Вівторок, 25 вересня 2012 18:40

Ікона, що могла належати Володимиру Мономаху, захоплює дослідників
7

Фото: Фото: Сергій Старостенко

Gazeta.ua продовжує публікацію матеріалів про знахідку, яку багато експертів визнають унікальною пам'яткою давньоруської доби.

Ікону Богоматері з дитиною (Замилування), виконану візантійськими майстрами на гіпсі, було знайдено під час будівництва у 1930-х роках на Княжій горі біля Канева. Історія знахідки та її доля у 20 столітті овіяна таємницями. Про її існування стало відомо лише кілька років тому.

На іконі помітні сліди пожежі, в яку вона, імовірно, свого часу потрапляла. Експерти датують ікону не пізніше 13 століття, але припускають, що її могли створити і раніше.

"Вік встановлювали за стилем, за іконографією, різьбленням, палеографією. З палеографією простіше, бо є зразки з того часу і можна порівняти. Святих у різні століття зображували по різному. Десь постать видовжена, десь більш приземлиста. Десь вони стоять у профіль, а десь – в анфас. Різнилися й обладунки", -повідомив головний зберігач фондів Національного Києво-Печерського заповідника Григорій Полюшко.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Унікальну ікону, що могла належати Володимиру Мономаху, готуються передати громадськості

Ікона, імовірно, була створена для похідного або домашнього іконостасу. Крім того, важливим є те, що ікона належала руському князю Василію (у хрещенні). Відомі кілька князів з таким іменем – Володимир Великий, Володимир Мономах, Василько Романович (Волинський) та ще кілька дрібних князів.

Вчені дуже обережно припускають, що власником ікони міг бути князь Володимир Мономах. Каліграфія напису на звороті ікони збігається з написом-прославлянням Мономаху, які збереглися на стінах собору св. Софії у Києві, та на „змієвику" – прикрасі, яку також приписують Володимиру Мономаху. Він звучить: "Господи помози рабу божему Василию, на многие лето стола его. Аминь".

Дослідники висловлюють гіпотезу, що Володимир міг отримати ікону у спадок від матері, яка була візантійською принцесою і могла привезти ікону з Константинополя.

Прикметна й інша деталь - написи біля святих виконані грецькою мовою, а напис на звороті – церковнослов'янською.

"Такі написи робилися таким чином, що тло понижували, а літери лишалися на рівні площини всієї ікони, - зазначає Полюшко. - Але в даному випадку виходить так, що літери заходяться нижче загальної площини. Тобто спочатку зробили одну площадку, а потім ще одну. Можливо, там був напис грецький, а потім його прибрали, все зарівняли і написали руський. Іншого пояснення чому напис понижений я не знаходжу".

Дослідники наполягають на унікальності цієї ікони — на ній у ряді євангелістів замість Івана Богослова зображений Григорій Богослов. Створена у час боротьби за канонізацію різних "версій" християнства, вона може слугувати пам'яткю однієї з них.

З метою встановлення точнішого датування та проведення глибших досліджень створено Церковно-Наукову експертну раду. Крім того, вже давно працює ініціативна група з викупу ікони у приватного власника, імені якого не називають, та передачі пам'ятки у власність держави або церкви.

Говорячи про значення ікони для сьогодення, політолог Кость Бондаренко сказав: "Якщо говорити про сучасне значення, то це - найкраще збережена ікона з давньоруської доби і візантійського періоду на території України. Вона безсумнівно має залишитися в Україні, стати частиною національного надбання. Я вважаю, що настав час створити фонд повернення історичних коштовностей, які втратила чи може втратити Україна. Тому потрібно докласти всіх зусиль, щоб ця ікона залишилася в Україні".

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Ольга Богомолець подарувала ікону десятитисячному відвідувачу свого музею

Оцінюючи можливість порозуміння Церкви і держави з цього питання, він зазначив:

"Напрацьовано цілий комплекс дій між Церквою і державою. Вони вміють домовлятись з приводу святинь. Тому якщо якась святиня носить загальнолюдський характер, має надзвичайну вагу, то Церква й держава можуть домовитися під чиїм покровом має перебувати ця пам'ятка".

Про долю ікон розмірковує мистецтвознавець Дмитро Горбачов. За його словами, колись вони мали суто духовне значення, тоді як в наш час, можуть стати надзвичайно цінними.

"Колись ця ікона нічого не коштувала, - сказав він. - По монастирях старі ікони використовували для порогу, на них шинкували. А тепер вона стала величезною цінністю. Ціну назвати важко, бо не бачив цю ікону. У Національному художньому музеї є ікона "Борис і Гліб" 13 століття. Мистецьки вона дуже недосконала. Лише тому, що зроблена на старезній дошці, має велику цінність. Підроблення творів мистецтва — ціла індустрія. Вони дуже меткі, завжди вигадують історії, що здаються ймовірними. Недавно прислали лист з Америки. Писали, що знайшли нові картини Малевича. Весь цей час, мовляв, вони зберігалися в спецфонді українського музею. Такі фонди існували, але там ніколи не було Малевича. Я це знаю, бо працював там, а для більшості ця історія видасться правдоподібною. Казати таке про цю ікону не маю підстав. Її дивилися фахівці, вони мають треноване око, яке важко обманути".

Зараз ви читаєте новину «Ікона, що могла належати Володимиру Мономаху, захоплює дослідників». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

21

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 588
Голосування Куди плануєте поїхати після всіх карантинів?
  • До моря. У теплі краї
  • У туристичні міста Європи
  • Подорожуватиму Україною
  • Провідаю батьків / родичів
  • Працюватиму. На поїздки немає грошей
  • Мені карантин не заважав подорожувати
Переглянути