четвер, 24 липня 2008 09:50

У серпні в Україні подешевшає бензин

Пальне в серпні подешевшає на 5-7%. Це наслідок здешевлення нафтопродуктів на європейському ринку, вартість яких знизилася на 10%. Коли продавці на Україні витратять бензин і дизпаливо, куплені ще за високими цінами, - вони подешевшають.

Експерт Сергій Куюн, виконавчий директор консалтингової компанії UPECO, заявив, що падіння цін - питання чесності продавців. За його словами, роздрібні торговці в час сезонного підвищення попиту на паливо не захочуть відмовлятися від прибутків. Але подорожчання палива вже точно не допустять.

Подорожчання нафти, і, як наслідок, бензину, останнім часом було процесом постійним: щодня відомості зі світових бірж змушували все більшу кількість автовласників залишати свої машини в гаражах і на стоянках. Після падіння ринку іпотеки у США спекулятивний капітал вимагав нового майданчика для гри.

У цьому плані ідеальним виявився ринок нафтопродуктів. Політика багатьох країн сприяла ціновим скачкам, що відкривало фінансистам можливість заробляти величезні гроші, підстібало інтерес бізнесу і збільшення споживання нафти країнами, що розвиваються, - в першу чергу, Індією та Китаєм.

Свою частку внесли і учені, які постійно нагадують, що запаси натуральних ресурсів близькі до вичерпання. Нафта стала причиною бурхливої активності на біржах, але, пам"ятаючи про роздуті ціни на житлі, в певний момент гравці, побоюючись ефекту мильного міхура, почали обережніше її купувати - попит почав падати, а відповідно, почала падати ціна.

Бензин на українських заправках, в порівнянні із Заходом - найдешевший. Нижча ціна тільки у Білорусії і Росії. Експерти UPECO відзначають, що окрім останніх двох країн, початкові ціни для всієї Європи, включаючи і Україну, однакові, але в той же час різниця очевидна.

Наприклад, найдорожчий бензин в Туреччині - один літр у перерахунку на українську валюту туркам обходиться майже в 20 гривень. У Румунії літр бензину і дизельного палива стоїть у вітчизняному еквіваленті 13,6 і 15,4 відповідно, а в Болгарії - 14,8 і 16 грн.

У західній Європі ціни на паливо і ще вищі. Це не означає, що роздрібні продавці в Туреччині заробляють на 13 гривень на літрі більше, ніж українські. Вся справа в державній політиці: у тій же Туреччині найвищий податок на продаж палива, на Україні ж він один з найнижчих.

Ця ситуація допомагає роздрібним продавцям збільшувати свої доходи, але експерти відзначають, що витрати на зміст АЗС на Україні постійно зростають, тому підвищення цін не є спекуляцією. Сергій Куюн заявляє: "Ціна бензину і дизельного палива, що є в Україні, - об"єктивна".

Україна практично отримала те, до чого прагнула, - інтегрувалася у світову економіку настільки, що почала чутливо реагувати на зміну вартості літра палива, скажімо, на заправці під Лондоном. І в майбутньому ця реакція посилюватиметься.

Експерти зараз можуть прогнозувати ціни тільки на найближчі місяць - два. Скільки коштуватиме літр А-95 весною 2009 року, навряд чи хто візьметься сказати. Все залежить від світового попиту на нафту, дій спекулятивного капіталу, а також від політики, що проводиться найбільшими державами.

Тим часом новини зі світових майданчиків обнадійливі: нафта подешевшала ще на 4 долари за барель, і в першу чергу це викликано скороченням попиту на паливо в США і Японії.

Ціна ф"ючерсного контракту на нафту марки WTI на вересень у електронній системі Нью-йоркської товарної біржі вранці 24 липня впала до 124,23 доларів за барель. Ціна вересневого контракту на WTI в четвер звалилася на 3,98 долара, досягнувши відмітки 124,44 долара за барель. Це мінімальне значення котирування з 4 червня.

Попит на нафтопродукти в США скоротився на тижні з 12 по 18 липня до 19,9 млн барелів в добу, що є мінімальним показником з січня 2007 року.

Японія в червні імпортувала нафти на 0,7% менше, ніж минулого року. Ввезення вуглеводневої сировини в країну скоротилося вперше за 9 місяців, і аналітики сходяться на думці, що причиною падіння попиту на паливо є безперервне зростання його вартості.

В той же час дані Міжнародного енергетичного агентства свідчать, що нинішні ціни на пальне - спекулятивні. У другому кварталі 2008 року світовий попит на нафту склав 86,1 млн барелів на день, здобич - 86,6 млн. Перевищення пропозиції над попитом - 500 тис барелів на день, і воно чомусь не сприяло зниженню цін.

Це постійне зниження цін на нафту багато аналітиків розцінили як поворотний момент у безперервній ціновій гонці. Такого шоку в США не пам"ятають з 17 січня 1991 року, початку війни у Перській затоці, коли уряд США викинув на ринок стратегічний резерв.

"Для мене немає ніякого питання в тому, що на ринку (нафтових ф"ючерсів) виникла бульбашка. Ми можемо спостерігати ще одну-дві контратаки з останнього бастіону, але лише питання часу в тому, коли бульбашка лусне", - вважає Фейдл Гейт, управляючий директор і старший нафтовий аналітик інвестиційної Oppenheimer & Co.

"Кожному відомо, що зростання попиту на нафту не існувало в реальності ні в США, ні в Європі. І якщо справи на світі, що розвивається, відчутно гірші, ніж очікувалося, то кінець кінцем це призведе до надлишку пропозиції", - заявив в коментарі сайту Marketwatch Джеф Спайтел, нафтовий аналітик спеціалізованого інвестиційного банку Natixis Bleichroeder, повідомляє Newsru.ua

Зараз ви читаєте новину «У серпні в Україні подешевшає бензин ». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 79692
Голосування Підтримуєте введення біометричного контролю на кордоні з РФ?
  • Підтримую. Тепер потрібно заборонити українцям їздити в Росію
  • Ні, нічого не дасть крім черг на кордоні
  • Потрібно вводити візовий режим
  • Краще заборонити росіянам в'їзд в Україну
  • Це нічого не дасть. Злочинці з РФ все рівно знаходитимуть способи потрапити в Україну
  • Досить повністю припинити транспортне сполучення з РФ
  • Сумнівне рішення. Такий контроль ще більше провокуватиме Росію. Можливе загострення на Сході
Переглянути