Археолог Ева-Марія Віітанен з Університету Хельсінкі проаналізувала розташування на стінах будинків в Помпеях графіті, що містять передвиборну рекламу. Про результати свого дослідження вона розповіла на засіданні Археологічного інституту Америки в Сіетлі. Вона дійшла висновку, що розміщення написів не було хаотичним, а створення не було приватною ініціативою тих, хто писав. Досліджувалися більше тисячі написів у трьох районах міста. Про це пише "Полит.Ру".
Написи, які закликають голосувати за кандидатів на виборні міські посади, відомі дослідникам давно. Як правило, вони агітують від імені якоїсь професійної корпорації:
M Casellium Marcellum aed (ilem) agricolae rog (ant). (Марка Казеллія Марцелла в еділи пропонують землероби).
C Cuspium Pansam aed (ilem) aurifices universi rog (ant). (Гая Куспія Пансу в еділи пропонують золотих справ майстри).
M Enium Sabinum aed (ilem) pomari (i) rog (ant). (Марка Енія Сабіна в еділи пропонують фруктовщікі).
C Iulium Polybium IIvir (um) muliones rog (ant). (Гая Юлія Полібія в дуумвіри пропонують погоничі мулів).
M Cerrinium Vatiam aed (ilem) saccari rog (ant). (Марка Церрінія Ватію в еділи пропонують вантажники).
На екскурсію Помпеями вистачить три години
Віітанен стверджує, що звичайна точка зору, згідно з якою кожен кандидат міг вибрати будь-яке місце для своїх агітаційних написів, не видається правдоподібною.
"Фасади приватних будинків і навіть тротуари перед ними знаходилися під контролем господаря будинку, - говорить вона, - і в зв'язку з цим, ідея про те, що простір стіни міг бути використаний ким завгодно, здається малоймовірним". Дослідниця припускає, що кандидати заздалегідь домовлялися з власниками будівель про розміщення рекламних написів. Також вона відзначає, що більшість написів, які містять політичну рекламу, виконана професійно.
Проаналізувавши розташування написів, Віітанен з'ясувала, що виділення місця для розміщення агітаційних написів було престижним. Це стіни будинків уздовж вулиць з найбільш інтенсивним рухом. Цікаво, що написи в основному розташовані на стінах приватних будинків, а не крамниць і питних закладів. Віітанен припускає, що відвідувачі помпейських трактирів навряд чи проявляли активність на виборах, тому агітатори не витрачали на них свої сили.
Ряд закликів звучить від імені людей, які навряд чи користувалися великим авторитетом у городян:
M Cerrinium Vatiam aed (ilem) o (ramus), (ut) f (aciatis). (Просимо, щоб ви зробили еділом Марка Церрінія Ватію).
Seri bibi universi rogant. Scr (ipserunt) Florus cum Fructo. (Пропонують всі старі гульвіси. Написали Флор з фруктами).
Vatiam aed (ilem) furunculi ro (ant). (Ватію в еділи пропонують злодюжки).
Дослідниця висловлює певне здивування подібними підписами, але не пропонує власного пояснення для них. Раніше в якості гіпотез передбачалися як просто антиреклама, так і більш оригінальні версії.
Шведський учений Т. Клеберга, наприклад, в 1963 році припустив, що seribibi (можна перекласти як "ті, що пізно п'ють") і furunculi (означає не тільки "злодюжки", але і "бічні пагони виноградної лози") - це назви об'єднань постійних відвідувачів трактирів, щось на зразок клубів, які не тільки займалися спільною пиятикою, але й, мабуть, брали участь у громадському житті.
Коментарі