Сьогодні в Україні це найпоширеніший спосіб крадіжки коштів з рахунків громадян. І суми вкраденого чималі – у середньому одна телефонна розмова з шахраєм "обходиться" необачному і довірливому українцю у 5000 гривень. Схема надзвичайно проста, тому й ефективна. Вам телефонують і під різними приводами намагаються вивідати дані платіжної картки та одноразові паролі з банківських sms-повідомлень, змусити зняти ліміти на операції по платіжній картці, відключити перевірку коду безпеки картки СVV2 або перерахувати кошти на карту шахраїв. Хоча, як свідчить опитування gemiusAdHoc, проведене компанією Gemius, 77% українських інтернет-користувачів віком від 14 до 69 років, у яких є платіжна банківська картка, знають, що нікому не можна повідомляти реквізити картки і секретні коди з sms-повідомлень від банку. 76% українців у розмові з телефонним злодієм розголошують цю інформацію.
Чому так? Тому що шахраї, які займаються вішингом (офіційна назва телефонного шахрайства з виманюванням реквізитів банківських карток і переказом коштів на карту злодіїв: від англ. voice – "голос"; fishing – "рибалка"), використовують дві найдієвіші приманки: страх і бажання людини отримати щось на дурняк. У першому випадку шахраї телефонують жертві, щоб повідомити, що з її картки намагаються вкрасти кошти або картку використовують для відмивання грошей. Другий варіант залякування – буцімто хтось з рідних потрапив у біду. У третьому випадку повідомляють про якісь виграші, перерахунки пенсій чи соціальних виплат, повернення відсотків за кредитом. Обман спрацьовує, тому що злочинці зазвичай представляються працівниками банків (у 94% випадків зловмисники грають роль банківських службовців), Пенсійного фонду, СБУ, поліції.
Останнім часом з'явився ще один популярний вид вішингу – пов'язаний із сайтами з приватними оголошеннями про продаж товарів. Наприклад, через такий-то сайт жінка продає дитячу коляску і вказала телефон. Шахрай прикидається покупцем, дзвонить жінці і просить дати всі реквізити картки, тому що лише за номером переказати гроші у нього чомусь не виходить. Довірлива співрозмовниця з радістю диктує все, що написано на картці. Ось так: хвилина розмови – і рахунок жінки на гачку у злодіїв.
"Щоб захиститися від шахраїв, по-перше, треба раз і назавжди запам'ятати: ніколи, нікому і ні за яких обставин не можна повідомляти термін дії платіжної картки і тризначний код безпеки СVV2/CVC2 на зворотному боці картки, а також код підтвердження операції з банківського sms-повідомлення. Для будь-яких зарахувань на вашу картку достатньо її номеру, жодних інших даних не потрібно", – розказує Олександр Карпов, директор Української міжбанківської асоціації членів платіжних систем ЄМА, яка за підтримки Державного департаменту США реалізує в Україні Національну програму сприяння безпеці електронних платежів та карткових розрахунків Safe Card.
По-друге – ні співробітники банків, ні представники державних органів та правоохоронці не телефонують громадянам (навіть за форс-мажорних обставин!) з вимогою назвати термін дії платіжної картки і тризначний код безпеки СVV2/CVC2 на зворотному боці картки, а також одноразовий пароль підтвердження операції, надісланий у банківському sms-повідомленні, або пароль доступу до системи інтернет-банкінгу. Чуєте таку вимогу – одразу закінчуйте розмову! Вам телефонують шахраї.
Розпізнати вішинг-злодіїв можна також:
- за тривожним тоном розмови. Вас лякають тим, що ваша картка заблокована, що злочинці зламали ваш рахунок або використовують картку для відмивання грошей, що близька людина потрапила в біду;
- за наполегливістю і поспіхом, з якими вас змушують зробити те, що ще хвилину назад робити ви не збиралися;
- за обіцянкою легко отримати гроші, на які ви не чекали або не думали, що отримаєте їх так просто (виграш у лотерею або перерахунок пенсії, наприклад);
- за незнайомим номером, з якого вам телефонують.
У деяких випадках шахраї видурюють реквізити карток нібито, щоб ви змогли переказати гроші з чужої картки на свою через банкомат – запам'ятайте: такої операції не існує.
Що робити, якщо вам телефонують шахраї? Перше – одразу закінчіть розмову. Друге – не панікуйте, не спішіть й уточніть інформацію. Якщо дзвінок стосувався рахунку або платіжної картки, зателефонуйте в банк за номером, який вказаний на картці або на офіційному сайті установи. Якщо телефонували нібито з державної установи, знайдіть її номер на офіційному сайті і подзвоніть, щоб переконатися, що вас турбували саме з цієї інстанції. Якщо вам дзвонили з приводу близької людини – з'ясуйте, де вона знаходиться і чи все з нею в порядку. Варто також перевірити номер, з якого вам дзвонили, у пошукових системах – можливо, шахраї вже "засвітили" його.
Якщо ви таки піддалися шахрайській провокації і встигли повідомити злочинцям конфіденційну інформацію, негайно заблокуйте картку, напишіть заяву в банк, який її випустив, і в кіберполіцію (це можна зробити на сайті кіберполіції у розділі "Зворотний зв'язок").
Коментарі