неділя, 07 червня 2020 20:21

Чому Харків стимулює китайську економіку

Уряд у кінці травня затвердив "Програму стимулювання економіки для подолання наслідків епідемії Covid-19". У той же день стає відомо, як тендерний комітет Харківського метрополітену "виконує" цю програму.

Минулого року Харківське метро оголосило тендер на закупівлю 8 п'ятивагонних поїздів метро на 45 млн євро. Джерело фінансування - кредитні кошти Європейського інвестиційного банку (ЄІБ). Але під час закупівлі по імпорту Харкову доведеться доплатити понад 25% від цієї суми податків і зборів (ПДВ, розмитнення) з харківського міського бюджету. Заявки на участь у тендері подали: український виробник - ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод (КВБЗ)" і китайська компанія CRRC.

Трохи інформації про учасників:

- український - це той самий КВБЗ, де створена галузь вітчизняного метровагонобудування;

- той самий, який поставив Київському метрополітену 6 п'ятивагонних поїздів, Харківському - один поїзд з асинхронним тяговим приводом;

- який здійснив міжнародний українсько-японський проєкт з глибокої модернізації 135 вагонів Київського метрополітену за японські гроші - "зелені інвестиції". Вся ця техніка успішно працює.

Китайська компанія CRRC і китайські потяги:

- за інформацією з відкритих джерел, у березні 2020 року стало відомо, що в Бостоні виведено з експлуатації всі нові поїзди метро, що поставила CRRC, через серйозні проблеми з безпекою - несправність балок під вагонами, був випадок сходу поїзда з рейок;

- у лютому 2018 року стало відомо, що Філіппіни повернули 48 поїздів метро китайській державній фірмі та вимагали повернення грошей;

- у жовтні 2019 року стало відомо, що затримується робота CRRC над новими поїздами для Мельбурна - виникли серйозні питання щодо якості вагонів і обіцяної, але не виконаної локалізації;

- у 2016 році 26 поїздів MRT китайського виробництва Сінгапур відправив назад для усунення дефектів - тріщини в конструкції кузова.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Не можна займатися розвитком усього й одночасно — економіст розкритикував урядову програму стимулювання економіки

  Крюківський вагонобудівний завод (КВБЗ) оскаржив тендер на поставку восьми поїздів для харківського метро з фінансуванням Європейського інвестиційного банку (ЄІБ). Конкурс виграла китайська компанія CRRC з різницею в ціні з КВБЗ менш ніж в 1%
Крюківський вагонобудівний завод (КВБЗ) оскаржив тендер на поставку восьми поїздів для харківського метро з фінансуванням Європейського інвестиційного банку (ЄІБ). Конкурс виграла китайська компанія CRRC з різницею в ціні з КВБЗ менш ніж в 1%

27 травня КВБЗ отримав повідомлення про рішення тендерного комітету Харківського метрополітену присудити перемогу в тендері на 8 поїздів китайській компанії CRRC з різницею у ціні менше одного відсотка.

Що відбувається? Чому в усьому світі уряди- і Китай не виняток - реалізують програми з фінансової підтримки своїх виробників, читай - свого народу. І тільки Україна продовжує субсидіювати зарубіжні компанії шкодячи власній економіці?

Із 19 квітня 2020 року набула чинності нова редакція Закону України "Про державні закупівлі", в якому змінено підхід до оцінки предмета закупівлі, з'явилася реальна можливість локалізації виробництва складної техніки в Україні. Повторимося: закупівля 8 поїздів для Харкова фінансується за кошти Європейського інвестиційного банку.

Правилами банку, ухваленими й опублікованими на сайті ЄІБ у 2017 році, передбачено, що позичальники можуть надавати 15% преференції (переваги) місцевому постачальнику товарів. Тобто для продукту, виробленого в країні-покупцеві. Для національного виробника, який забезпечує мінімум 30% локалізації. Пропозицію щодо такої преференції в умови тендеру прописує покупець. У нашому випадку - Харківський метрополітен, мерія Харкова.

Чому ж тоді в Одесі, де оголосили тендер на закупівлю трамваїв за кошти того ж банку - ЄІБ, передбачили преференцію 15% для вітчизняного виробника, а в Харкові - інший підхід?

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Зараз маємо формат життя "від зарплати до зарплати" - фінансовий експерт

Під час великих закупівель складної дорогої техніки тривалого терміну експлуатації необхідно брати до уваги розрахунки, в яких враховано не тільки ціну на момент закупівлі 8 поїздів метро, а й витрати на експлуатацію та технічне обслуговування протягом усього життєвого циклу.

  Крюківський вагонобудівний завод (КВБЗ) оскаржив тендер на поставку восьми поїздів для харківського метро з фінансуванням Європейського інвестиційного банку (ЄІБ). Конкурс виграла китайська компанія CRRC з різницею в ціні з КВБЗ менш ніж в 1%
Крюківський вагонобудівний завод (КВБЗ) оскаржив тендер на поставку восьми поїздів для харківського метро з фінансуванням Європейського інвестиційного банку (ЄІБ). Конкурс виграла китайська компанія CRRC з різницею в ціні з КВБЗ менш ніж в 1%

Вже за рік нібито зекономлений під час закупівлі китайських поїздів 1 млн євро покриється, якщо взяти вітчизняні потяги метро — у результаті дешевшого технічного обслуговування. А в подальшому пропозиція КВБЗ стає набагато вигіднішою. За час експлуатації поїздів - 40 років - сукупні експлуатаційні витрати у китайської CRRC сягнуть 53 млн євро. Тобто перевищать ціну закупівлі. У КВБЗ вони становитимуть 9,8 млн євро. Тобто різниця - 43 млн. Ще 8 нових поїздів можна було б купити.

Витрати на утримання рухомого складу КВБЗ набагато нижчі, тому що виробник поруч, нижче вартість праці, є готові технології, є сервісна база для обслуговування та ремонту. У підсумку виходить зниження вартості обслуговування у 6,38 рази на 1 км пробігу.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Де обіцяна підтримка вітчизняного виробника? Тендер із закупівлі самоскида виграв іноземний виробник

Чим же сподобався харків'янам китайський виробник? Хотілося б почути чесну відповідь на це питання міського голови Харкова, генерального директора Харківського метрополітену. Чи повідомили вони про "дбайливе" витрачання позикових грошей прем'єр-міністру, міністру інфраструктури, міністру розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства?

  Крюківський вагонобудівний завод (КВБЗ) оскаржив тендер на поставку восьми поїздів для харківського метро з фінансуванням Європейського інвестиційного банку (ЄІБ). Конкурс виграла китайська компанія CRRC з різницею в ціні з КВБЗ менш ніж в 1%
Крюківський вагонобудівний завод (КВБЗ) оскаржив тендер на поставку восьми поїздів для харківського метро з фінансуванням Європейського інвестиційного банку (ЄІБ). Конкурс виграла китайська компанія CRRC з різницею в ціні з КВБЗ менш ніж в 1%

У період економічних втрат від пандемії коронавірусу, зростання безробіття на тлі спаду виробництва тендерний комітет має намір залишити 6 тисяч працівників Крюківського вагонобудівного заводу і 30 великих підприємств-субпідрядників по всій країні без замовлення, без роботи. У тому числі і такі відомі харківські колективи, як "Комунар", "Промдизель", "Лот", "Ірбіс", "Хартрон-експрес", які поставляють КВБЗ електроніку, системи безпеки, склопластик та інші комплектуючі. Харків'яни, ви вже відчуваєте "турботу" вашої мерії про завантаженість підприємств і збереження робочих місць? Кременчужани її вже відчули.

Поки що Харків направляє гроші, що за будь-яких умов віддавати платникам податків, на розвиток і процвітання китайської економіки? І це все на тлі розмов про те, що Кабінет Міністрів повинен створювати нові робочі місця в Україні.

Кабінет міністрів опублікував основні положення Програми стимулювання економіки для подолання наслідків, спричинених обмежувальними заходами щодо запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби. "У Програмі враховано ініціативи за такими напрямками: доступ до фінансів, доступ до ринків, дерегуляція, модернізація та розвиток, доступ до інфраструктури. Важливою частиною Програми буде системна та ґрунтовна підтримка вітчизняного виробника. Принциповим пріоритетом є створення робочих місць та сплата податків в Україні", - йдеться в повідомленні.

Зараз ви читаєте новину «Чому Харків стимулює китайську економіку». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 8642
Голосування На яку допомогу від Європи та світу Україні варто розраховувати після війни?
  • Польща обіцяє "план Маршалла" - велику програму фінансової підтримки
  • Списання всіх боргів за зовнішніми кредитами
  • Всі кошти від конфіскації майна та ресурсів РФ у світі
  • Допомоги не буде. Обмежаться підтримкою біженців
  • Мені байдуже
Переглянути