Випускникам шкіл з окупованих територій Донбасу хочуть дозволити вступати у вищі навчальні заклади без складання зовнішнього незалежного оцінювання. Таку пільгу з 2016 року мають жителі захопленого росіянами Криму.
Розгляд законопроєкту №3734 "Про внесення змін до закону "Про вищу освіту", який це передбачає, ініціював президент Володимир Зеленський. Народні депутати винесуть його на порядок денний після отримання рішення профільного комітету.
- Для кримських абітурієнтів програма передбачала окреме отримання українського атестата. Також треба пройти певні процедури при вступі. Які зміни планують зараз, залежить від правок народних депутатів і кінцевого рішення, - каже освітній експерт і заслужений вчитель України Віктор Громовий, 57 років.
Настільки це рішення раціональне?
Важко назвати його раціональним. Влада переслідує популістські цілі. Прикривається ідеєю інтеграції окупованих територій в Україну. Не думаю, що це спрацює. Бо немає реальних важелів інтеграції, а Росія зацікавлена в тому, щоб "заморозити" нас на десятиліття.
Як це може вплинути на нашу освіту, її доступність?
ЗНО дало шанс розумним дітям вступати на безкоштовне навчання на найдорожчі спеціальності у найкращі університети. Це змінило контингент у престижних вузах в останні 10 років, коли учні з периферії, які чудово склали зовнішнє оцінювання, опинилися на бюджетах у омріяних навчальних закладах.
Будь-які пільговики, чи то сільська місцевість, чи то з окупаційних територій - це не завжди добре. Для них необхідно створити адаптаційні програми, які дали б дітям те, чого не дали, наприклад, сільські вчителі. Але робити обхідні шляхи для вступу - дискредитує ідею ЗНО.
Теперішні пропозиції влади для освіти та її доступності нічого хорошого не дадуть. Принцип, що можна обходити ЗНО і шукати інші шляхи - поганий. Не може бути рівних і ще рівніших. Такі рішення завжди породжують махінації і хабарництво.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Уся освіта тепер у статусі в. о." - як нового керівника МОН зустріли в мережах
А для зміцнення держави, асиміляції молоді з різних куточків України?
Якби я був полковником ГРУ Росії, який працює на окупованих територіях, то скористався б цими привілеями для розгортання агентури в Україні. Сучасна молодь так званих ДНР і ЛНР вже 6 років перебуває під жорстким промиванням мізків "руского мира". Маємо розуміти - не всі в'їжджатимуть на нашу територію з добрими намірами.
Чи це можна вважати першим кроком до скасування ЗНО узагалі?
Не думаю, що ЗНО скасують. Але сам прецедент знаходження обхідних шляхів - поганий. Звісно, вразливі категорії є, проте їх треба підтримувати по-іншому.
Яка реакція людей на таке рішення? Чи спровокує це додаткові конфлікти?
Поясню на прикладі. До нас звернулася переселенка, яка 2014 року покинула окуповані території і зараз налагоджує своє життя тут. Має дитину-абітурієнта. Платить податки в український бюджет. На окупованій території лишилися знайомі, які платять податок терористичним організаціям. І тепер вони матимуть змогу віддати дитину без ЗНО в український вуз. І де в цьому справедливість і чесність, коли людина, яка фінансує податками терористичні організації, отримує привілеї перед тими, хто надав перевагу Україні? Звісно, це буде породжувати негативне ставлення до привілейованих. І замість їхньої інтеграції отримаємо негатив і упередження. Більше того, такі рішення закладають конфлікти між студентами.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Чи працюватимуть школи восени дистанційно
Як зробити систему вступу у вищі навчальні заклади справедливою?
Не варто робити серед рівних рівніших і придумувати купу винятків із правил. Освіта не є соціальним даром. Її не можна дати, її треба здобути. А для цього необхідний відповідний рівень підготовки.
Тому варто робити акцент не на спрощеному вступі, а на підвищенні освітнього рівня вразливих чи в чомусь обділених категорій. Так, сироти не можуть займатися з репетиторами і не завжди мають доступ до комп'ютерів для онлайн-освіти. Сюди також належать діти з інвалідністю і представники деяких національних меншин. Наприклад, є програма інтеграції ромів, проте її важко реалізувати.
Найкраще рішення - створювати безкоштовні програми для тих, хто має клепку і бажає навчатися. Нехай на підготовку піде рік чи два, але така людина вивчить необхідний для здачі ЗНО матеріал.
Як бути із дітьми з окупованих територій?
Їм треба допомагати отримувати доступ до наших освітніх програм. Можливо, дати адаптаційний рік для навчання і складання державної підсумкової атестації. Вони мали б можливість отримати український атестат, вступати на рівних з іншими абітурієнтами і претендувати на бюджетні чи небюджетні місця. Можна знайти багато способів, як підтримати людей, які справді хотіли би бути українцями й працювати на благо держави. Треба відсікти тих, кого засилатиме ГРУ, і жорстко відстежувати.
Зараз ситуація з освітнім рівнем учнів на Донбасі складна. На окупованих територіях давно перейшли на стандарти Росії. Вони відрізняються від наших. Наприклад, там 6 років не вивчають українську мову та історію України. Потім виникне питання щодо викладання російською тим, хто не вивчав українську мову
Чи допоможе досвід інших країн?
Звичайно, проте в нас на нього чомусь не звертають уваги. У Німеччині, якщо там, наприклад, забажає навчатися українець, йому запропонують чудовий варіант. Має провчитися рік-два в німецькій школі, скласти екзамен, аналог нашого ЗНО. І потім на рівних підставах вступити з іншими абітурієнтами. Протягом навчання-підготовки до екзамену держава сплачує соціальну допомогу. Проблем чи дискримінації не виникає.
Також можна вивчити досвід країн, де вже десятки років існують власні "ДНР і ЛНР". Це, наприклад, Придністров'я в Молдові чи Косово в Сербії.
Президент Володимир Зеленський підписав закон про звільнення 11-класників від обов'язкової державної підсумкової атестації.
Про це повідомляється на офіційному сайті глави держави.
Коментарі