
23-річна Віра з Моршина, що на Львівщині, разом зі своїми сестрою та братом кілька місяців тому отримала партійний квиток "Пори". У люті морози дівчина готова цілий день роздавати на вулиці агітки, закликати людей підтримувати свою партію. Навіть якщо робота буде безкоштовною.
— Я працюю задля того, аби в місті покращилося життя, — розповідає Віра. — А мій брат-художник сподівається, що завдяки партії з часом знайде собі добру роботу. І тоді не треба буде їхати до Києва на заробітки, як він це робив донедавна.
Партія "Пора" активно опікується тими, хто готовий працювати за "дякую". Завдяки їм економлять на передвиборній кампанії.
— Студентів-агітаторів, які працюють у Львові, — каже голова міського осередку "Пори" Маркіян Іващишин, 39 років, — ми "на халяву" пригощаємо обідом, чаєм, кавою. Коли вони виїжджають у регіони, компенсуємо їм витрати на дорогу: 12–20 гривень. Для студентів це вигідно, бо вони заодно і до батьків заїжджають.
Активна молодь — мабуть, найдешевший метод передвиборної агітації. Найдорожчою ж є реклама у ЗМІ.
— Рекламуватися на телебаченні, — продовжує пан Іващишин, — для нас занадто дорого. Ціни, які декларуються у Львові, просто фантастичні. Заплатити 64 гривні за секунду на П"ятому каналі чи СТБ — це помилка. Можливо, для Києва така ціна доступна, а тут у нас... Не думаю, що хтось дозволить собі таку розкіш.
"Пористи", проте, переконані, що на гідну кампанію грошей їм вистачить:
— Законодавством передбачено, що на місцеві вибори політична сила може витратити 500 тисяч гривень. Для нас це забагато. На вибори до міської ради "Порі" цілком вистачить і 300 тисяч.
Але це — на депутатські мандати. На головну посаду в місті видатки більші. Львівський політолог Петро Жук, 47 років, каже, що передвиборна кампанія міського голови реально коштуватиме в десятки разів дорожче.
Ціни, які декларуються у Львові, просто фантастичні
— На повноцінну кампанію мера обласного центру, — розповідає Петро Жук, — треба близько мільйона доларів. Кандидат, який починає "з нуля", якого не знають ані з позитивного, ані з негативного боку, левову частку фонду витрачає на старті, бо це найвідповідальніший момент кампанії. Не можна втрачати ефективності й упродовж усього марафону, а це забіг щонайменше на чотири місяці.
Провести ідеальну кампанію у Львові вкрай складно. Особливо після походу в мери Любомира Буняка.
— Чотири роки тому все було дуже добре продумано, особливо у часі, — зауважує Петро Жук. — Тоді зіграли на актуальності. Завдяки правильним ходам, звичайно, зекономили кошти.
Зібрати потрібну суму зараз — справа нелегка. Верховна Рада законодавчо обмежила розмір окремих добровільних допомог виборців. Максимальний внесок-пожертва фізичної особи не може перевищувати розміру трьох мінімальних зарплат — 1050 гривень. Переказувати гроші не мають права іноземці, особи без громадянства й анонімні благодійники.
Зрештою, деякі партії самі встановлюють обмеження для спонсорів.
— Від окремих осіб, — каже Маркіян Іващишин, — "Пора" не бере більш як 5 тисяч гривень. У разі чого таку суму ми ще зможемо повернути. Більше — не подужаємо.
Яку суму від щедрих благодійників беруть у львівському осередку НСНУ, наразі не відомо. Голова виконкому ЛОО НСНУ Олесь Старовойт, 41 років, повідомив лише, що ці надходження є основним джерелом поповнення фонду партії. При цьому він зазначає:
— На Львівщині є десять тисяч членів НСНУ. Від блоку "Наша Україна" в області в депутати різних рівнів висувається 11 тисяч кандидатів. То чи потрібно ще додатковий ресурс із такими силами? Навіть якщо кожен із них скаже слово — цього буде достатньо, щоб ми пройшли.
Львівський політолог Юрій Шведа каже, що грошей, передбачених законом на вибори, не достатньо:
— Основне фінансове джерело партій — це олігархи, які зацікавлені у підтримці тієї чи іншої сили. Для БЮТ — це група "Приват", очолювана Ігорем Коломойським. Для "Нашої України" — Петро Порошенко та Олександр Третьяков.
Деякі партії перед виборами заробляють тим, що продають місця у списках.
Місце у міській раді коштує $50 тис., в обласній — $70–100 тис., у парламенті — понад мільйон.
Продавши кілька місць, можна заробити на передвиборну кампанію.
Кажуть що...
Не секрет, що кандидати і партійні блоки рідко вкладаються в офіційний кошторис. "ГПУ" поцікавилася в політичних експертів, яка ж реальна ціна виборів.
Ось які суми вони називають.
Луцьк
Вибори мера $400 тис.
Депутат облради $10–20 тис.
Депутат міськради $5–10 тис.
Тернопіль
Вибори мера $300 тис.
Депутат облради $10–20 тис.
Депутат міськради $5–10 тис.
Івано-Франківськ
Вибори мера $500 тис.
Депутат облради $40–45 тис.
Депутат міськради $20 тис.
На початку минулого століття у Львові витрачали, в перерахунку на наші гроші, близько півмільйона гривень.
Гривню на виборця
Законом встановлено обмеження розміру фонду для проведення передвиборної кампанії у місцеві ради. Усе залежить від кількості виборців у територіальних громадах районів, областей та міст. На одного виборця можна витратити не більш як одну гривню.
Населений пункт до 20 тис. населення — 20 тис. грн, до 50 тис. — 50 тис. грн, до 100 тис. — 100 тис. грн, до 500 тис. — 250 тис. грн, до 1 млн. — 500 тис. грн, понад 1 млн — 1 млн грн.
На вибори мерів усі вказані суми зменшуються наполовину.
У разі недотримання цих норм скасовується реєстрація або всієї партії, або кандидата.
Коментарі