вівторок, 27 травня 2014 14:30

Львівському трамваю виповнилося 120 років
7

Фото: Леся Межва

31 травня 1894 року у Львові почав їздити перший електричний трамвай. До того вагони тягали коні. Львів став другим в Україні, після Києва, і четвертим на території Австро-Угорщини містом, яким курсував електричний трамвай.

Найстарший львівський трамвай Sanok SN-1 1912 року випуску до сьогодні стоїть в ангарі депо №1 на вул. Городоцькій. Таких раритетних машин у світі збереглося лише дві - у Львові та у Кракові. Корпус, вікна, двері, підлога та сидіння старовинного трамваю - із дерева. З двох кінців були кабінки для водія, бо рельси біли лише в одену сторону. За кермом сидіння не було. Щоб їхати в протилежний бік, водій ніс свою табуретку через вагнгон в інший кінець.

"Візники були невдоволені, бо новий трамвай забирав у них хліб. Вони казали, що електрика - це небезпечно. А все, що може зробити кінь, то хіба копнути, - розповідає Юрій Оприск, голова профкому ЛКП "Львівелектротранс". - Перші лінії проклали з вокзалу до стрийського парку. А потім на Личаківський цвинтар. Тодішній трамвай міг розігнатися усього на 6-15 кілометрів. Тоді як сьогодні його швидкість - до 40 кілометрів."

Тоді трамвай був не просто засобом пересування, але і цілою традицією львів'ян. Люди їздили ним, щоб дізнатися новини - про ціни на базарах міста, рецепти мазей і лікувальних настоянок, хто кого побив і пограбував, плітки про можновладців. У тодішній пресі багато друкувалося власне про трамваї. "Діло" за червень 1917 року писало: "Вчера з полудні Львів заплив дощ. Майже три години устала трамваєва комунікація". Або: "До шпиталю у Львові привезли безробітного 21-річного Івана Гереса, з Грибович коло Львова. Він заявив, що виліз на стовп і вхопився за електричні трамваєві проводи, щоб скінчити самогубством. Додав, що не має рідні і живе в крайній нужді", - "Діло" за серпень 1935-го.

Сьогодні трамвайники запевняють, що їх робота залишається дуже престижною. Єдиним мінусом є застарілий рухомий склад та трамвайні лінії, через що трамваї часто ламаються.

"У нас високі зарплати, - говорить ветеран-водій 60-річна Галина Козак, яка 41 рік водить трамвай. - Мінімум, що може мати початківець - 3500 гривень. А у водіїв зі стажем значно більше. Є доплати за додаткові години, за стаж, категорію, за продаж квитків. Вважаю, що сьогодні - це робота для молодих дівчат. Я сама із Сумської області. 18-річною приїхала у Львів, вийшла на вокзалі і перший раз побачила трамвай. Сіла у нього, проїхалася в центр. Мені це здалося так романтично, що я пішла на курси, провчилася півроку і усе чотири десятки пропрацювала."
На честь 120-річчя львівського трамваю у суботу місто урочисто привітає та нагородить ветеранів та працівників львівського електротранспорту у готелі "Гетьман". А до кінця року Львів закупить ще один модернізований трамвай власного виробництва від заводу "Електрон". Нагадаємо, перший 5-секційний трамвай за мільйон євро "Електрон" виготовив для Львова минулого року. Нова машина буде 3-секційною, адже вулиці Львова вузькі і довгому трамваю важко повертати.

Зараз ви читаєте новину «Львівському трамваю виповнилося 120 років». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути