Криза довіри, відсутність власного зацікавлення в тому, що робиш та молода економіка, що ще не встигла розвинутися. Ось основні фактори, що гальмують розвиток українського бізнесу.
Про це розповів економіст, системний дослідник українського бізнесу Ігор Гут в інтерв'ю журналу "Країна".
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Інвестор питає, скільки зарплата? Кажу, 80 євро, й уточнюю: на місяць" - Матис
"Ми - молода економіка, середній бізнес ще не встигли створити. Мали багато можливостей, але енергія йшла не туди. Маємо велику складову, яку називаємо бізнесом. Але це не бізнес, а "рєшалово". Ці люди заробляли на близькості до влади й бюджету. Це були не ринкові, не конкурентні умови", - говорить він.
Європейці йдуть у бізнес, щоб самореалізуватися, українці — щоб заробити. Заробивши певну суму — втрачають інтерес до того, чим займаються.
Друга причина - ментальна. В 1990-ті і на початку 2000-х основною мотивацією йти в бізнес були гроші. Щоб купити машину, квартиру. У розвиненому світі – протилежна ситуація. Менеджер може заробити більше, ніж підприємець. Там мало людей, яких мотивують насамперед гроші. Для них головне - самореалізація, цікаве життя. Українці не створювали бізнес у сферах, які близькі до їхніх цінностей, поглядів. Побудували компанії, в яких працюють сотні людей, але це не робить власників щасливими. Один мій знайомий каже: "Я тільки прокинувся - вже винен зарплату, податки, постачальникам. Начебто власник, всі мені заздрять, але мені самому вже нецікаво". Таких багато. Їм по 40-50 років, і вони вже не знають, куди рухатися", - розповідає він.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Гроші у валізах чиновникам великий бізнес вже не носить - економіст
На думку дослідника, серйозною проблемою для розвитку бізнесу є криза довіри.
"Якщо хочеш розширити компанію, цього не зробиш сам. Чому доростають до трьох-п'яти мільйонів і зупиняються? В умовах кризи довіри кожен власник намагається все контролювати. Щоб зростати, треба відпускати, делегувати повноваження, довіряти. У якийсь момент власник розуміє, що делегувати нікому. А коли не дають повноваження, команда не з'являється.
Ризики можна поділити з партнером, він привнесе нову компетенцію, технології, зв'язки. Але українські компанії часто гинуть через конфлікти між компаньйонами. Утворюється культура, що партнер – це погано.
Для масштабування потрібні гроші. Найпростіше – звернутися в банк. Потрібно йому довіряти, а він мусить вірити тобі. Для цього треба бути "білою" компанією. Наш бізнес цього не розуміє", - зазначив він.
Велике інтерв'ю з Ігорем Гутом читайте у журналі "Країна" від 7 березня.
Коментарі