Держава не виділила ні копійки на реставрацію історичної частини Львова за останні 4 роки. Про це розповіла асистент проекту "Муніципальний розвиток та оновлення старої частини міста Львова" Мар'яна Борик. Вона презентувала проект на 13-ому фестивалі "Архітектура і дизайн" у Києві.
Він розпочався у 2009 році за підтримки уряду Німеччини і розрахований на 6 років. Переважна більшість коштів на оновлення історичного центру йде з Німеччини або Європейського Союзу, розповіла Борик.
"Проект охоплює 665 пам'яток історичної спадщини. 70 відсотків цих споруд - житлові будинки. З одного боку треба реконструювати їхні фасади, з іншого вони переважно не придатні для життя," - зазначає асистентка проекту.
Жителів історичної частини залучають до спільної реставрації вікон та брам будинків.
"Люди викидають старі дерев'яні вікна і ставлять на їхнє місце пластикові, - розповідає дівчина. - Такі дії не законні. За це доводиться платити штраф. Тому пропонуємо людям реставрувати старі вікна."
Мешканці будинку повинні самі звернутися до муніципальної влади чи працівників проекту і укласти договір. 80 % фінансування реставрації вікон оплачує Німеччина та Львівська міська рада. Власник квартири - 20 %.
"Спершу люди не дуже розуміли ідею. Думали, що їх до чогось змушують. Місто виграло 7-8 позовів на мешканців, суд їх зобов'язав оплатити штраф і відновити первинний вигляд вікна. Проте зараз до нас звертаються львів'яни, які поставили пластикові вікна ще до заборони. У квартирі змінився клімат, збільшилася волога. Пластикові вікна не дозволяють добре провітрювати квартири у старих будинках, - розповідає Мар'яна Борик.
Нині від мешканців надійшла 551 заявка на реставрацію вікон. Зроблено тільки 143.
Також з Німеччини до Львова приїжджають реставратори та архітектори, які проводять тренінги для місцевих фахівців.
"Школа реставрації у Львові майже втрачена, - пояснює Борик. - Семінари проводять одні з найкращих фахівців Німеччини. Вони переважно зі Східної Німеччини, тому розуміють проблеми збереження історичної спадщини, які виникли за часів СРСР."
Також проект сприяє розвитку велотранспорту у Львові. За цей час збудовано кілька велостоянок. Навколо історичного центру планують утворити велодоріжку.
У 1998-ому історичну частину Львова визнали світовою спадщиною ЮНЕСКО. Таким чином, держава зобов'язана оберігати її та фінансувати реконструкцію історичних споруд. З 2008-го до Львова приїжджає на 20% туристів більше, ніж торік.
Коментарі
1