Успіхи у навчанні визначають гени дитини.
В останні роки дослідники виявили, що успіх у навчанні майже на дві третини залежить від генів, а не інтелектуальних здібностей, передає "ВВС".
Вчені обрали 6 тис. пар близнюків, які беруть участь у британській програмі дослідження раннього розвитку близнюків, і проаналізували їхні оцінки від початкової школи до закінчення обов'язкової середньої освіти. Результати дослідження показали, що досягнення близнюків у навчанні були на подив стабільними. Ті, хто добре вчився у початковій школі, мали гарні результати й в іспитах GCSE
Вплив генів на досягнення в навчанні
Однояйцеві близнюки мають однаковий генетичний набір. Двійнята, так само як брати і сестри різного віку, ділять у середньому 50% генів.
"Стабільність досягнень у навчанні майже на 70 відсотків пояснюється генетичними чинниками й лише на 25 відсотків - навколишнім середовищем, як-от виховання в одній родині та відвідування однієї школи. Решта 5 відсотків - іншими менш зрозумілими факторами, як-от вплив друзів чи вчителів", - кажуть вчені.
Коли успішність в навчанні протягом шкільних років покращувалася або погіршувалася, це насамперед залежало від тих зовнішніх чинників, які в близнюків відрізнялися. Логічно припустити, що стабільність успіхів у навчанні пояснюється, в першу чергу, розумовими здібностями дитини. Але після того, як дослідники провели в близнюків тести на інтелект, вплив генів все одно залишився суттєвим - на рівні 60%.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Дітям цікаво навчатися того, про що вони хоч трохи чули"
Більш ефективний метод
Підсумовуючи тисячі генетичних маркерів, виявлених в ході загальногеномних досліджень, вчені розробляють "полігенну шкалу ознак". Ця шкала дозволяє з більшою точністю прогнозувати варіативність певної риси.
Метод полігенної шкали балів підтвердив, що певні варіанти генів відповідають за те, чому оцінки дітей на кожному етапі навчання можуть відрізнятися. У майбутньому така оцінка генетичної схильності разом із прогнозуванням впливу зовнішнього середовища допоможе виявляти "проблемних" учнів у ранньому віці.
Індивідуальні навчальні програми
У майбутньому генетика допоможе якомога раніше виявляти в дітей потенційні труднощі в навчанні. Наприклад, вже при народженні ми могли б за допомогою ДНК-тестів виявляти дітей, які в майбутньому матимуть проблеми з читанням, і допомагати їм на ранньому етапі. Профілактичні заходи завжди мають більші шанси на успіх на ранньому етапі життя.
Людина проводить уві сні майже третину життя, однак цей стан до цих пір до кінця не вивчено. Однією з найбільших загадок для вчених залишається фізіологія сновидінь. Сновидіння ми бачимо в парадоксальній фазі сну, коли очні яблука під закритими повіками активно рухаються, можуть спостерігатися скорочення м'язів, а мозок проявляє високу - як при стані - активність.
Коментарі