Минулої суботи під Офісом президента й Офісом генерального прокурора відбулася багатотисячна акція "Справедливість Стерненку — справедливість усім". Люди протестували проти вироку громадському діячу Сергієві Стерненку, вимагали від президента Володимира Зеленського судову реформу, а генпрокурорку Ірину Венедіктову відправити у відставку.
Через 2 дні Зеленський на форумі заявив про "термінове лікування" судів.
Про судову реформу з Gazeta.ua говорить юрист, член Громадської ради доброчесності Роман Маселко.
Коли і як варто почати реформу?
Вона вже починалася і Порошенком і Зеленським. Але завжди це робилося не зовсім правильно. Вже всі помилки мали би бути враховані. І нарешті розпочати справжню судову реформу.
Якою вона має бути?
Рецепт давно відомий. Він навіть був прописаний у передвиборчих обіцянках Зеленського, у меморандумі з Міжнародним валютним фондом, рекомендаціях країн G7, громадських експертів.
Зрозуміло, у чому була проблема провалу попередньої судової реформи.
Суть реформи - це перевірити суддів, звільнити недоброчесних. На їх місце призначити компетентних і незалежних професіоналів на прозорих конкурсах. Якщо цього добиваємося, тоді це вирішує проблему з недовірою до судової системи. А потім вже можна удосконалювати процесуальне законодавство. Перше - люди, які судять.
Ключова проблема була у тому, що очищення доручили робити Вищій раді правосуддя, яка складається з таких самих недоброчесних. Фактично такі повинні були самі себе очистити. Це абсурд, як бджоли проти меду. Треба у першу чергу змінити ВРП. Вона формує Вищу кваліфікаційну комісію суддів. І починає запускатися вся процедура з тими людьми, які реально будуть готові міняти систему.
Головне - люди, які судять
Президент Зеленський це ініціює?
Зеленський це в принципі і пообіцяв. Виступав у понеділок, казав, що треба змінити роботу цих органів. Вніс 2 законопроєкти, які мали би запустити реформу.
Перший стосується ВККС - органу, який набирає суддів і перевіряє діючих. Така велика кадрова агенція. Законопроєкт є в парламенті, але в ньому зашита та сама проблема, яка була раніше. Процес набору членів комісії поставлений у залежність від нереформованої ВРП. Зеленський каже: ми готові сформувати нову комісію, навіть за участі міжнародних експертів. Але роль таких експертів - мінімальна.
Фактично проблему лише поглиблюють. Реформу можуть провалити.
Законопроєкт про ВРП виглядає непогано. Передбачається етична комісія, яка складається з наполовину суддів і міжнародників, має перевіряти кандидатів у раду.
Але там є один ключовий нюанс. Щоб звільнити недоброчесного діючого члена ВРП або призначити нового, який би відповідав усім критеріям, треба як мінімум щоб один суддя з ради проголосував за це. Серед суддів, які будуть у раді, точно будуть такі, хто намагатиметься зберегти систему. Навіть якщо будуть авторитетні міжнародні спеціалісти, то очищення не відбудеться банально через блокування тими самими суддями.
Треба обов'язково змінити правило - щоб вирішальний голос був за міжнародниками. Інакше цю кругову поруку не розірвемо.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Зеленський робить ту ж помилку, що і Янукович
Зеленський і його політсила в парламенті це підтримають?
Судова реформа - відповідальність президента. Зеленський відповідальний за те, щоб напрацювати якісні законопроєкти, подавати у парламенту. У Верховній Раді його політсила має більшість. Тому повна відповідальність за реформу лежить на Зеленському і "Слузі народу".
Президент обіцяє створити в Україні суд у смартфоні. Це може змінити суддівську систему?
Хід правильний. Багато процесів у судах - застарілі. Пошта, листи і тому подібне. Електронний суд чи суд у смартфоні покращить якість. Але це вже вторинне. Базове - людина, яка буде здійснювати правосуддя. Штучного інтелекту не буде. Суддя зі смартфону чи комп'ютера буде відправляти повідомлення, проводити процес. Це лише допоможе спростити процедури, логістику, зменшити корупційні моменти, пов'язані зі строками і тому подібне.
Перше - треба перезавантажити ВРП, друге - ВСКК, третє - перевірити весь суддівський корпус. Звільнити недоброчесних. На їх місце призначити компетентних. Є ще питання судового збору - можливо треба зменшити.
Якщо ж почнемо реформу з суду у смартфоні, а на посаді буде Павло Вовк (торік Національне антикорупційне бюро опублікувало записи нібито-розмов голови Окружного адміністративного суду міста Києва Вовка, де говориться про захоплення влади у ВРП. Вовка підозрюють у створенні злочинної організації, спробі захоплення державної влади. Gazeta.ua), то якими би класними не були інтерфейси, судове рішення буде таким, як хоче Вовк, а не як каже закон.
Якщо реформу почнуть зі смартфону, а на посаді буде Вовк, то якими би класними не були інтерфейси, судове рішення буде таким, як хоче Вовк
Які ще зміни потрібні?
Президент вніс законопроєкт про передачу частини повноважень ОАСК до Верховного суду. Крок правильний. Бо сила Вовка - в його повноваженнях, розгляд справ з центральними органами влади. Якщо такі повноваження забрати, то ОАСК перетвориться у звичайний районних суд, розглядатиме побутову корупцію, але не більше.
Але Зеленський пропонує забрати лише частину повноважень. А значну частину, якими Вовк маніпулював, захоплював владу, вона лишається. Тому законопроєкт щодо ОАСК також треба виправляти.
Якщо не реформувати ОАСК, то він може заблокувати конкурси до ВРП і ВСКК. Навіть якщо вони будуть правильно запущені.
Треба забезпечити доброчесний склад Конституційного суду. Будь-які процеси в державі, покарання корупціонерів, будь-яка реформа - судова, земельна, все залежить від КС. Потрібна прозора, якісна процедура конкурсу. А не призначення своїх людей, які захищатимуть певні корпоративні інтереси.
Чим завершиться справа Стерненка?
Справа розвалиться, якщо буде об'єктивний, неупереджений суд. Поки судді орієнтуються на бажання влади і таких, як Портнов (колишній заступник голови Адміністрації президента Януковича. Gazeta.ua). Який є архітектором теперішньої судової системи. Багато людей у цій системі завдячують йому своєю посадою, зв'язками. Тому досі є вплив.
Коментарі
1