неділя, 05 лютого 2006 18:48

У мери за мільйон доларів

Автор: фото: Віталій ГРАБАР
  Виборча агітація на вулицях Львова
Виборча агітація на вулицях Львова

23-річна Віра з Моршина, що на Львівщині, разом зі своїми сестрою та братом кілька місяців тому отримала партійний квиток "Пори". У люті морози дівчина готова цілий день роздавати на вулиці агітки, закликати людей підтримувати свою партію. Навіть якщо робота буде безкоштовною.

— Я працюю задля того, аби в місті покращилося життя, — розповідає Віра. — А мій брат-художник сподівається, що завдяки партії з часом знайде собі добру роботу. І тоді не треба буде їхати до Києва на заробітки, як він це робив донедавна.

Партія "Пора" активно опікується тими, хто готовий працювати за "дякую". Завдяки їм економлять на передвиборній кампанії.

— Студентів-агітаторів, які працюють у Львові, — каже голова міського осередку "Пори" Маркіян Іващишин, 39 років, — ми "на халяву" пригощаємо обідом, чаєм, кавою. Коли вони виїжджають у регіони, компенсуємо їм витрати на дорогу: 12–20 гривень. Для студентів це вигідно, бо вони заодно і до батьків заїжджають.

Активна молодь — мабуть, найдешевший метод передвиборної агітації. Найдорожчою ж є реклама у ЗМІ.

— Рекламуватися на телебаченні, — продовжує пан Іващишин, — для нас занадто дорого. Ціни, які декларуються у Львові, просто фантастичні. Заплатити 64 гривні за секунду на П"ятому каналі чи СТБ — це помилка. Можливо, для Києва така ціна доступна, а тут у нас... Не думаю, що хтось дозволить собі таку розкіш.

"Пористи", проте, переконані, що на гідну кампанію грошей їм вистачить:

— Законодавством передбачено, що на місцеві вибори політична сила може витратити 500 тисяч гривень. Для нас це забагато. На вибори до міської ради "Порі" цілком вистачить і 300 тисяч.

Але це — на депутатські мандати. На головну посаду в місті видатки більші. Львівський політолог Петро Жук, 47 років, каже, що передвиборна кампанія міського голови реально коштуватиме в десятки разів дорожче.

Ціни, які декларуються у Львові, просто фантастичні

— На повноцінну кампанію мера обласного центру, — розповідає Петро Жук, — треба близько мільйона доларів. Кандидат, який починає "з нуля", якого не знають ані з позитивного, ані з негативного боку, левову частку фонду витрачає на старті, бо це найвідповідальніший момент кампанії. Не можна втрачати ефективності й упродовж усього марафону, а це забіг щонайменше на чотири місяці.

Провести ідеальну кампанію у Львові вкрай складно. Особливо після походу в мери Любомира Буняка.

— Чотири роки тому все було дуже добре продумано, особливо у часі, — зауважує Петро Жук. — Тоді зіграли на актуальності. Завдяки правильним ходам, звичайно, зекономили кошти.

Зібрати потрібну суму зараз — справа нелегка. Верховна Рада законодавчо обмежила розмір окремих добровільних допомог виборців. Максимальний внесок-пожертва фізичної особи не може перевищувати розміру трьох мінімальних зарплат — 1050 гривень. Переказувати гроші не мають права іноземці, особи без громадянства й анонімні благодійники.

Зрештою, деякі партії самі встановлюють обмеження для спонсорів.

— Від окремих осіб, — каже Маркіян Іващишин, — "Пора" не бере більш як 5 тисяч гривень. У разі чого таку суму ми ще зможемо повернути. Більше — не подужаємо.

Яку суму від щедрих благодійників беруть у львівському осередку НСНУ, наразі не відомо. Голова виконкому ЛОО НСНУ Олесь Старовойт, 41 років, повідомив лише, що ці надходження є основним джерелом поповнення фонду партії. При цьому він зазначає:

— На Львівщині є десять тисяч членів НСНУ. Від блоку "Наша Україна" в області в депутати різних рівнів висувається 11 тисяч кандидатів. То чи потрібно ще додатковий ресурс із такими силами? Навіть якщо кожен із них скаже слово — цього буде достатньо, щоб ми пройшли.

Львівський політолог Юрій Шведа каже, що грошей, передбачених законом на вибори, не достатньо:

— Основне фінансове джерело партій — це олігархи, які зацікавлені у підтримці тієї чи іншої сили. Для БЮТ — це група "Приват", очолювана Ігорем Коломойським. Для "Нашої України" — Петро Порошенко та Олександр Третьяков.

Деякі партії перед виборами заробляють тим, що продають місця у списках.

Місце у міській раді коштує $50 тис., в обласній — $70–100 тис., у парламенті — понад мільйон.

Продавши кілька місць, можна заробити на передвиборну кампанію.




Кажуть що...


Не секрет, що кандидати і партійні блоки рідко вкладаються в офіційний кошторис. "ГПУ" поцікавилася в політичних експертів, яка ж реальна ціна виборів.

Ось які суми вони називають.

Луцьк

Вибори мера    $400 тис.

Депутат облради $10–20 тис.

Депутат міськради $5–10 тис.

Тернопіль

Вибори мера    $300 тис.

Депутат облради $10–20 тис.

Депутат міськради $5–10 тис.

Івано-Франківськ

Вибори мера    $500 тис.

Депутат облради $40–45 тис.

Депутат міськради $20 тис.

На початку минулого століття у Львові витрачали, в перерахунку на наші гроші, близько півмільйона гривень.

Гривню на виборця

Законом встановлено обмеження розміру фонду для проведення передвиборної кампанії у місцеві ради. Усе залежить від кількості виборців у територіальних громадах районів, областей та міст. На одного виборця можна витратити не більш як одну гривню.
Населений пункт до 20 тис. населення — 20 тис. грн, до 50 тис. — 50 тис. грн, до 100 тис. — 100 тис. грн, до 500 тис. — 250 тис. грн, до 1 млн. — 500 тис. грн, понад 1 млн — 1 млн грн.
На вибори мерів усі вказані суми зменшуються наполовину.
У разі недотримання цих норм скасовується реєстрація або всієї партії, або кандидата.

Зараз ви читаєте новину «У мери за мільйон доларів». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути