Ще навесні 2021 року Москва підійшла впритул до початку повномасштабного збройного конфлікту з Україною.
Рік тому РФ сконцентрувала війська поблизу наших кордонів. Організувала у своїх медіа галасливу пропагандистську антизахідну кампанію. Спробувала здійснити фактичну блокаду українських морських портів.
Тоді з різних причин Кремлю не вдалося. Мабуть, тому, що Володимир Путін хотів особисто зустрітися з президентом США Джо Байденом. І домогтися від нього якихось поступок щодо України, а саме "свободи рук" під тим чи іншим приводом. Діставши негативну відповідь, у Кремлі начебто на певний час заспокоїлися і почали вдавати з себе прибічників миру.
Утім, для багатьох у нашій країні вже на початку вересня торік було зрозуміло - Росія не відмовилася від планів щодо примусу України до ерзац-миру. А фактично до принизливої капітуляції на своїх умовах.
Україну проголосили "форпостом Заходу проти Росії"
Показовим було і є відкрито вороже ставлення російських кіл до нашої держави. Україну проголосили "форпостом Заходу проти Росії". Заохочувала Москву й позиція деяких європейських урядів, які не розуміли або не хотіли бачити справжніх мотивів російської політики.
Наприкінці ж осені стало очевидним, що РФ узяла курс на пряму військову агресію. Що ж саме свідчило про це? Аналіз наявної інформації дозволяє стверджувати таке.
По перше, починаючи з жовтня-листопада 2021 року російські офіційні представники на різних рівнях дедалі частіше почали називати керівництво України "київським режимом". Це однозначно свідчило про те, що в Москві не вважають владу в Україні легітимною. А значить, не дотримуватимуться міжнародних правил щодо нашої держави й готові застосувати будь-які засоби для її розвалу та знищення.
По друге, офіційні представники російської сторони почали постійно й публічно звинувачувати Україну в підготовці та здійсненні терористичних та інших підривних акцій на території РФ. Зокрема й в окупованому Криму. Безумовно, це робили задля вкорінення серед росіян настроїв про ворожість України та підготовки широкої громадської думки до війни.
У російському інформаційному полі почали з'являтися матеріали, нібито українці готові до возз'єднання з РФ
По третє, у російському інформаційному полі у відкритому доступі почали з'являтися матеріали, що начебто владу в Києві підтримує лише "порівняно невелика кількість людей" із "натовською і американською" освітою. Також стверджували, що представники молодшого і середнього офіцерського складу Збройних сил України "не готові стояти на смерть за київських володарів". Широко поширена в РФ туга за радянської спадщиною, механічно екстраполювали на українське суспільство. Його вважали майже тотожним російському. Нібито українці готові до возз'єднання з Росією. Відповідно, розробляли спеціальні методики щодо підриву морального духу наших Збройних сил, розповсюджували настрої невіри у спроможність протистояти російським військам пропонували схиляти наших бійців до зради з використанням матеріальних та інших стимулів.
Також у матеріалах ішлося про наявність ворожості й недовіри між "націоналістичними збройними формуваннями, які є силовим інструментом київської влади" та регулярними підрозділами ЗСУ. В РФ просували думки про те, що "радикальний націоналізм є проєктом сил, що не мають стосунку до українського народу". Відповідно, робили абсолютно хибний висновок про те, що наші військові нелояльні, не довіряють керівництву держави й не захищатимуть Батьківщину. А навпаки - у разі збройного конфлікту одразу ж переходитимуть на бік супротивника. Чесно кажучи, у військовій історії важко знайти приклад грубішої помилки в оцінці морального стану потенційного супротивника.
Наголошували на начебто слабкості наших Збройних сил і повній неготовності їх протистояти армії РФ, яка має на озброєнні "нову техніку"
По четверте, наголошували на начебто слабкості наших Збройних сил і повній неготовності їх протистояти армії РФ. Яка має на озброєнні "нову техніку, що українським військовим навіть не може й снитися". Водночас у своїх хворобливих фантазіях керівні кола РФ бачили, що мешканці деяких східних і південних регіонів України "тільки й чекають на прихід російської армії", що має "захистити їх від націоналістів і бандерівців". Очевидно, тут російські планувальники зважали на досвід практично безперешкодної і прискореної паспортизації населення ОРДЛО.
По п'яте, відомі експерти з оточення російського керівництва розповсюджували твердження, що "Україна не може зберегтися в нинішніх кордонах". Відкрито наголошували, що "Росія оточена державами, які неспроможні розв'язувати питання власного розвитку й безпеки з опорою лише на внутрішні резерви". А "подоланням багатьох проблем було б повернення частини колишніх союзних республік до якоїсь форми прямого управління з Москви". З використанням різного роду маніпуляцій обґрунтовували тезу про те, що наша держава "стала територією, з якої здійснюється політика, ворожа російським інтересам". У притаманній РФ нахабній манері, що прямо нагадує найогидніші зразки нацистської пропаганди, стверджували, що Україна є "зоною найбільшої геополітичної напруги, до того ж без права на власну суб'єктність".
Популярні в російському медіапросторі мантри про те, що "втягування України в геополітичні ігри США на тлі розгортання сил НАТО в безпосередній близькості від наших кордонів матимуть серйозні наслідки і змусять провести заходи у відповідь для вирівнювання воєнно-стратегічного балансу". А деякі російські експерти почали тлумачити це як пряму обіцянку дій на "українському напрямку".
Офіційно заявляли, що Росія має право використовувати свої збройні сили за кордоном і зобов'язана захищати своїх громадян "за межами її території"
Паралельно на офіційному рівні заявляли, що відповідно до законодавства Росія має право використовувати свої збройні сили за кордоном і зобов'язана захищати громадян "за межами її території".
Тобто, вже наприкінці осені торік російське керівництво було абсолютно переконано в тому, що військова операція проти України забезпечена широкою внутрішньою підтримкою, буде швидкою та завершиться майже без втрат.
Сприяти цьому мали б, серед іншого, і заходи в рамках реалізації воєнної доктрини союзної держави Російської Федерації та Республіки Білорусь, затвердженої 4 листопада 2021 року. Зокрема цим документом передбачена організація спільної оборони; створення та розвиток об'єднаних військових систем; організація і проведення спільної оперативної, бойової, мобілізаційної підготовки національних збройних сил; посилення науково-технічної кооперації у сфері розробляння воєнних технологій і нових видів озброєння та спеціальної техніки. Очевидно, вже тоді в Москві планували використання території білоруського сателіту як плацдарму для збройної агресії проти нашої держави та своєрідної бази тилового забезпечення. Аналіз тексту воєнної доктрини підтверджує, що Україну розглядають в Москві та Мінську такою, що може становити військову загрозу для союзної держави.
США й країни НАТО не піддалися на відвертий тиск, а часом і на прямий шантаж із боку Кремля
Як відомо, дещо згодом, у грудні 2021-го, РФ висунула Заходу й США зокрема свій ультиматум. Головними вимогами були відмова Північноатлантичного альянсу від подальшого розширення на схід і демонтаж вже збудованої інфраструктури в країнах, які приєдналися до НАТО після 1997 року. Утім, США й країни НАТО не піддалися на відвертий тиск, а часом і на прямий шантаж із боку Кремля. Тож з огляду на явну неготовність до масштабного й тривалого конфлікту з Альянсом, у Росії вирішили здійснити віроломний напад на Україну.
Зараз ситуація є такою, що попри провал "бліцкригу" та значні втрати живої сили й техніки РФ налаштована на продовження агресії. ЇЇ мета - виснаження нашої держави через економічні та інші збитки. Очевидно, завданням Кремля є й деморалізація населення України, яке змушене масово лишати свої домівки та евакуюватися на захід країни або до інших держав. Тобто Кремль хоче затягнути конфлікт, паралельно вплутавши Київ у переговори та відверто шантажуючи українців гуманітарною катастрофою.
Сприяти цьому має й ще активніше залучення Білорусі до реалізації агресивних планів Кремля. Показово, що оприлюднення тексту згаданої воєнної доктрини майже збіглося зі спільними російсько-білоруськими навчаннями "Союзна рішучість 2022". А саме 1 - 20 лютого. До Білорусі направили російські літаки Су-35, Су-25СМ, системи протиповітряної оборони С-400, зенітний дивізіон з комплексами "Панцир-С", підрозділи десантників, морської піхоти та артилерії. Також, за наявною інформацією, опрацьовували й питання транспортування російських військ з Сибіру і Далекого Сходу на Захід РФ. А 19 лютого Путін і Лукашенко спостерігали за навчанням російських сил стратегічного стримування із запусканням балістичних і крилатих ракет.
Росія вирішила заманити Мінськ на територію нашої держави ще й фінансовим пряником
Явно не випадково 20 березня оголосили про те, що Росія відклала терміни погашення Білоруссю частини кредитних платежів на п'ять - шість років. Очевидно, Мінськ зараз вирішили заманити на територію нашої держави ще й фінансовим пряником.
Усе це робить актуальнішим завдання щодо вироблення комплексної і проактивної стратегії асиметричного стримування Росії. Що враховуватиме її реальний потенціал і пропонуватиме сценарії відповідної протидії. Актуальним завданням також має стати й широка підтримка громадянського суспільства сусідньої Білорусі. Адже подальше посилення там впливу Москви означатиме суттєве збільшення небезпеки для нашої держави.
Сьогодні в російських колах заявляють, що так звана "спеціальна військова операція" є битвою проти "західного світового панування". Відверто говорять про плани знищення суверенітету й територіальної цілісності України - хочуть анексувати частину території нашої держави й приєднати до РФ. На інший же частині нашої країни російські стратеги, наближені до керівної верхівки, замислили утворити слабку країну без оборонної промисловості. Яка б виконувала роль буфера між РФ і НАТО й не становила навіть гіпотетичної загрози для Москви.
Потяг із так званими гарантіями безпеки для Росії вже пішов і навряд чи повернеться до станції "Москва. Кремль. Путін"
Ці злочинні плани ворога наштовхнулися на потужний опір мешканців саме тих областей, що за російськими планами мали б відійти від України. Ба більше, на лініях з'єднання російського суспільно-політичного ландшафту починають з'являтися ознаки перенапруги, а в економіці наростають великі проблеми. Російська влада була явно не готова до запровадження таких масштабних і руйнівних санкцій. До того ж Путін і його камарилья стають злочинцями та ізгоями в очах світової громадськості та багатьох урядів. Здається, потяг із так званими гарантіями безпеки для Росії вже пішов і навряд чи повернеться до станції "Москва. Кремль. Путін".
Нам же в Україні, враховуючи неминучість довготривалого протистояння РФ, треба налагодити системний аналіз реальних спроможностей ворога. Зокрема особливої уваги потребуватимуть політична сфера, російський оборонно-промисловий комплекс, стан демографії, потенціал і резерви критичної інфраструктури, ситуація у галузі високих технологій у контексті запровадження нещодавніх і ймовірних подальших міжнародних санкцій. На тлі очікуваного погіршення соціально-економічної ситуації потрібен постійний моніторинг громадськіх настроїв, які безсумнівно впливатимуть на моральний стан військ агресора.
Коментарі