Міністр інфраструктури Володимир Омелян, який ініціював переговори з найбільшим лоукостером Європи, авіакомпанією Ryanair, не зміг завершити їх і тим самим блокував вихід на український ринок інших бюджетних перевізників на роки вперед. Про це пише РБК-Україна в матеріалі "Авіаційний серіал".
"З української сторони переговорами з бюджетним перевізником керував міністр інфраструктури Володимир Омелян - людина, що не має досвіду жорстких ділових комерційних переговорів з авіакомпаніями, тим паче з такою акулою авіаційного бізнесу як Ryanair", - говорить авіаційний експерт Олександр Ланецкий.
Через це міністр, керуючись у першу чергу міркуваннями власного піару, погоджувався на всі умови, висунуті перевізником і навіть видав Ryanair відповідну розписку. Відповідно до цієї розписки, лоукостер отримував право літати за чотирьма маршрутами, які його цікавили, в тому числі за дуже високорентабельним напрямком Київ-Лондон, за зручним йому розкладом. Україна ж в особі міністра інфраструктури, яка поставила під цим "фіговим листком" підпис, брала на себе зобов'язання забезпечити їй всі необхідні умови.
Однак після аналізу цього "договору" керівництвом аеропорту Бориспіль, якому і належало виконувати його умови, виявилося, що обіцянки Омеляна не відповідають економічній логіці і заганяють аеропорт в 2 млрд грн збитків.
Коли ірландці зрозуміли, що всі їхні "хотілки" не можуть бути задоволені, вони стали говорити мовою ультиматумів. "Вони зажадали в ультимативній формі, щоб ми витримали всі вимоги, які містяться в підписаному ними з міністром інфраструктури протоколі про наміри. А ми точно так само сказали, що не можемо цього зробити", - розповів пізніше Павло Рябикін, директор "Борисполя". Директор був змушений вийти на прес-конференцію і оприлюднити всі ці обіцяні міністром умови, які для самого аеропорту виявилися нездійсненними. "По-перше, вони вимагають, щоб ставка аеропортового збору в 7,5 доларів була фіксованою і безумовною. По-друге, вони хочуть, щоб вона розповсюджувалася і на рейс Київ-Лондон. По-третє, вони хочуть, щоб всі можливі суперечки між "Борисполем" і Ryanair розбирались англійським арбітражем за англійським правом", - пояснює Рябикін.
Низькі ціни на квитки роблять авіакомпанію дуже дорогою в обслуговуванні. Лоукостер вимагає у два рази більш високої швидкості обслуговування, а у випадку з "Борисполем" проблема ще і в тому, що він не спеціалізований під таку модель бізнесу, і для перебудови під неї теж будуть потрібні певні інвестиції.
Потрібно згадати, що спочатку Ryanair прийшла зі своєю привабливою пропозицією в "Жуляни". Але так як він знаходиться у приватній власності, то люди, які звикли рахувати гроші і спиратися на реальні розрахунки, а не популізм і політичні рішення, змушені були відмовити.
"Витрати на одного пасажира у нас зараз складають 25 дол. А 7,5 - це просто не реально, тому з нами переговори швидко закінчилися", - говорить гендиректор аеропорту "Київ" (Жуляни) Денис Костржевський.
Якби Мінінфраструктури спочатку будувало свою лінію захисту на економічних аргументах, показуючи, що саме Ryanair може дати Україні, а що Україна авіакомпанії, то, можливо, все б склалося зовсім по-іншому.
Коментарі