пʼятниця, 28 червня 2024 18:00

"Владна команда не навчилася державництву" - Климпуш-Цинцадзе про труднощі на шляху до ЄС та строки вступу

Чи встигне України стати членом Євросоюзу до виборів Європарламенту в 2029 році та наскільки складними будуть переговори, проаналізувала в ексклюзивному інтерв'ю для Gazeta.ua голова комітету Верховної Ради з питань інтеграції до Європейського Союзу Іванна Климпуш-Цинцадзе.

Із колишньою віцепрем'єркою з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України також проговорили про нові виклики та пріоритети країни на шляху до ЄС.

УСІ РЕФОРМИ В ДЕРЖСЛУЖБІ БУЛИ ЗНИЩЕНІ

Рада Євросоюзу офіційно затвердила переговорні рамки для нашої країни та Молдови. І вже 25 червня в Люксембурзі стартували міжурядові конференції для запуску переговорів про вступ до ЄС. Що таке ці "переговорні рамки" та яка їх важливість? Чого очікувати?

Це точно історичний момент для України. Ми багато і довго до нього йшли, включно з нашою боротьбою за підписання Угоди про асоціацію, її реалізацію, отримання безвізового режиму. І потім, очевидно, було виконання всіх умов, які супроводжували рішення про кандидатський статус України. Зараз ми підходимо до офіційного формального старту перемовин.

Далі триватиме бюрократично-технічний, але і політичний процес. Насамперед він стосуватиметься оцінки відповідності нашого законодавства, процедур, правил і практик. Тому, що все може бути гарно написано на рівні закону, але якщо він не виконується - до нас будуть претензії. Наскільки розумію, амбіція уряду в тому, щоби пройти цей шлях протягом року. Ми маємо оцінити і пріоритизувати ті царини й галузі, в яких можемо найшвидше почати переговорний процес.

Маємо справу з оновленою системою ведення перемовин, коли йтиметься вже не суто про окремі глави, а про кластери - тобто напрямки. Наприклад, першим відкриється кластер "Основи", який стосуватиметься і функціонування демократичних інституцій, і прав людини, і верховенства права, і антикорупції. Тобто багатьох напрямків, які будуть забезпечувати якраз фундаментальні цінності і основні політичні вимоги до країни, яка планує стати членом Європейського Союзу.

Автор: Олександр ТРОХИМЧУК
   Іванна Климпуш-Цинцадзе, 51 рік. Народилася у Києві 5 липня 1972-го. Навчалася на курсі «Історія України. Українська література» у літній школі при Гарвардському українському дослідницькому інституті в США.   Протягом 1993-го навчалася міжнародних відносин у Державному університеті штату Монтана, США.   У 1994-му отримала диплом спеціалісти з відзнакою за фахом «Дефектологія, олігофренопедагогіка і логопедія» в українському державному педагогічному університету ім. Драгоманова.   1998-го здобула ступінь магістра з міжнародних відносин, референта-перекладача з англійської мови Інституту міжнародних відносин Київського національного університету ім. Тараса Шевченка.   Працювала логопедом, керівницею проєкту в громадській організації «Український незалежний центр політичних досліджень», кореспонденткою Української служби BBC, заступницею директора та директором міжнародної благодійної організації Open Ukraine Foundation. Також керувала Ялтинською європейською стратегією.   З квітня 2016-го до 29 серпня 2019 року була віцепрем’єркою з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України. З 29 серпня 2019-го – нардеп IX скликання від «Європейської солідарності», голова комітету з питань інтеграції України з ЄС.
Іванна Климпуш-Цинцадзе, 51 рік. Народилася у Києві 5 липня 1972-го. Навчалася на курсі «Історія України. Українська література» у літній школі при Гарвардському українському дослідницькому інституті в США. Протягом 1993-го навчалася міжнародних відносин у Державному університеті штату Монтана, США. У 1994-му отримала диплом спеціалісти з відзнакою за фахом «Дефектологія, олігофренопедагогіка і логопедія» в українському державному педагогічному університету ім. Драгоманова. 1998-го здобула ступінь магістра з міжнародних відносин, референта-перекладача з англійської мови Інституту міжнародних відносин Київського національного університету ім. Тараса Шевченка. Працювала логопедом, керівницею проєкту в громадській організації «Український незалежний центр політичних досліджень», кореспонденткою Української служби BBC, заступницею директора та директором міжнародної благодійної організації Open Ukraine Foundation. Також керувала Ялтинською європейською стратегією. З квітня 2016-го до 29 серпня 2019 року була віцепрем’єркою з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України. З 29 серпня 2019-го – нардеп IX скликання від «Європейської солідарності», голова комітету з питань інтеграції України з ЄС.

Зараз для нас пріоритетом буде терміново реформувати державну службу. Наприкінці 2016 року ми погодили з Європейським Союзом стратегію реформування, в 2017-му вони виділили на це кошти. Ми виконували та реалізовували ці завдання, а у вересні 2019-го, зі зміною влади в Україні, на жаль, всі ці реформи були знищені. І сьогодні ми знаходимося в "пункті А" рівня 2017 року. Це дуже боляче, тому що ми втратили вісім років через нерозуміння колег із монобільшості, уряду та Банкової того, наскільки важливим є спроможність будь-якого міністерства, регіональної та місцевої влади, апарату, секретаріатів Верховної Ради, Кабінету міністрів мати фахівців, які би могли відповідати за вироблення політики у відповідності до правил і підходів Європейського Союзу.

А як працюватиме очолюваний вами комітет над оцінкою законодавства? Чи матиме він додаткові повноваження у зв'язку з цим?

Наразі ми діємо на основі тієї тимчасової постанови Верховної Ради, яку ухвалили в липні 2022 року після отримання кандидатського статусу. Вона надає нашому комітету додаткові повноваження перевіряти на відповідність праву Європейського Союзу євроінтеграційні законопроєкти – не тільки до першого читання, а й до другого, коли вже основний комітет підготував їх до розгляду в залі. Маємо позитивні приклади того, коли наші зауваження до другого читання були враховані профільними комітетами.

Для того, щоб ця робота була ефективною й надалі, бо кількість цих актів дуже збільшуватиметься - нам необхідно розширити кількість фахівців, які працюють в секретаріаті нашого комітету. Щонайменше чотири рази комітет ухвалював рішення звернутися до голови Верховної Ради (тобто це не просто голова комітету щось собі вигадала), але він залишає без розгляду звернення комітету і просто ігнорує їх.

Сьогодні є певна короткозорість з боку керівництва парламенту. Вони керуються дивною логікою

Це означає, що на жаль, на сьогодні є певна короткозорість з боку керівництва парламенту. Вони керуються дивною логікою. Певно, вважають, що можливість мати серйозніше фахове забезпечення посилить не Верховну Раду й Україну загалом, а виключно одну голову комітету, яка представляє не монобільшість, а опозицію. Це свідчить про примітивізм і обмеженість у розумінні загальнодержавних завдань.

Треба перевести цю тимчасову постанову в дію регламенту, щоб то був закон, а не добра воля чи ось така експериментальна історія. В нас є напрацювання з цього приводу. Але для того, щоб вони стали реальністю, нам потрібна політична воля не тільки керівництва монобільшості й навіть парламенту, а і Банкової. Це якраз про те, наскільки порушені на сьогодні баланси влад в Україні.

А про яку кількість фахівців і з яких галузей може йтися?

Зараз маємо 10 фахівців, і це - дуже мало. Бо на людях - величезне навантаження. І очевидно, коли йдеться про збільшення кількості і глибину аналізу, то нам потрібно ще далі профілювати фахівців. Наприклад, зараз для нас є викликом будь-які законопроєкти, які стосуються прав споживачів, фітосанітарних вимог. У цих царинах нам просто терміново треба фахівці, бо в Верховну Раду надходять додаткові законопроекти. І в результаті ми звертаємося до різних проєктів Європейського Союзу, до громадських організацій по допомогу, але після їхньої роботи ми все одно маємо нести відповідальність за експертизу, яку продукує наш комітет. І принаймні вдвічі збільшення таких фахівців у комітеті дало би базу для того, щоб Верховна Рада України могла реалізовувати свої завдання.

НАДЗВИЧАЙНИЙ ВИКЛИК ДЛЯ УКРАЇНИ

В уряді Польщі вважають, що переговори про вступ України до ЄС будуть складними, зокрема щодо аграрної сфери. У чому полягає складність саме з аграрним комплексом і щодо яких галузей іще можуть виникнути питання?

Польща бачить у нас конкурента. І саме тому вони, нібито захищаючи внутрішній європейський ринок, максимально намагатимуться зберегти преференції у постійних дотаціях для своїх фермерів.

Думаю, що ми спостерігатимемо й серйозний процес внутрішнього реформування в самому Євросоюзі, коли вони переглядатимуть окремі політики. Зокрема сільськогосподарську, а також політику можливостей використання структурних фондів. Бо це буде ще один камінь спотикання між країнами, які є менш розвиненими і продовжують ними користуватися для "вирівнювання". А тут Україна може претендувати на ті ж структурні фонди, і їм доведеться вже бути платниками, а не лише отримувачами.

Повинні будемо пропонувати нашим конкурентам-партнерам спільні рішення

Ми є конкурентами. Ми маємо інший тип функціонування сільськогосподарських підприємств з огляду й на нашу історію, й на географію. Тож треба буде шукати змін як всередині ЄС, так і в нашій країні. Водночас повинні будемо пропонувати нашим конкурентам-партнерам і спільні рішення. І від того, наскільки матимемо фахову спроможність запропонувати різні варіанти, залежатиме наш успіх.

Це буде складно. І добре, якби у нас зараз був міністр як лідер, який би взявся організувати цей процес, зібрати всіх гравців, максимально з ними відпрацювати. Натомість ми бачимо, що в нашій делегації (на переговорах про вступ до ЄС, – Gazeta.ua.) одна й та сама людина є одночасно і її головою, і віцепрем'єркою, і головним переговорником. Як на мене, це свідчить про те, що ми втрачатимемо в якості.

Автор: Олександр ТРОХИМЧУК
  Іванна Климпуш-Цинцадзе вважає, що нинішня українська влада за 5 років та і не навчилася справжній державницькій політиці. Натомість в буквальному сенсі знищила усі державні реформи
Іванна Климпуш-Цинцадзе вважає, що нинішня українська влада за 5 років та і не навчилася справжній державницькій політиці. Натомість в буквальному сенсі знищила усі державні реформи

Для нас надзвичайним викликом будуть усі глави, пов'язані з охороною навколишнього середовища. У нас є амбіція реалізовувати політику зеленої угоди, але маємо розуміти, що по-перше, всі зміни, пов'язані з цим – дуже коштовні та вимагають серйозних вливань. Тому нам треба буде шукати рішень разом із Євросоюзом щодо того, які додаткові кошти вони готові виділити.

Жодна інша країна, яка йшла в Європейський Союз, не стикалася з такою кількістю викликів, пов'язаних з війною

По-друге: жодна інша країна, яка йшла в Європейський Союз, не стикалася з такою кількістю викликів, пов'язаних з війною. Ми їх вже пропагуємо як термін екоциду та так, що дуже серйозно впливають на вихідні дані, з якими ми працюватимемо. Йдеться про розмінування, величезну кількість вибухових речовин і взагалі залишки військової техніки, які забруднюють наші території. Також про результати терористичних дій РФ – таких, як підрив Каховської дамби, зміну екологічної ситуації в окремому субрегіоні. Тобто всі ці речі мають знайти відображення в нашій переговорній пропозиції. І це буде одним із найскладніших напрямків, на якому нам доведеться дуже прискіпливо та ґрунтовно працювати з ЄС.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Андрій Куликов: За роки незалежності ми не переконали людей, що вигідно бути українцями

ГРА ВЛАДИ

Ви згадали про відсутність аграрного міністра, якого досі не призначили після звільнення Миколи Сольського на початку травня. Чи обговорюють у Раді кандидатів на цю посаду?

На початку кожного пленарного тижня йдеться про те, що в нас будуть якісь кадрові рішення. Та вже ближче до вівторка стає зрозуміло, що кадрових рішень немає. У нас насправді відсутній не тільки міністр сільськогосподарської чи аграрної політики - в нас немає міністра інфраструктури. Я не розумію, чи ми будемо розділяти міністерства.

У нашої влади є така гра: то ми розділяємо міністерства, то навпаки – об'єднуємо їх. Так було, до речі, з аграрним міністерством, коли його влили в міністерство економіки, а потім зрозуміли, що не варто... Хоча коли ми казали, що цього робити не треба, нас ніхто не чув. Таке ж зробили, коли зливали міністерство регіональної політики з міністерством інфраструктури, зруйнувавши при цьому всі напрацювання в регіональній політиці та децентралізації. Зараз ідеться про те, що його, можливо, роз'єднають. Тобто ще двох міністрів немає. Міністра культури немає…

Наш чинний Кабінет міністрів – кульгава качка

Насправді наш чинний Кабінет міністрів – кульгава качка. Хоча, можливо, це й зрозуміло, оскільки основні рішення приймаються на Банковій. І, знову ж таки, той баланс влади, який потрібен для функціонування інституцій - не збережений в Україні і немає незалежності Кабінету міністрів, яка мала би бути.

Чому Вас немає у складі офіційної делегації, визначеної указом президента України для переговорів із ЄС?

Тому що я представляю "Європейську солідарність", а наші колеги (йдеться про команду влади, – Gazeta.ua) на сьогодні не розуміють зобов'язання включити в цей процес усі політичні сили, які поділяють цінність і напрямок руху до Європейського Союзу чи до НАТО. Жодна політична сила самотужки з цим завданням не впорається. Навіть та, яка називає себе монобільшістю, хоча реально такою давно не є. Бо я не бачила 226-ти голосів від "Слуги народу" за жодні законопроєкти вже, певно, протягом 2,5 років.

Автор: Олександр ТРОХИМЧУК
  Іванна Климпуш-Цинцадзе з обережністю говорить про строки вступу України до ЄС
Іванна Климпуш-Цинцадзе з обережністю говорить про строки вступу України до ЄС

Нам потрібно використати всіх фахівців із різних політичних сил, із громадянського суспільства, з бізнесових асоціацій, профспілок. Це дуже складний процес, і для того, щоб нам вдалося - потрібні всі. А коли колеги вже на старті демонструють своє обмежене розуміння цих політичних процесів, то на жаль, це буде тільки підважувати наш рух - якщо вони і далі будуть діяти за такою ж логікою, відкидаючи фаховість і знання.

То вам якось пояснили не включення до делегації?

Знаю лише, що була ініціатива мене включити. Я навіть квитки купила до Люксембургу. Та потім, як ви бачили, в указі мого прізвища не було. Я не цікавилася тим, де й на якому етапі його викинули з цього переліку.

Знаєте, мені це нагадало ще одну історію, яка свідчить про те, що з 2019 року ця влада не навчилася нічого. В 2019-му коли було обрано нового президента України, а президент Порошенко вже закінчив свій термін, як віцепрем'єрка я готувала Саміт України–ЄС. І в останній момент, безпосередньо перед цією подією, мене викреслили зі списків і не допустили на нього.

Тільки тоді, коли ми всі діємо разом, б'ємо в одну точку - нам усе вдасться

Тоді вже була зрозуміла їхня дріб'язковість, обмеженість і, дозволю собі сказати - тупість. Вона продовжується. П'ять років перебування цієї команди при владі жодним чином не навчила її державництву. Це біда для України, коли немає розуміння, що в такому процесі як війна, європейська чи євроатлантична інтеграція - не можна монополізувати зусилля. Тільки тоді, коли ми всі діємо разом, б'ємо в одну точку - нам усе вдасться. От коли це зрозуміє ця влада або коли нарешті ми зможемо завершивши перемогою війну та провести вибори, і, можливо, інша команда буде працювати на це залучення - тоді нам усе вдаватиметься набагато краще.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Цього року Україна отримає $50 млрд від заморожених російських активів. А ще будуть гроші від США, ЄС і МВФ

Заступниця голови фракції "Слуга народу" Євгенія Кравчук вважає, що, за найоптимістичнішими прогнозами, доєднатися до ЄС Україна зможе до наступних виборів до Європарламенту. А якою є ваша думка?

Я намагаюсь уникати "часових" прогнозів, оскільки цей процес залежить від дуже багатьох складових. Але добре, що вже представники "монобільшості" розуміють, що це триватиме не два роки, як це гордо у вересні 2022 року пообіцяв некомпетентний прем'єр-міністр України Шмигаль. Потім він змінив свою думку – і сказав у січні 2023 року, що ми за два роки будемо повністю готові до членства.

Ми не будемо за два роки повністю готовими до членства. Навіть у 2026 році, якщо вести відлік з цього моменту (страту переговорів, – Gazeta.ua.). Мені би хотілося, щоб ми не вийшли за межі середнього показника, який пройшли країни, яким вдалося успішно подолати цей шлях, а це – приблизно сім років. А це означає, що ми навряд чи матимемо можливість балотуватися в 2029 році до Європейського парламенту.

Зараз ви читаєте новину «"Владна команда не навчилася державництву" - Климпуш-Цинцадзе про труднощі на шляху до ЄС та строки вступу». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

4

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 8759
Голосування "Розумна мілітаризація" від Міноборони
  • Держслужбовців потрібно брати на роботу лише після військової підготовки
  • Це має бути однією з вимог і для балотування в органи місцевого самоврядування, парламент та суди
  • Для держслужбовців військова підготовка не повинна бути обов'язковою
  • Мені байдуже
Переглянути