Майже кожен третій продукт на нашому столі існує завдяки бджолам - за даними міжнародної наукової платформи з біорізноманіття (IPBES), 75% продовольчих культур залежать від запилення цих комах. Але сьогодні їх популяції стрімко скорочуються - у провідних аграрних регіонах світу бджолярі втрачають понад 60% вуликів за сезон. Однією з головних причин високої смертності бджіл фахівці називають збої в логістиці та неефективне перевезення живого вантажу. Експерт міжнародного рівня в сфері перевезення бджіл, член Global Business & Finance Association міжнародної організації Alliance Top Association, власник логістичної компанії GBA Tfreight Inc Віталій Коструб упевнений, що більшу частину проблем транспортування можна вирішити завдяки технологіям і навчанню персоналу компаній-перевізників. Він розробив комплексну систему, яка дозволяє скорочувати втрати вуликів навіть на великі відстані.

Під захистом технологій
Бджоли вкрай чутливі до зовнішніх умов, а рух і зміна навколишнього середовища створюють додаткові стресові фактори. Головні ризики при перевезенні, за словами Віталія Коструба, - екстрені зупинки, затримки в дорозі і різкі перепади температури, - можуть призвести до загибелі мільйонів комах. Власні дослідження показали, що без технологій проблему високої смертності в дорозі не вирішити - тільки автоматичних датчиків недостатньо.
"Бджоли дуже чутливі до вологості повітря, до температури - не переносять різкі перепади і протяги. Контролювати все це вручну виявилося неможливо", - говорить експерт.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як вибрати справжній мед і який не можливо підробити
Щоб керувати умовами перевезення, він, вивчивши і не знайшовши готових програмних рішень, створив свою інтелектуальну систему, яка відстежує ключові параметри, враховує погодні умови на маршруті слідування та біологічний цикл бджіл. Система фіксує, що саме і де відбувалося з живим вантажем, і формує звіт. При виникненні критичних ситуацій алгоритм подає сигнал диспетчеру і пропонує найімовірніший сценарій розвитку подій на основі історичних даних. За спостереженнями фахівців, завдяки технологіям доставити в цілості вдається близько 95% вуликів, при тому що раніше загинути в дорозі могла половина бджіл.
Виключити людський фактор
Однак навіть найрозумніші технології не впораються без підготовлених людей. Коструб створив власну програму навчання співробітників, яка охоплює докладні практичні інструкції, симуляції різних ситуацій і розбір реальних випадків із практики.
"Наприклад, кожен у команді має знати, що при температурі повітря вище 35°C автомобіль не повинен стояти на місці довше 15 хвилин, а в умовах спеки перевезення можливе тільки вночі. І важливо, щоб команда працювала злагоджено - кожен знав, коли і що робити", - пояснює підприємець.
Для цього у кожного співробітника в компанії є чітка зона відповідальності, загальний доступ до актуальної інформації про вантажі, маршрути і GPS-координати, а також інструкції на різні випадки в дорозі. Так, на одному з маршрутів водій був змушений зупинитися на пів години у спеку в 38°C. Система моніторингу зафіксувала критичні зміни у фургоні, диспетчер отримав сигнал і викликав допомогу.
"Він зв'язався з місцевими пожежними, які прибули на місце і охолодили фургон із вуликами водою. На кожен можливий випадок повинна бути чітка інструкція, інакше співробітники можуть втратити час на пошук рішень, а бджоли загинуть", - пояснює автор системи.
Постійний контроль і система реагування, заснована на підготовленому персоналі, дозволила компанії Коструба працювати з різними категоріями клієнтів - від сімейних пасік і фермерів до агрохолдингів. Важливою частиною взаємодії з бджолярами підприємець називає прозорість. Під час рейсу його система формує контрольні точки, і власники живого вантажу отримують повідомлення на старті, під час проходження ключових етапів і в кінці шляху. Такий підхід вже отримав міжнародне визнання: 2024 року Коструб був удостоєний премії Stevie Awards в номінації "Найкращий підприємець в логістиці". За фінансовими показниками компанія досягла обороту в $7-8 млн і чистого прибутку $1,2-1,5 млн, що підтверджує стійкість підходу.
Спільні інвестиції в логістику живих вантажів
Сьогодні система "розумної" логістики, яка спочатку була розроблена для вирішення вузького, але критично важливого завдання - безпечного перевезення бджіл, - виходить далеко за межі приватного бізнесу. Як член Global Business & Finance Association і експерт Alliance Top Association, Коструб активно ділиться своїм досвідом на міжнародній арені, беручи участь у формуванні нових підходів до управління чутливими вантажами. Розроблена ним методика вже зацікавила великих бджолярів і власників агрохолдингів із різних країн. Зараз її використовують перевізники з Аргентини, Польщі та України.
"В умовах щораз більших кліматичних та економічних ризиків агрологістика стає стратегічним ресурсом. Це ключ до продовольчої безпеки, стабільного експорту та здоров'я природи", - впевнений Коструб.
У найближчих планах Коструба - розробка цифрової платформи, що охоплює GPS, контроль температур, маршрути та документацію, яку зможуть використовувати компанії по всьому світу. На її основі, спільно з фахівцями з інших галузей, експерт має намір створити логістичну екосистему для широкого спектру біочутливих вантажів - не тільки бджіл, але й інших комах, тварин і спеціалізованих агропродуктів, а також створити міжнародний стандарт логістики таких вантажів.
Коментарі