3 березня, понеділок — святих апостолів Филимона й Архипа та мучениці Апфії з міста Колоси у Малій Азії, замучених натовпом язичників за часів правління імператора Нерона (І ст). Починається останній тиждень перед Великим постом — Сиропусний, або Масляна чи Масниці. Протягом нього не їдять м"яса й сала, а пригощаються варениками, налисниками, пирогами з сиром, яйцями й холодцем із риби. Оладки, гречані й пшоняні млинці з маслом і сметаною символізували сонце, яке о цій порі прибавляє в силі.
4 березня, вівторок — преподобного Льва, єпископа з міста Катана на Сицилії (VIII ст.). Уславився добротою й милосердям, був цілителем і чудотворцем. В Україні цього дня згадують св. Казимира. Погода зазвичай нестійка: "У Казимира — непевна віра". "Якщо на Казимира погода, то буде на картоплю урода". У вівторок на Масниці вперше запрягали молодих бичків, розпочинали навчання лошат.
5 березня, середа — преподобного Тимофія-пустельника, який мав дар зцілення хвороб і вигнання нечистих духів (VIII ст.). Вважалося, що на Тимофія-весногрія весна приходить до дверей: "Тимошеве тепло віє — старого гріє", "На Весногрія і старцю надія".
6 березня, четвер — обретіння мощей святих мучеників, постраждалих за віру християнську і похованих у Цареграді біля Євгенієвих воріт (392–425 роки).
7 березня, п"ятниця — священномученика Полікарпа, єпископа із малоазійського міста Смирни, закатованого в Римі під час гонінь на християн (ІІ ст.). "Качки прилетять гладкі й вгодовані — весна буде довга й холодна".
8 березня, субота — перше і друге віднайдення (обретіння) голови Івана Предтечі. У народі свято називається Обертіння. Вважалося, що цього дня повертається тепло й весна, птиця обертається до гнізда, діти — до хліба, а чоловік — до жінки. Якщо цього дня випаде сніг, то Пасха й Великодній тиждень будуть холодними.
9 березня, неділя — святого Тарасія, архієпископа Константинопольського (ІХ ст.). На Тараса забороняється спати вдень, щоб не напала лихоманка. У завершальний день Масниці розкладали вогнище й спалювали старі постоли, "коробки", кошики й опудало Масляної. У "прощальну неділю" одне в одного просять вибачення за заподіяні протягом року кривди. У складчину роблять обіди, справляють постові заговини — "пущення на піст". Після вечері полощуть рота водою, щоб він очистився од скоромного.
Коментарі