може вмістити до 300 пасажирів.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Вперше випробували найдовший в Україні трамвай

У Вінниці створений перший тролейбус, який має схожість із трамваєм, виїхав на маршрут.

Вінницький тролейбус зібрали з деталей переважно вітчизняного виробництва: українська електронна система управління, вінницька система інформаційного керування. Втім, створено цю машину на базі придбаного у Білорусі тролейбуса.

Зараз ви читаєте новину «Вагоновожатий і кондуктор відповідали за ремонт перших трамваїв». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути