пʼятниця, 22 жовтня 2021 19:06

Аналітик розкритикував методику рейтингування Мінприроди

Аналітик розкритикував методику рейтингування Мінприроди
Фото: pixabay.com

Об'єктивність рейтингу найбільших забруднювачів атмосферного повітря 2020 року, підготовленого Міністерством захисту довкілля і природних ресурсів України, необхідно піддати серйозному сумніву хоча б із тієї причини, що в нас у країні немає системи державного моніторингу викидів забруднювальних речовин.

Так прокоментував начальник аналітичного відділу ІК Eavex Capital Дмитро Чурін опубліковані на сайті "Економічної правди" рейтинги забруднювачів від Мінзахисту довкілля.

"Про об'єктивність цього рейтингу варто судити, знаючи хоча б про те, що в країні немає системи державного моніторингу викидів забруднювальних речовин. Крім того, як поділилося зі мною джерело в Мінприроди, методика проста - взяли цифри з дозволів на викиди забруднювальних речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, які самі ж з обласними департаментами екології видають. Потім склали їх - і вийшов рейтинг. А після ці ж цифри передали Державній службі статистики. У підсумку маємо два взаємопідтверджувальних рейтинги", - заявив Чурін.

Ці слова підтверджує і Тетяна Лампіка, член міжвідомчої комісії з питань здійснення державного моніторингу у сфері охорони атмосферного повітря.

"Систему державного моніторингу тільки формують, тому говорити про повноту даних складно. Агломерації зараз готують місцеві програми й передбачають кошти на закупівлю датчиків. Знаючи цифри, можу сказати, що однозначно його створили на підставі даних із дозволів на викиди великих підприємств. Але тут не враховані інші забруднювачі. Тільки після того, як запрацює система повсюдного моніторингу викидів, ми отримаємо рейтинг, із якого буде відомо, яким повітрям ми дихаємо, хто і якою мірою винен, і що робити далі", - прокоментувала Лампіка.

Чурін стверджує, що фактично профільне міністерство робить неповний рейтинг. Оскільки не враховують інші "забруднювачі" - вихлопні гази від легкового транспорту, підприємства, від діяльності яких також виділяються шкідливі речовини, спалювання листя, полів, які використовуються сільським господарством під посіви.

"За даними екологічної громадськості, є велика кількість дрібних підприємств, які "оновилися" і працюють на потужностях промислових вузлів радянського періоду. Вони не отримують дозволу, не афішують діяльність і не потрапляють до рейтингу, звісно. Є нелегальні ливарні цехи, які відливають чавун без дозволів. За оцінками експертів, викиди від роботи одного цеху нелегала без фільтрів і очисних споруд можна порівняти з викидами цілого виробництва великого промислового підприємства, яке займається екомодернізацією. Мені відома історія одного цеху в Дніпрі. Він незаконно два роки виливав сталь, але тільки зараз почав процедуру оцінки впливу на довкілля", - заявив аналітик

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Вихідні принесуть дощі: прогноз на наступний тиждень

Також експерт упевнений, що необхідно враховувати наслідки для екології через неконтрольовану кількість ввезених євроблях. Зазвичай вони використовують бензин нижче екостандарту "Євро5". А це не відповідає вимогам Євросоюзу. Там ще з 1970 року застосовують та імплементують директиви, спрямовані на підвищення екологічності легкового транспорту. На підтвердження того, що ми не знаємо масштабу викидів вихлопних газів у країні, є ще один рейтинг, тепер уже світовий, розповів ТСН еколог Михайло Амосов:

"Це відбувається тому, що люди їдуть на роботу зазвичай на особистому транспорті. А він є основним джерелом забруднювальних речовин у Києві".

"Брати цифри з дозволів і не враховувати реальні викиди, які скорочуються не тільки через спадання виробництва, а й у результаті природоохоронних заходів - непрофесійно.

Якщо простежимо динаміку з великих забруднювачів, то можна зрозуміти, що за інвестицій в екологію їхній вплив на довкілля знижуються не тільки на рівні дозволів на папері, а й реальні викиди теж. І бракує робочої екоінспекції, яка б дивилася і на великих забруднювачів, і на дрібних порушників. Вони разом шкодять екології більше за промислові забруднювачі. Наголошую: спочатку працює система моніторингу, а потім розбираємося, хто завдає найбільшої шкоди і як із цим боротися", - підсумувала Лампіка.

"Є в Мінприроди традиція - щороку робити рейтинги. І методика їхня не змінюється - перемножили три складники (підлога, плінтус, стеля) і мають цифри. Так і живемо багато років у стані роздавання кліше, створення фейків і без надії на об'єктивність", - поскаржився експерт.

Одеса й Одеська область посідають третє місце у всеукраїнському рейтингу міст із найзабрудненішим повітрям. Гірше тільки в Маріуполі й Кам'янському Дніпропетровської області.

Українська столиця ледь не щодня потрапляє в антирейтинг міст за якістю повітря. 15 липня Київ посів 13-те місце в рейтингу міст за рівнем забруднення повітря. А 12 квітня столиця опинилася на четвертому місці. Тоді індекс забруднення становив 159.

Зараз ви читаєте новину «Аналітик розкритикував методику рейтингування Мінприроди». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 79692
Голосування Підтримуєте введення біометричного контролю на кордоні з РФ?
  • Підтримую. Тепер потрібно заборонити українцям їздити в Росію
  • Ні, нічого не дасть крім черг на кордоні
  • Потрібно вводити візовий режим
  • Краще заборонити росіянам в'їзд в Україну
  • Це нічого не дасть. Злочинці з РФ все рівно знаходитимуть способи потрапити в Україну
  • Досить повністю припинити транспортне сполучення з РФ
  • Сумнівне рішення. Такий контроль ще більше провокуватиме Росію. Можливе загострення на Сході
Переглянути