Музей загиблих літаків розпочав роботу наприкінці жовтня 2020-го на околиці села Хоросно - за 18 км на південь від Львова. Його облаштував на своїй земельній ділянці голова ГО "Пошук літаків в Україні" Андрій Риштун. З волонтерами шукає на території України залишки машин періоду Другої світової війни.
До музею веде ґрунтова дорога. Навколо багато дерев та чагарників. Будинки зустрічаються рідко. Музей загиблих літаків розташований у кінці вулиці. Під білим геокуполом розмістили стенди, що розповідають про історію збитих літаків та демонструють артефакти. У дворі лежать двигуни та інші великі запчастини.
Екскурсії проводять волонтери Іван Акімов та Костантин Заболотнюк. Вони - 11-класники зі Львова, захоплюються історією військової авіації.
"Залишки тіл збитих пілотів ми не знаходили. Відвідувачі дуже часто про це питають. Але навіть якби і знаходили, то не мали би права фотографувати їх чи виставляти в музеї", - каже Іван Акімов.
Розповідають про експозицію групі людей з двома дітьми, яким приблизно по 3 роки. По закінченні екскурсії усі виходять з музею. Залишається двоє жінок.
"Дізналися про музей випадково, у Facebook. Почала шукати інформацію про нього. Намагаємося на вихідні хоч трошки виїжджати. Але через каратин, це не так просто. Привезла похресника, думаю, що йому сподобається, - каже відвідувачка Адріана Довга зі Львова. - Музей дуже цікавий. Мені подобається, що хлопці фанати своєї справи".
"Лише один момент, - звертається відвідувачка до екскурсоводів. - Не кажіть про радянських "наші". Вони радянські, які вони наші? Сюди, у Львів радянська влада прийшла тільки у 1939 році".
Дослідники погоджуються.
"Ми недавно працюємо, тож ще все може бути не зовсім ідеально", - кажуть.
"Але все одно я в захопленні, що такий музей є. Можу уявити, скільки коштів у нього вкладено і ще не відомо, чи вони повернуться. В Україні авіація взагалі забута. Це просто якась чорна діра. Літаки не популярні, хіба приватна мала авіація", - міркує відвідувачка та прощається.
Група фотографується біля музею та йде до машини. Заходить 4 інші людини.
"Сестра порадила подивитися музей. Машиною швидко дісталися сюди, - ділиться львів'янин Андрій Левченко. Приїхав зі своїми знайомими. - Авіацією сам не дуже цікавлюсь, але хочеться подивитись".
Розглядають експонати, читають інформацію зі стендів.
"До нас найчастіше приїжджають сім'ї з дітьми. Якісь ігрові, дитячі заклади зараз закриті. То вони проводять час в інших місцях. За 20 кілометрів від нас є бананова ферма. Вони потім туди їдуть", - розповідає Костантин Заболотнюк.
"До нас приїжджає багато велосипедистів. Групами 25-30 людей, просять провести екскурсію. Недавно приїжджали діти-велосипедисти, то ми їм проводили квести. Потрібно було зняти найкраще відео про музей, зробити фото. Переможці отримували завдання на наступні квести. Вони потім продовжувались на банановій фермі. Я хочу привезти сюди своїх однокласників, але ще не виходить", - каже Акімов.
Усього в музеї представлена історія 12 літаків - Ju-52, Ju-88, He-111, Fw-190, Міг-3, Іл-2, Сб, Дб-3а, Бостон-А20, Аерокобра-Р39, Як-9, Іл-4. Найдавніший польський літак розбився 1939 року, найновіші – 1945-го. Їхні залишки виявили протягом минулих двох років.
"У сусідньому будинку проживає наш друг та ініціатор створення музею Андрій Риштун. Спочатку все, що ми знаходили, ми зберігали на подвір'ї чи у гаражі. Приїжджали дивитися на частини літаків журналісти, знайомі. Казали, що варто зробити музей, - розповідають дослідники. - Місцеві селяни ставляться до нас дуже добре. Приходять, усім розповідають про музей. Часом приносять щось".
Залишки самого літака там досі лежать, їх ніхто не чіпає.
Найбільше збитих літаків знаходять у Карпатах. Вивчають історію війни в горах, говорять з місцевими мешканцями. Часом виявляють місце збиття літака під час походів. Серед експонатів є уламки літака, якого з кулемету збили бійці УПА.
"Цікавим експонатом є мотор від 52-го Юнкерса (німецький військово-транспортний, пасажирський літак та бомбардувальник Ju-52 -Gazeta.ua). Ми знайшли його у Карпатах, за 6 кілометрів від "Буковеля". Залишки самого літака там досі лежать, їх ніхто не чіпає. Їх неможливо звідти вивезти. На Івано-Франківщині розкопали збитий німецький літак He-111. На місці повісили табличку з іменами загиблих пілотів. Тоді нам писали, що чого ми німців вшановуємо. З того літака у нас в музеї є ціла приборна панель. Німці нам передали інформацію про обставини збиття. Ми їм дуже за це вдячні", - каже Іван Акімов.
Біля воріт музею стоїть модель літака, зроблена з частин 12-ти загиблих машин.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: У Карпатах знайшли збитий німецький літак
"В інтернеті знайшли команду зварників, вони самі розробили макет та склали модель. Були дуже великі частини обшивки. До стендів їх не вийшло б кріпити, вони займають забагато місця. Нічого більше не помістилося б, лише обшивка. Тому придумали таку скульптуру. Літачок нахилений, уночі там світиться червона лампочка - символи збитого літака. Те, що скульптура складається з уламків 12-ти різних машин, символізує об'єднання та добро", - кажуть екскурсоводи.
Музей працює на вихідних з 10:00 по 17:00. Вхід вільний. Екскурсія - 50 грн.
Дістатися до музею можна з головного автобусного вокзалу Львова, на будь-якій маршрутці, що їде на Миколаїв. На добирання йде 20 хв. Вийти варто не в Хоросному, а на зупинці Раковець. Шлях до музею вказують прив'язані до стовпів таблиці у вигляді літаків.
Музей визвольної боротьби України у Львові показав експонати, якими поповнився фонд за 8 років існування установи. Експозиція розкриває історію боротьби за Українську державу, і охоплює період від кінця ХІХ століття до початку 1990-х років.
Він розташований у будівлі що нагадує невеликий середньовічний замок. Раніше тут розміщувалось стрілецьке товариство "Куркове братство", відбувались заходи "Просвіти", а 10 березня 1869 р. організовали перший у Львові шевченківський концерт.
Коментарі
1