У Верховній раді зареєстровано два законопроекти (розробник Укравтодор) № 3544 і 3545 про внесення змін до законодавчих актів і Бюджетного кодексу про введення плати за автомобільні дороги загального користування з вантажоперевізників. Документи передбачають, що плата буде стягуватися за тарифом 1-3 грн/км. Іноземні перевізники почнуть платити за проїзд територією України з 1 січня 2021 року, а з 1 січня 2024-го закон пошириться і на вітчизняні компанії.
Найбільш цинічним, на думку представників вантажотранспортної галузі, є те, що влада спочатку зареєструвала законопроекти в парламенті, а вже після цього вирішила провести обговорення ініціативи з бізнесом. Втім, ніякі дискусії не можуть приховати явних протиріч, сумнівних моментів і критичних наслідків, з якими після прийняття законів Україна може зіткнутися як на міжнародних торгових майданчиках ЄС, так і всередині країни.
"Замість того, щоб Укравтодор займався чимось корисним і гарним, він продовжує імітувати діяльність чогось корисного і доброго. В даному випадку основна ідея полягає в тому, - а ось давайте ми знайдемо ще кошти на фінансування будівництва і ремонту доріг. Це, як в казці про Чиполіно, в якій вводилися податки на грім і блискавку. Але ж у нас є і дорожній фонд, і надходження від акцизу на паливо. І зарубіжні вантажівки, коли заїжджають в Україну, вони заправляються у нас, і, відповідно, платять гроші на ремонт українських доріг. Я особисто не бачу можливості адміністрування відповідних платежів. Немає контролю, належного ставлення до ремонту і утримання доріг, що дозволило б спочатку створювати ці дороги, а вже потім стягувати плату. Що стосується механізму реалізації, він теж вельми сумнівний. У нас дуже багато приватників-нелегалів, немає системи габаритно-вагового контролю, хоча в цьому році на дорожню інфраструктуру виділено близько 100 млрд грн. А це говорить про те, що по суті, усі державні гроші просто спалюються і вилітають в трубу", - каже Віктор Берестенко, генеральний директор Асоціації Міжнародних Експедиторів України.
Експерт припустив, що в разі прийняття законів і введення плати за дороги з іноземних перевізників, Україна ризикує отримати дзеркальні санкції з боку ЄС.
У свою чергу, директор з продажу та клієнтського сервісу компанії А2В.Direct Олександр Гудименко попереджає, що платні дороги ще сильніше підірвуть якість життя і платоспроможність українських громадян, так як додаткові витрати на транспортування вантажів автоматично підвищать собівартість товарів і послуг.
"Безумовно, ці законопроекти не можуть не турбувати як транспортну галузь, так і бізнес в цілому, адже витрати на логістику складають орієнтовно 3-5% від обороту замовника. Залежно від рентабельності конкретного бізнесу ці витрати можуть виявитися істотними для деяких сегментів ринку. Приблизно 10% вітчизняних вантажовласників і одержувачів використовують свої автопарки, інші користуються найманими послугами. У будь-якому випадку, як перші, так і другі будуть змушені підвищити тарифи на транспортування вантажів, а це, в свою чергу, призведе до підвищення цін на товари і послуги. Крім того, введення збору за використання доріг обернеться зниженням конкурентоспроможності вітчизняного виробника", - резюмував Гудименко.
Коментарі