Газотранспортну систему України визначено основною газовою артерію Європи. Такий висновок Міжнародної інвестиційної конференції з питань модернізації та реконструкції української ГТС, що відбувалася у Брюсселі за участю прем"єр-міністра України Юлії Тимошенко.
— Євросоюз на багато років наперед визначив газотранспортну систему України як основну транзитну магістраль, через яку Європа отримуватиме газ, — заявила на прес-конференції після повернення з Бельгії глава уряду. — ЄС дивиться на Україну як на єдиного стратегічного партнера з транспортування.
Тимошенко розповіла про готовність європейських донорів надати кредити Україні — для модернізації та реконструкції ГТС. Це свідчить про те, що протягом наступних десятиліть наша ГТС транспортуватиме ключові об"єми газу до країн Євросоюзу.
Сьогодні Україна транспортує до країн ЄС 80% газу, що надходить із Росії. Заплановані на розвиток ГТС інвестиції у розмірі $5,5 млрд дозволять збільшити газові потоки через нашу газотранспортну систему ще на 60 млрд кубометрів.
Також Тимошенко зауважила, що під час слухань у Брюсселі було поставлено крапку в питанні про створення інших газопроводів у Європі:
— Це означає, що не потрібно жодних альтернативних шляхів поставок газу, — наголосила прем"єр.
Вона зазначила, що українська газотранспортна магістраль залишиться в державній власності, хоча ще зовсім недавно існував ризик банкрутства ГТС.
Проте така ідея не всім припала до душі. Наприклад, Віктор Янукович та Арсеній Яценюк неодноразово виступали за приватизацію української "труби" — очевидно, через їхню залежність від хазяїна "РосУкрЕнерго" Дмитра Фірташа. Яценюк закликав не дивитися на ГТС "як на святу корову". Таку ж позицію обстоює й прем"єр Росії Володимир Путін. Тому заява Тимошенко про те, що ГТС не продається, його дуже роздратувала.
У день підписання декларації Путін скасував засідання російсько-української міжурядової комісії за участю Тимошенко, яке мало відбутися на початку квітня. Керівник російського уряду різко критикував Україну за її проєвропейську позицію стосовно модернізації газотранспортної магістралі, вважаючи, що реконструювати її без участі Росії неможливо.
Тимошенко підкреслила, що завдяки втручанню уряду ГТС вивільнено від тіньових схем і корупції:
Прем"єр зазначила, що українська газотранспортна магістраль залишиться в державній власності
— Ми усунули від ГТС усіх тіньових паразитів. На сьогодні газотранспортна система працює фінансово збалансовано, без посередників. Іще перебуваючи в опозиції, ми ухвалили закон, що забороняв приватизацію ГТС та її передачу в консорціум. Але, на жаль, нині ще існують варіанти для тіньового обороту газу, — визнала глава уряду. — Адже газ, який потрапляє в Україну, враховується не в повному обсязі. Проте завдяки модернізації ГТС буде налагоджено 100-відсотковий підрахунок усього транспортованого газу. Також значно скоротиться кількість технологічного газу, необхідного для здійснення транзиту газу в Європу через територію України. Це дозволить знизити собівартість транзиту, — підсумувала прем"єр.
Вона наголосила, що "газотранспортна система — це скарб України, її енергетична незалежність, впевненість у тому, що ми завжди будемо з енергоносіями. Це — наш вплив на енергетичну політику цілого регіону, включаючи як Росію, так і Європейський Союз. ГТС дає Україні впевненість у сьогоднішньому й завтрашньому дні".
Прем"єр підкреслила, що підписання спільної заяви між Україною та ЄС дає можливість і Російській Федерації брати участь у цьому процесі, а тому не є поразкою нашого сусіда:
— Можливо, Росії не сподобалося, коли "Шахтар" обіграв "ЦСКА" в Кубку УЄФА. Але це ж не стало утиском її інтересів. Цього разу не програли ні Росія, ні Європа, а Україна лише захистила свої національні інтереси.
Утім, російське керівництво дещо іншої думки. Делегація Росії демонстративно залишила конференцію в Брюсселі, а потім її представники майже не добирали висловів на адресу Тимошенко, яка спромоглася захистити національні інтереси своєї країни. Зокрема, Володимир Путін назвав документ "непродуманим і непрофесійним".
Міністерство енергетики РФ припускає можливість перегляду контрактів з Україною на постачання й транзит газу, якщо не враховуватимуться російські інтереси.
Коментарі