Чим більше слів чує дитина в перші три роки життя, тим успішніше вона розвивається надалі.
Педіатр Дана Саскінд розповідає, як створити оптимальні умови для спілкування.
Відкриттям століття стало дослідження вікових психологів із Канзаського університету (США) Бетті Харт і Тодда Ріслі про те, що зумовлюють досягнення людини не вроджені здібності, не економічне становище родини, не раса і не стать, а кількість слів, з яким до неї звертаються оточуючі в перші роки життя.
Сидіти перед телевізором або слухати кілька годин аудіокнигу малюкові марно: принципове значення має комунікація з дорослим. Важливо, щоб це спілкування було осмисленим, а мова - складною та різноманітною.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Головні речі, які варто знати перед усиновленням
Без взаємодії з оточуючими здатність вчитися слабшає. "На відміну від глечика, який буде зберігати все, що ви в нього наллєте, мозок без зворотнього зв'язку більше схожий на решето, - зауважує Дана Саскінд. - Мові не можна навчитися пасивно, а лише за допомогою відповідної (бажано позитивної) реакції оточуючих і соціальної взаємодії".
Саскінд узагальнила новітні дослідження в області раннього розвитку і розробила програму спілкування батьків і дітей, яка посприяє найкращому розвитку дитячого мозку. Її стратегія складається з трьох принципів: налаштовуватися на дитину, частіше з нею спілкуватися, розвивати діалог.
1. НАЛАШТУВАННЯ НА ДИТИНУ
Мова про усвідомлене прагнення батьків помічати все, що цікавить немовля, і розмовляти з ним на цю тему. Іншими словами, треба дивитися в ту ж сторону, що і дитина.
Проявіть увагу до її занять. Наприклад, дорослий, сповнений благих намірів, сідає на підлогу з улюбленою книжкою дитини і запрошує її послухати. Але дитина не реагує, продовжуючи будувати вежу з розкиданих на підлозі кубиків. Батьки знову кличуть: "Іди сюди, сідай. Дивись, яка цікава книжка. Зараз я тобі почитаю".
Начебто все добре? Люблячий дорослий, книжка. Що ще потрібно дитині? Мабуть, лише одне: увага батьків до заняття, яким в даний момент зацікавлена сама дитина.
Налаштуватися на дитину - значить, уважно поставитися до того, чим вона займається, і включитися в її діяльність. Це зміцнює контакт і допомагає поліпшити навички, задіяні в грі, а за допомогою мовного взаємодії - розвивати її мозок.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Батько "оживив" малюнки свого сина
Дитина може зосередитися тільки на тому, що їй цікаво. Якщо ж намагатися переключити її увагу на інше заняття, мозку доведеться витрачати багато додаткової енергії. Дослідження показали: якщо дитина має брати участь в діяльності, яка її мало цікавить, вона навряд чи запам'ятає використані в цей час слова.
Перебувайте на одному рівні з дитиною. Сидіть з нею на підлозі під час гри, тримайте її на колінах при читанні, сидіть за одним столом під час їжі або піднімайте дитину вгору, щоб та подивився на світ з висоти вашого росту.
Спрощуйте свою мову. Як немовлята привертають увагу звуками, так і батьки зацікавлюють їх зміною тону або гучності голосу.
Прості, впізнавані слова швидше привертають увагу дитини до того, про що йдеться і хто говорить, спонукаючи її напружувати увагу та спілкуватися. Експериментально доведено: діти "вчаться" словами, які чують частіше, і довше прислухаються до звуків, які чули раніше.
2. АКТИВНЕ СПІЛКУВАННЯ
Проговорюйте вголос все, що робите. Таке коментування - ще один спосіб "оточити" дитину мовою. Він не тільки збільшує словниковий запас, а й показує взаємозв'язок між звуком (словом) і дією або річчю, до якої відноситься. "Давай одягнемо новий підгузок .... Який він білий зовні і синій всередині. І не мокрий. Дивись. Сухий і такий м'який". "Беремо зубні щітки! Твоя фіолетова, а татова зелена. Тепер видавимо пасту, трохи натиснемо. І будемо чистити, вгору і вниз. Лоскотно?".
Використовуйте попутні коментарі. Намагайтеся не тільки описувати свої заняття, а й коментувати дії дитини: "Ах, ти знайшов мамині ключі. Не бери їх до рота, будь ласка. Їх не можна гризти. Це не їжа. Відкриваєш ключами свою машинку? Ними відкривають двері. Давай відкриємо ними двері".
Уникайте займенників. Займенники не можна побачити, хіба що уявити, якщо знати, про що йдеться. Він ... вона ... це? Дитина не має ні найменшого поняття, про що ви говорите. Не "мені це подобається", а "мені подобається твій малюнок".
Доповнюйте, деталізуйте її фрази. Навчаючись мови, дитина використовує частини слів і неповні речення. У контексті спілкування з малюком треба заповнювати такі прогалини, повторюючи вже закінчені фрази. Доповненням до: "Собачці сумно" буде: "Твоїй собачці сумно". Згодом складність мови зростає. Замість: "Давай спатоньки" вимовляємо: "У тебе вже оченята злипаються. Вже дуже пізно, і ти втомився". Доповнення, деталізація і вибудовування фраз дозволяють бути на кілька кроків попереду комунікативних здібностей малюка, заохочуючи його до більш складного і різнобічного спілкування.
3. РОЗВИТОК ДІАЛОГУ
Діалог передбачає обмін репліками. Це золоте правило спілкування батьків і дітей, найцінніший з трьох методів розвитку юного мозку. Досягти активної взаємодії можна, налаштовуючись на те, що займає увагу малюка, і розмовляючи з ним про це якомога більше.
Терпляче чекайте реакції у відповідь. У діалозі дуже важливо дотримуватися чергування ролей. Доповнюючи міміку і жести словами - спочатку передбачуваними, потім імітованими і, нарешті, реальними, дитина може дуже довго їх підбирати. Так довго, що мамі чи татові захочеться відповісти за неї. Але не поспішайте порушувати діалог, дайте дитині час знайти потрібне слово.
Слова "що" і "який" перешкоджають діалогу. "Якого кольору м'яч?". "Що говорить корова?". Такі питання не сприяють накопиченню словникового запасу, спонукають дитину згадувати слова, які вона вже знає. Питання з відповідями "так" або "ні" потрапляють в ту ж категорію: не допомагають підтримувати розмову і нічому новому не вчать. Навпаки, питання "як" або "чому" дозволяють задіяти різні думки і ідеї. На питання "чому" неможливо кивнути головою або показати пальцем. "Як?" і чому?" запускають процес мислення, який в кінцевому рахунку призводить до навички вирішення проблем.
Сімейний психотерапевт Майк Лірі склав список поширених батьківських помилок.
Коментарі