На даний момент автомобільний газ є повноцінним конкурентом бензину. За даними експертів, кількість машин на "блакитному" паливі наближається до цифри 30% в цілому по країні, і до 50 відсотків у столиці та містах-мільйонниках. При цьому значна кількість газових заправок працюють поза правовим полем, що не заважає "бочкам" з'являтися в масовій кількості та в найнесподіваніших місцях. Що ж "задувають" в балони насправді? Відповісти на це питання взялися фахівці Інституту споживчих експертиз у співпраці з інспекційною компанією Інспекторат Україна.
Перевірці вирішено було перевірити ряд всеукраїнських мереж АЗС (ОККО, WOG, БРСМ-Нафта), великі мережі столиці й регіону (КЛО, Luxwen) і декілька "бочок", тобто незаконних заправок, які стоять на кожному розі.
Насамперед в лабораторії перевірили точність відпуску газу. Дані дослідження показали – в усіх мережевих заправок точність наливу вище 97 відсотків, а найточніше - у ОККО та КЛО. А ось у "нелегалів" - похибка значно вища. Виходить, що жодної економії у "бочки" водій не отримує.
В лабораторії зразки тестувалися на відповідність вимогам ДЕСТ 27578 "Гази вуглеводневі зріджені для автомобільного транспорту" за показником "Компонентний склад".
В Україні діє ДЕСТ 27578-87, який встановлює допустиму норму неграничних вуглеводнів – не більше 6%. У зразку, відібраному на нелегальній АГЗС, таких виявилося значно більше нормативу – понад 10 відсотків! Виходячи з цих даних, дане паливо не можна віднести до автомобільного. Крім того, в газі з "бочки" також виявилося мало пропану – 36 відсотків при нормі не нижче 50±10%.
Близьке до ідеального співвідношення компонентів для міжсезоння (проби відбиралися в жовтні), показав зразок, придбаний в мережі АЗС ОККО, - 49 пропану і 48 бутану. Таке співвідношення дозволяє забезпечити найбільш рівномірне згоряння суміші, а значить, і забезпечить економічність їзди. На другому місці - автомобільний газ мережі АЗС КЛО, із співвідношенням 51:45. До речі, зразки КЛО і мережі Luxwen виявилися "найчистішими", пропілену в них виявилося відповідно 0,10 і 0,04 відсотка.
І ще один важливий параметр – щільність газу. Чим вона більша, тим більший при інших рівних пробіг на одній заправці. У цьому параметрі найвищі показники продемонстрували зразки мереж ОККО і КЛО.
Дослідження показало, що не попри низьку ціну, заправлятися на "бочках" невигідно – буде більша витрата і є ризик пошкодження деталей авто.
Коментарі
1