
"Велике будівництво", якому 15 липня виповниться 500 днів, для команди президента Володимира Зеленського більше піар, ніж великий інфраструктурний проєкт. Про це Gazeta.ua розповів Володимир Шульмейстер, засновник громадського об'єднання "Інфраструктурна рада".
"Велике будівництво" – це одночасно і масштабний інфраструктурний проєкт, і піар-проєкт команди Зеленського. Хоча піару тут більше. Проєкт реальний, масштаб фінансування колосальний. На дороги йдуть з дорожнього фонду великі гроші – 3-4 мільярдів доларів у рік. Небачені для України. Через що виникають корупційні ризики. У команді Зеленського тему будівництва доріг підхопили. Вона летить, бо там є кошти. Через що дуже багато депутатів зі "слуг" і не тільки збираються навколо цього проєкту", – каже Шульмейстер.
"Дороги будують і це відчувається. Коли є ресурс, то його треба трансформувати в якісні дороги. Але важливо інвестувати гроші також в порти, аеропорти, залізницю. Я казав про це Зеленському ще в передвиборчому штабі. Але запам'ятав він тільки дороги, бо все інше – стоїть", – говорить Шульмейстер.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Велике будівництво" Зеленського: як піар президента шкодить дорогам
"У випадку будівництва доріг є картельна змова між невеликою кількістю компаній, які ділять тендери між собою. Це не добре для країни. Якби була відкрита конкуренція, то ціна за 1 кілометр дороги була б значно нижча. Сьогодні вона завищена", – каже Шульмейстер.
Додає: "Через те, що команда Зеленського намагається обходити систему "Прозорро", є ризик повернення до корупційної системи. Шкода, що нинішня влада пішла по цьому шляху, як і їх попередники. Це злочинно для країни. Сподіваюся, коли прийде справжній господар, який захоче для країни зробити добре, тоді покарають тих, хто змінював правила".
Щодо ситуації з розділом "ковідного фонду" на дороги – це помилка менеджменту, каже експерт. Продовжує: "Коли є обмежений ресурс – недостатньо грошей на вирішення питання з коронавірусом та інфраструктурними об'єктами – управлінець має визначити пріоритети. Що важливіше для країни – боротися з вірусом чи будувати дороги. Це той випадок, коли прем'єр зробив помилку. Йому, скоріше за все, дали неправильну інформацію. Зробили неправильні прогнози. Гроші замість боротьби з тяжкою хворобою пішли на дороги. Не можна було виводити гроші в такій кількості з цього фонду".
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Зеленський використовує Китай для додаткових вигод від США – економіст
Утім питання можна було легко виправити, зазначає Шульмейстер. "Дорожній фонд поповнюється регулярно. З акцизу при імпорті нафтопродуктів. Можна було зробити зворотну транзакцію. Частину грошей ті ж депутати могли з Дорожнього фонду відправити назад. Так не зробили", – говорить експерт.
15 липня 2020 року почалося "Велике будівництво". Запуск проєкту оголосив експрем'єр Олексій Гончарук 1 березня. На будівництво та ремонт доріг 2020-го витратили 120 млрд грн. Зробили або відремонтували 4056 км доріг державного значення і 2527 км – місцевого значення, повідомляють на сайті проєкту.
2021-го року 89 млрд грн державного бюджету підуть на фінансування соціальної інфраструктури "Великого будівництва". На ремонт доріг закладено 132 млрд грн. Ще майже на 80 млрд грн Мінфін обіцяє надати держгарантій на кредити під дорожнє будівництво.
18 червня 2020-го Верховна Рада проголосувала за перерозподіл грошей із Фонду боротьби з COVID-19 на "Велике будівництво". Фонд у 65 млрд грн створили для боротьби з коронавірусом. На боротьбу з хворобою витратили близько 30 млрд грн. 35 млрд спрямували на "Велике будівництво".
Коментарі