Ексклюзиви
Четвер, 01 березня 2007 18:59

Валерій Гнатюк уважає конструктора Яковлєва вбивцею

Автор: фото: Володимир ЛУК’ЯНЧУК
  Лучанин Валерій Гнатюк у себе вдома. Він досконало вивчив стратегію і тактику повітряного бою Другої світової війни
Лучанин Валерій Гнатюк у себе вдома. Він досконало вивчив стратегію і тактику повітряного бою Другої світової війни

Працівник банку "Аваль" 36-річний лучанин Валерій Гнатюк.  зібрав 120 мініатюрних моделей літаків-винищувачів Другої світової війни. Після доробки ще 70 нових моделей волинянин матиме найбільшу в Україні колекцію.

У квартирі Гнатюків у центрі Луцька дві із трьох кімнат спеціально відведені для літаків. Пластмасові моделі розташовані на полицях, серванті, столах і підвіконні. Справжній аеродром улаштували в кімнаті бабусі. Старенька схвалює хобі внука і не перечить постійному поповненню колекції.

Валерій у білій сорочці з краваткою зустрічає мене за письмовим столом із ганчіркою в руках — протирає спиртом німецькі "Фокке-Вульфи".

— Хтось тратить гроші на вино й жінок, а я — на літаки, — сміється він і береться за модель "Як-9". — Моєю колекцією можна представити добрий шмат історії війни. Але історії правдивої, без легенд і міфів.

Валерій 20 років захоплюється авіамоделюванням. У десятому класі склеїв свій перший англійський навчальний біплан "Джипсімот". Відтоді колекція поповнилася 120 радянськими, німецькими, англійськими, японськими й американськими винищувачами. Нині експонує колекцію в музеях України. Торік його літачки у супроводі документальних фотографій та інформаційних стендів півроку виставляли у Волинському краєзнавчому музеї.

— Половину літаків я сам випилював, копіював із білоруського журналу "Аероплан", — Валерій тицяє пальцем на товсту кіпу брошур. — У Мінську існує серйозний клуб моделістів, які по всьому світу їздять. А ще Лукашенко зберіг державну фабрику іграшок. Там добрі авіамоделі штампують. У Києві з"явилася фірма "Ей Сі Ем". Вона радує нас, моделістів, нормальною якістю літачків.

Лукашенко зберіг фабрику іграшок

Зазвичай колекціонер полює за моделями італійської фірми "Італері" та японських заводів "Хасігава" і "Дракон". Їхні мініатюри зберігають реальні пропорції, історично правдиві та якісні. Ціна моделі — 60–80 грн. Українські, російські та німецькі коштують 20–25 грн.

— Я збираю винищувачі з масштабом 1:72 — це оптимальні розміри для моделей літаків, — каже Валерій. — У масштабі 1:35 виготовляють танки, гармати і вантажівки. 1:44 — масштаб підводних човнів, а 1:32 — військово-історичних мініатюр, солдатиків. Їх теж треба клеїти: ноги, руки, каска, автомат і ранець — усе окремо.

Гнатюк обережно дістає з полиці улюблену модель радянського винищувача "Ла-5". Ночами сидів над нею аж півроку. Розповідає, що витрачає на монтаж однієї моделі до двох тижнів. Однак саморобний літак виготовляє кілька місяців. Аби дотриматися правдивості, попередньо перечитує технічну та історичну літературу. Благо, вистачає книжок з авіамоделювання.

— Тепер не треба розказувати, що наш "Як" був найкращим винищувачем Другої світової, — колекціонер листає книгу "Военная авиация". — Це найбільше г?но, яке літало у війну. Могилу конструктора Яковлєва треба зрівняти з землею. Стільки льотчиків угробив! Бо відкривав ногою двері в Кремлі. А нормальні хлопці Таіров, Пєтляков і Полікарпов сиділи в ГУЛАГу, але конструювали набагато надійніші літаки.

За словами Валерія, винищувачів на "Яках" вважали смертниками. На відміну від німецького "Фокке-Вульфа-190" із чотирма гарматами й кулеметом на озброєнні, радянські "яковлєви" мали один кулемет. До 1944-го ці літаки виготовляли з фанери, лише двигун — із металу. Не дивно, що німецькі аси збивали по 80–100 радянських літаків. Навіть за часів радянсько-фінської війни білофін Айно Іутілайне підпалив 98 радянських "Яків".

— Наш ас Кожедуб збив лише 62 німецькі літаки. І то йому поталанило, що літав на "Ла-5" та "Ла-7", — продовжує колекціонер. — Під час війни героя Покришкіна ледь не посадили за слова: "Як класно, що я літаю на "аерокубі", а не на "Як" чи "МіГ". То правда, бо на "Яку" ніхто з пілотів до 50 вильотів не доживав — їх збивали.

Шість років тому Валерій розлучився з дружиною Тетяною. Та не поділяла захоплення чоловіка, не любила поезію і не слухала рок-гурту "Металіка".

Нині Валерій Гнатюк працює над своєю книгою "Винищувачі Другої світової війни". Хоче докладно описати всі основні модифікації винищувачів країн-учасниць війни. На сторінках планує розмістити документальне фото моделей, їхні креслення і короткий опис. Заодно напише правду про радянські та німецькі літаки, їхнє протистояння і найвідоміші повітряні баталії.

— Не подумайте, що я фанат. Живу повноцінним життям, навіть поезію пишу. Наступну книжку хочу присвятити пілотам, — каже на прощання Валерій і дарує свій поетичний збірник "Межа".

Про винищувач "Як" ніхто не згадує

За роки війни німецьке Люфтваффе збило близько 80% складених за Уралом винищувачів "Як". Літак дев"ять разів переробляли й удосконалювали. І лише модифікація 1944 року "Як-9" із дюралюмінієвим каркасом могла конкурувати з німецькими "Фокке-Вульфами". Після війни літак зняли з озброєння і наказали про нього забути.
Загалом у Другій світовій війні було задіяно близько 300 моделей винищувачів семи країн.

Зараз ви читаєте новину «Валерій Гнатюк уважає конструктора Яковлєва вбивцею». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 1441
Голосування Хто нині найкращий футбольний тренер світу?
  • 1) Хосеп Гвардіола
  • 2) Юрген Клопп
  • 3) Максиміліано Аллегрі
  • 4) Дієго Сімеоне
  • 5) Дідьє Дешам
Переглянути
Погода