"Стіл зроблений за принципом цимбал. Дошки різної довжини - різні звуки" - пояснює Горі Гавел, музикант Karbido.
Польський гурт вперше грає в Україні годинний концерт на звичайному столику з клену. Уже побували в Німеччині, Франції, Іспанії, Гонконгу, Ірландії, Австралії, Великобританії. В Україні зіграли три концерти - в Одесі, Києві та Львові.
Горі Гавел (Gori Gawel) розповів Gazeta.ua, що змушує стіл звучати.
- З моєї сторони натягнуто кілька гітарних струн. Коли під час концерту відтворюю звук друкарської машинки - це трещотка, єврейський інструмент. Є дзвоник, струна. У Міхала - барабанні щітки. З іншої сторони - калимба (африканський інструмент). Кілька струн є під сподом столу. Тут же стоїть електронний мікшер.
- Переважно під час гри по столу ви користуєтеся лише пальцями. За допомогою чого ще добуваєте звуки?
- У діло йдуть не лише пальці. Виделка, смичок, заточений ніж. А ще в столі є отвір, до нього приєднано щось на кшталт діджеріду. Звуки зі стола можна видобути навіть губами.
- Цей стіл існує в єдиному екземплярі? Ви самі його змайстрували?
- Так, він один. Зробили його за нашими ескізами за два місяці. Дерево - клен. Вибрали саме цей матеріал, бо перевірений часом і досвідом. З нього роблять чимало інструментів. Знімаємо тільки ніжки, коли перевозимо. Разом з кейсом він важить близько 85-ти кілограм.
- Усі композиції, які граєте, наперед розраховуєте?
- Спершу було так - кожен сів за стіл і почав експериментувати. Хтось шарудів пальцями, інший - стукав, шкрябав і тому подібне. Щотижня ми так збиралися і зрештою накидали попередній сценарій, що за чим має йти. Тут є і мотиви білоруської пісні, і польська стара пісня для балалайки, трохи африканських ритмів, австралійських.
- По троху з усіх куточків світу?
- Композиція і складається з чотирьох частин, як чотирьох частин світу. Навіть у світловому рішенні усе продумано - червоний колір (захід), синій колір (північ) і тому подібне. Це своєрідне обрамлення для нашого концерту. Ми ніби мандруємо по світу - тому і національні ритми змінюють один одного. Коли я друкую лист під час виступу, потім роблю з нього човник паперовий - це символізує своєрідне визволення, надію, рух уперед.
- А стіл - це універсальний образ для всіх культур?
- Стіл - архетип і він є в кожній культурі. За столом ми їмо, вчимося, граємо в карти, розмовляємо, сваримося...
- Зі "столиком" виступаєте уже шість років. Чого ще шукаєте для нього: інструменти, нові ритми?
- Насправді він ще не використав усі свої можливості. Зараз включили деякі мотиви музики Джона Кейджа (першим почав експериментувати з нестандартним використанням музичних інструментів; критики називали його одним з найвпливовіших американських композиторів ХХ-го сторіччя - Gazeta.ua). Рухаємося в цьому напрямку. Менше театру, більше звуку. Головне, аби музика була в голові і в серці.
Їхня аудіо-вистава "Столик" триває близько години. Усі четверо музикантів одягнуті в чорне. Софітами освічено центр столу. Шарудіння, постукування, пересвист голосом, удари, шкрябання виделкою виливаються і в джазову імпровізацію, і в стародавній етнічний переспів, зрозумілий у будь-якій країні світу.
Karbido
Українцям гурт більше відомий за співпрацею з письменником Юрієм Андруховичем. За вісім років роботи разом вони видали два альбоми - "Самогон" (Польща 2006, Україна 2008) та "Цинамон (з додатком Індії)".
Також колектив займається створенням музичного супроводу до експериментальних театральних спектаклів, кіно- та мультиплікаційних фільмів. В їхніх музичних експериментах домінують рокові та фрі-джазові елементи.
З аудіо-перформенсом "Столик" вони подорожують світом уже шість років. Серед останніх нагород - за кращий перформанс на фестивалі FRINGE WORLD (Перт, Австралія, 2012) і приз глядацьких симпатій на міжнародному театральному фестивалі FADJR (Тегеран, Іран, 2010).
Коментарі
2