Коли тисячу років тому на горизонті з'явився стрункий силует "Роскільде 6", це були дуже погані новини. Даний корабель входив до складу флотилії, що перевозила армію голодних і спраглих крові воїнів, чиї м'язи зміцнило багатогодинна веслування і плавання під вітрилом хвилями Північного моря. З такою військовою машиною в Європі 11-го століття не могло зрівнятися ніщо. Прибуття цієї армади обіцяло неминучу катастрофу і загибель.
Зараз же кістяк судна повільно всихає у гігантських сталевих ємностях центру охорони пам'яток історії Датського національного музею. Центр розташований в Бреде недалеко від Копенгагена. Незабаром побудований корабель знову відправиться в плавання по Північному морю, ставши важливою пам'яткою і експонатом виставки в Британському музеї.
Це був найбільший зі знайдених кораблів вікінгів. Його виявили в Роксільде в 1996 році, причому цілком випадково. Згідно з підрахунками, на будівництво такого корабля в ті далекі часи пішло 30 000 годин кваліфікованої праці суднобудівників, плюс до цього роботи з валки дерев і перевезення матеріалів. Довжина корабля трохи більше 36 метрів, і це на чотири метри більше, ніж флагманський корабель Генріха VIII "Мері Роуз", побудований п'ятьма століттями пізніше. "Роксільде 6" також на шість метрів довший, ніж корабель вікінгів, відтворений під назвою Sea Stallion, який у 2007 році пройшов шлях зі Скандинавії до Дубліна, обійшовши Шотландію.
"Це був корабель для перевезення військ", - говорить Гарет Вільямс (Gareth Williams) з Британського музею. Побудували його після 1025, коли були зрубані використані для будівництва дубові дерева. Він міг перевозити 100 воїнів, які по черзі сідали за 36 пар весел, якщо вітру для наповнення квадратного вітрила з вовняної тканини виявлялося недостатньо. На борту їм було досить тісно, ??спати доводилося між сидінь, а для припасів місця було дуже мало. Тому припасів брали мінімум - свіжу воду, ель або медовуху, яка псувалася не дуже швидко, а також солону в'ялену баранину.
Плавання було незручним, але коротким. Брати великий вантаж не було потреби, оскільки корабель йшов доволі швидко. Так, судну Sea Stallion вдавалося підтримувати середню швидкість в 5,5 вузла, а максимальна швидкість ходу становила у нього 20 вузлів. Після висадки на берег вікінги могли добувати продовольство грабунком, діючи безжально і ефективно. Це на собі відчули багато прибережних поселення і багато монастирів.
Напевно кораблі приходили не поодинці. "У літописах є свідчення, які говорять про те, що судна прибували сотнями, - говорить Вільямс. - Тому можна вести мову про армію чисельністю до 10 тисяч осіб, яка раптово висаджувалася на вашому узбережжі. Це були добре навчені, сильні воїни, здатні дуже швидко пересуватися як по воді, так і по суші". За словами Уїльямса, будівництво таких шикарних кораблів обходилося надзвичайно дорого, але це була нищівна демонстрація військової потужності.
Час побудови говорить про те, що "Роскільде 6" могли побудувати для короля Кнута, який, як свідчить легенда, встановив свій трон на шляху приливної хвилі, щоб показати своїм управителя, що навіть монарх не в змозі управляти силами природи. В ті часи вікінги зміцнювали свою владу, поступово перетворюючись з тимчасових загарбників в постійну силу вторгнення.
Оригінальна основа корабля встановлена в сталевій рамі, що відтворює його форму і повну довжину. Цей корабель стане центральним експонатом виставки "Вікінг", яка відкриється в червні в Національному музеї Данії. Після цього виставка переїде до Лондона, де в 2014 році відкриються нові виставкові майданчики Британського музею. Корабель перевезуть в двох контейнерах на вантажівках і на вантажному судні.
Корабель був знайдений зовсім випадково, коли в корабельному музеї Роскільде в Данії робили прибудову. У самому музеї також розміщені знайдені раніше кораблі вікінгів, які потопили спеціально, щоб звузити прохід у фіорді і захистити підходи до стародавньої королівської столиці Данії.
У 1996 роціархеологи виявили на місці нового фундаменту остов величезного перевернутого догори кілем корабля, деякі шпангоути якого вже були зламані вбитими в основу прибудови палями. Знахідка виявилася справжнім скарбом, що складається з дев'яти кораблів вікінгів. "Роскільде 6", у якого вдалося врятувати майже половину корпусу, став найвидовищнішим відкриттям.
Оригінальні кораблі Роскільде ефектно виставлені на загальний огляд в спеціально відбудованій з цією метою залі. Але відправити їх у плавання неможливо: корпуси виглядають досить міцно, проте вони можуть розколотися як крихке скло. Під час розкопок вологлі шпангоути "Роскільде 6" могли розсипатися, якби до них був доступ до повітря. Проектом консервації кораблів керував фахівець із Національного музею Крістіан Страткверн (Kristiane Straetkvern). Суть його полягала в тому, щоб висушити шпангоути 10-метрової довжини набагато повільніше, ніж це робилося за колишніми методиками, а потім зниклу вологу замінити синтетичною смолою, завдяки чому кістяк став легшим, але залишився міцним.
Для корабля настав напружений момент, коли почалася збірка і перевірка висушених шпангоутів. Кожен з них був вставлений і закріплений у своєму ретельно вирізаному за допомогою лазера і добре підігнаному за розмірами гнізді. У результаті вийшла скріплена болтами рама, що нагадує гігантський дитячий конструктор. Але при перевезенні її легко можна розібрати на сотні деталей.
Коментарі