Він довго не міг вирішити, чи ставати йому поетом. Михайло Семенко саме навчався в Петербурзькому психоневрологічному інституті. Відвідував численні тоді поетичні читання й зібрання. Паралельно — учився грати на скрипці.
"Іноді його тягло до науки — був час, коли він бажав бути філософом і захоплено брався за відповідні науки, — так 1925-го, через 10 із гаком років, описував свої петербурзькі настрої в автобіографічному нарисі "Мак Долина — футурист". — Але був час, коли справжньою зливою виливалися з нього вірші — тоді він почував себе поетом і кидав усе на бік. Через деякий час знімав із шафи футляр, виймав звідти скрипку, обстригав нігті на лівій руці й починав грати по 6-7 годин на добу, повергаючи у великий сум усіх своїх сусід". І так складно було йому вибрати, що за порадою одного з професорів узявся до підрахунків:
"27 вересня 1913 року.
Уранці: поет. Вдень: філософ. Увечері: скрипник.
28 вересня 1913 року.
Уранці: скрипник. Удень: філософ. Увечері: поет.
Потім підрахував за цілий місяць. Виходило за вересень 1913 року:
Поет — 10 разів, Скрипник — 42 рази, Філософ — три рази.
Значить — скрипник.
У жовтні 1913 року вийшло:
Поет — 60 разів, скрипник — два рази, Філософ — 28 разів.
Значить — поет".
Так і не визначившись, Семенко закидає цю бухгалтерію і далі грає, читає й пише вечорами. "Вірші були солодкі, трагічні й погані", — визнає згодом. Поетичний вечір 24 листопада 1913-го, де виступав Володимир Маяковський, докорінно змінює його уявлення про поезію. Семенко вражений, що можливо писати зовсім інші вірші — зі рваним ритмом, які цілком відрізняються від традиційних. Маяковський читав про "Адище города", де "трамвай с разбега взметнул зрачки". Заявляв, що як не розумітимуть його текстів — "я захохочу и радостно плюну, плюну в лицо вам". Після того Михайло написав із десяток віршів. Ритм і рими вже не були традиційні, настрій став нервовий:
Я йду від вас — ланцюг скидаю,
Що ваше — вам віддаю,
Беріте попіл — все, що маю,
Душу лише мені мою.
Тепер він уже знає, що поет. Береться писати маніфести, вигадує новий напрямок — кверофутуризм, від латинських слів "шукати" і "майбутнє". До кінця 1913-го знаходить однодумців і створює своє перше угруповання. Тоді змінює ім'я на Михайль. Його спільники — художники, брат Василь і його приятель Ковжун, який відтепер зветься Павль. Засновують разом друкарню "Кверо". У літературі футуристи вважають форму важливішою за зміст. Пишуть про речі приватні, незначні та скандальні. Відкидають усталені мовні норми та принципи побудови тексту, самі вигадують слова, вдаються до звуконаслідування — так, що іноді взагалі годі зрозуміти, про що йдеться у вірші.
Перше ж видання — восьмисторінкова брошура "Дерзання" — викликає скандал у літературних колах. Щоб оновити мистецтво, треба зруйнувати дощенту все попереднє. Важливо також скинути колишніх кумирів. А хто, як не Тарас Шевченко, уособлює всю попередню літературу. Отже, у найпершій власноруч виданій книжці Семенко вміщує маніфест "Сам". "Ей, ти, чоловіче, слухай сюди!.. Ти підносиш мені засмальцьованого "Кобзаря" й кажеш: ось моє мистецтво. Чоловіче, мені за тебе соромно... Чоловіче, мистецтво є щось таке, що тобі й не снилось… А ти вхопивсь за свого "Кобзаря", від якого тхне дьогтем і салом, і думаєш, його захистить твоя пошана. Пошана твоя його вбила. Й немає йому воскресіння. Чоловіче, час титана перевертає в нікчемного ліліпута, і місце Шевченкові в записках наукових товариств… Як я можу шанувати тепер Шевченка, коли я бачу, що він є під моїми ногами?.. Я палю свій "Кобзар" — пише 21-річний Михайль Семенко в лютому 1914-го. Він ще багато чого пообіцяє — не тільки спалити свій "Кобзар". Наприклад:
Роздягнусь біля Хмельницького,
Покажу всім,
Що в мене красиве тіло.
Але не роздягнеться, а писатиме вірші — часом із самих беззмістовно поєднаних літер:
Осте сте
бі бо
бу
візники — люди
трамваї — люди
автомобілібілі
бігорух рухобіги
рухливобіги
Так починається "Місто". А "В степу":
ВН С ТІ К
П ІК К
НУП
ЛЬО ЛІ ЛЬО П
"Він типовий українець: не знає української мови, хикає вн тк", — пише про Семенка в рецензії Микита Шаповал. А його твори — "бандитизм — не література", "обмежена гама звуків дегенерата". Критик Микола Євшан звинувачує, що своїми текстами Михайль "плює слиною в очі читачеві". 1922 року Семенко так підсумовує: "Успіх був повний. Усе говорило за те, що робота піде жваво й цікаво". За рік устигли видати дві збірки поезій і теоретичну брошуру, альманах, уклали друге видання скандальних "Дерзань". Повним ходом ішла підготовка футуродрами "Трагедія онуч".
Нагінки на Шевченка Михайлеві Семенку не простили до смерті як нечувану зневагу. Та й по смерті — як щось і пам'ятають про нього, засновника й ідеолога футуризму в українській поезії, то саме це, а не півтора десятка збірок, кілька створених угруповань і редагованих часописів. Зрештою, 1926-го Семенко став редактором двосерійної стрічки про Тараса Шевченка, з Амвросієм Бучмою в головній ролі. Був тоді головою Всеукраїнського фотокіноуправління, працював на Одеській кінофабриці. А власне зібрання творів 1924-го назвав "Кобзар".
Письменник Юрій Яновський, який працював із Михайлем Семенком на Одеській кінофабриці, так його охарактеризував: "Футурист, що йому завше не хватало якоїсь дрібниці, щоб бути велетнем. Йому небагато бракувало, щоб бути геніальним. Але — проте бракувало".
1892, 31 грудня — Михайло Семенко народився в місті Хорол на Полтавщині, батько був волосним писарем. Учився в реальному училищі в Хоролі, потім у Кременчуці. У 1910-1913 роках — студент Петербурзького психоневрологічного інституту. Після вибуху Першої світової війни Михайля відправили служити телеграфістом на Далекий Схід, до Владивостока. Там зустрів свою майбутню дружину, Лідію Горенко — вона була з родини тамтешніх українських переселенців. У грудні 1917-го вони повертаються в Україну.
1918 — видав у Києві збірки "П'єро задається", "П'єро кохає" і "Дев'ять поем". Наступного року у створеному ним видавництві "Фламінго" надрукував свої "П'єро мертвопетлює", "Bloc-notes" і "В садах безрозних", поему "Ліліт". Став редактором журналу "Мистецтво", де вийшли "ревфутпоема" "Тов. Сонце" та "Дві поезофільми". Критика починає хвалити тексти — за те, що вони "революційно-активні". 1922-го засновує літературне угрупування "Аспанфут", живе в Харкові, багато пише. Проголошує, що "поезія вмирає від старости, сумний кінець таїться в самій істоті цього старечого організму", тому вдається до "поезомалярства" — створює графічні композиції зі слів. У цей час співпрацює з театром "Березіль" Леся Курбаса.
1921 — народжується донька Ірина. "Свою першу дружину-вчительку Семенко називав "просвітянкою", бив нещадно за те, що в школі вона вчить дітей любити Шевченка, не генія — Семенка. Сусіди пробували заступитися, але і їм діставалося, — описує подружнє життя поета Оксана Буревій, донька його колишнього приятеля Костя Буревія. — Дитину Семенкова дружина не наважувалася тримати вдома. Дівчинка плакала — Михайль скаженів. Тому хвора дитина місяцями перебувала в дитячому будинку-санаторії". Хтозна, наскільки це відповідає дійсності, бо саме Ірина Семенко стала найпроникливішим дослідником батькової поезії. Сам він присвятив їй вірша.
1927 — розлучився з Лідією Горенко, від якої на той час мав ще сина Ростислава. Одружується з акторкою Наталею Ужвій, з якою розійдеться через 9 років, за рік до смерті. "Тепер бійки і скандали приймала на себе велика артистка "Березоля", — свідчить Оксана Буревій. — Усі в "Слові" (письменницький будинок у Харкові. — "ГПУ") про це знали, але вгамувати сердитого Семенка ніхто не міг. Вдача в нього була лиха. Він не міг, та й не хотів себе стримувати". Син Михайло від цього шлюбу помер 14-річним від менінгіту.
1937, 24 жовтня — розстріляний за звинуваченням в "активній контрреволюційній діяльностi". За вісім місяців до того заарештований у Києві. Оскільки поет значну частину часу проводив також у Харкові, ордери на арешт були виписані в обох містах.
Коментарі
23