субота, 27 вересня 2014 14:41

Біометричні паспорти: Україна знову пасе задніх

Біометричні паспорти: Україна знову пасе задніх
Біометричний паспорт

20 серпня Прем"єр-міністр України оголосив про перехід до другого, завершального етапу виконання Плану дій з лібералізації візового режиму для громадян України. Ключовим у низці поставлених завдань стало забезпечення запуску механізмів для запровадження біометричних паспортів. За dead-line взято 1 січня 2015 року.

Досягнення цієї мети лежить як у правовій, так і в політичній площині, а виконання робіт ще потрібно оцінити Європейській комісії. Запорукою успіху повинна стати консолідація зусиль НБУ, правоохоронних органів, прикордонників, Державної міграційної служби (ДМС). Звісно, в умовах прозорості і під контролем суспільства. Тим цінніша робота неурядових організацій з контролю за діяльністю органів державної влади, чим компетентнішим є аналіз проблем, володіння інформацією про поточний стан справ, зрештою бажання за деревами розгледіти ліс.

Вже 4 вересня Прем'єр-міністр України представив урядовий план дій "Відновлення країни", який передбачає, зокрема, створення мережі "Прозорих офісів" - Центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП). Від старту створення цих фронт-офісів усі допущені раніше помилки та прорахунки усебічно вивчаються і враховуються. Наприклад, визначаючи тих, "Хто гальмує безвізовий режим в ЄС для українців", експерт Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук вказує на нібито неналежну організацію роботи ДМС та її перешкоджання роботі ЦНАП щодо оформлення та видачі паспортів громадянину України для виїзду за кордон. Стурбованість автора повільним вирішенням низки питань у міграційній сфері можна лише привітати і приєднатись до його бажання поліпшити стан справ. Але є "але" і не одне.

Інтенсивність організаційних та практичних робіт щодо запровадження електронного закордонного паспорта на даному етапі залежить, зокрема і від обсягу коштів, які держава в змозі у цей непростий час надати для таких потреб. Разом з тим за стислий проміжок часу Державна міграційна служба змогла удвічі збільшити кількість "робочих станцій" для виготовлення закордонних паспортів і нині програмно-апаратних комплексів Державної інформаційної системи реєстраційного обліку фізичних осіб та їх документування (ДІС) - 497 одиниць, а не 250, як помилково зазначає експерт.

Заявляючи, мовляв достатньо ДМС докупити лише термінали для зняття відбитків пальців заявника і проблема з видачею біометричних паспортів може бути вирішена, також варто говорити про необхіднсть розробки спеціального програмного забезпечення, зокрема для захисту дактилоскопії, про закупівлю обладнання для внесення біометричної інформації до безконтактних електронних носіїв, які імплантовані у закордонні паспорти, про запровадження детекторів, які зчитують біометричні відомості тощо.

Окрема розмова про фотографії громадян на документи. Міжнародна організація цивільної авіації (ІКАО) висуває суворі вимоги до стандартів фотокарток на документи, які посвідчують особу, а тим більше на закордонні паспорти. Чи є різниця між виготовити в ательє фотокартки без гарантії відповідності визначеним стандартам, і безоплатно (!) зафіксувати відцифроване зображення свого обличчя у підрозділі ДМС при поданні анкети-заяви з дотриманням вимог ІКАО? Шукати шляхи економії коштів, мабуть варто в інших напрямках, а не у питанні забезпечення фахівців ДМС відповідним фотоприладдям.

Щодо взаємозв"язку Закону України "Про адміністративні послуги" і ДП "Документ", то тут доречно нагадати, що це підприємство надає супутні послуги міграційного характеру, а відповідно до статті 4 Закону України "Про захист персональних даних" розпорядником персональних даних, володільцем яких є ДМС, може бути лише державне підприємство, яке належить до сфери його управління, а тому тільки надає міграційній службі допомогу в електронній обробці персональних даних.

Продовжуючи тему дотримання законодавства... Саме відсутність відповідної норми Закону не дозволяє адміністратору ЦНАП оформлювати й видавати біометричні паспорти громадянина України для виїзду за кордон на існуючому обладнанні. Тому за не підключення до Центру надання адмінпослуг тієї ж Соломенської РДА до Державної інформаційної служби навряд чи варто покладати провину на ДМС.

Цікаве й інше - є норма Закону, яка визначає, що при роботі з біометричними паспортами повноваження щодо отримання відцифрованих відбитків пальців рук власників цих документів та забезпечення їх захисту у встановленому законодавством порядку покладається виключно на посадових осіб центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну політику в сфері міграції. А ще є вимога законодавчого акту, згідно з якою затверджено Порядок централізованого виготовлення, оформлення та видачі закордонних паспортів і вузли ДІС утворюються тільки на базі територіальних органів і підрозділів ДМС. Отже маємо справу зі світлофором, на якому одночасно увімкнули усі сигнали.

Для порівняння. Розпорядження Уряду від 16 травня 2014 року № 523-р "Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг" забороняє посадовим особам ДМС приймати заяви суб'єктів звернення на оформлення закордонних паспортів, якщо такі заяви подаються через ЦНАП. Натомість стаття 4 Закону України "Про порядок виїзду з України та виїзду в Україну громадян України" вимагає від ДМС у будь-якому випадку приймати і розглядати такі звернення громадян, а Положення про паспорт громадянина України для виїзду за кордон, яке затверджено постановою Верховної Ради України, зобов'язує громадян України звертатись тільки до центрального органу виконавчої влади з питань громадянства.

Посол ЄС в Україні Ян Томбінський казав: "Я знаю чудову формулу - менше обіцянок, більше справ. Але можу заявити: усе залежить від України". Його слова мали би почути насамперед у Верховній раді, де визначаються правила, за якими далі працюють усі виконавчі структури. МВС і ДМС не ухвалюють закони, а виконують. Тому, поки точаться дискусії довкола законопроекту № 4751 про паспортні документи, і міліція і міграційники працюють у визначеному правовому полі.

На початку вже йшлося про необхідність громадського контролю за виконанням пакету завдань другого етапу Плану дій з лібералізації візового режиму. Незабаром - європейський іспит. І щоби успішно його скласти, треба усім якомога швидше зрозуміти "чому", а не "хто".

Зараз ви читаєте новину «Біометричні паспорти: Україна знову пасе задніх». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 79692
Голосування Підтримуєте введення біометричного контролю на кордоні з РФ?
  • Підтримую. Тепер потрібно заборонити українцям їздити в Росію
  • Ні, нічого не дасть крім черг на кордоні
  • Потрібно вводити візовий режим
  • Краще заборонити росіянам в'їзд в Україну
  • Це нічого не дасть. Злочинці з РФ все рівно знаходитимуть способи потрапити в Україну
  • Досить повністю припинити транспортне сполучення з РФ
  • Сумнівне рішення. Такий контроль ще більше провокуватиме Росію. Можливе загострення на Сході
Переглянути