В Києві пройшов Третій Міні-кінофестиваль "Європейський експрес". Кінопокази за традицією відбулись в Центрі Леся Курбаса – одному з найяскравіших прихистків сучасного мистецтва України.
В рамках кінофоруму було показано більше тридцяти фільмів з України, Болгарії, Грузії та Польщі. Програма "Експресу" не зібрала кращі стрічки Європи останніх років, натомість вона була зосереджена на східноєвропейському артхаусі, левову частку якого неможливо зустріти на жодному іншому вітчизняному кінофестивалі.
Особливість кінофоруму полягає в тому, що він створює дивовижну камерну атмосферу, в якій буквально кожен глядач стає повноправним учасником як майстеркласів, так і журі, адже переможці обираються за результатами глядацького голосування.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Хочемо похвалитися - приїде Лео Каракс" - французький режисер буде на "Молодості"
Кіноклубний простір фестивалю протягом трьох днів став площадкою для майстер-класів видатного польського оператора Яцека Петрицького ("Подорож до сонця", "Чорний четвер") та вітчизняного композитора Вадима Храпачова ("Польоти уві сні та наяву", "Райські птахи"). Зокрема, перший пояснив, що перехід кінематографа з плівки на цифру "ні до чого путнього не призведе і великі майстри продовжуватимуть знімати на плівку".
В свою чергу Вадим Храпачов пояснив кіноманам в чому полягає магія звуку в кіно. "Композитор в кіно не менш важливий, ніж сам режисер. Актори в фільмі – це свого роду музиканти, кожен з яких виконує свою партію в оркестрі" - відзначив відомий композитор.
Анімація "Компромікс" (режисер: Євген Сивокінь, композитор: Вадим Храпачов)
"Щоб нагадати кращі традиції східноєвропейського кінематографу, ми вирішили показати німі стрічки. Серед яких перша повнометражна документальна стрічка у світі "Подорож Акакія Церетелі до Рача-Лечхумі" (1912), а також польський фільм "Сильна людина" (1930) і грузинський "Сіль Сванетії" (1930)" - зазначила організатор кінофоруму Ірина Романченко.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Ольгу Сумську шокувала пишногруда Роксолана
Переможцем в категорії "Повнометражний фільм" став "Чорний четвер" (2011). Стрічка від режисера Антоні Краузе розповідає про страйк робітників, що захлеснув Польшу у 1970 році і був подавлений соціалістичною владою країни. В центрі сюжету – родина одного з робітників Брунона Дриви, який загинув від пуль командування так до кінця і не зрозумівши, що відбувається. Картина показує глядачеві як історичний масштаб страйку, так і приватну драму звичайної людини, що опинилась в центрі цієї трагедії.
"Перш за все ми хотіли показати долю звичайного польського робітника, якого вбили під час страйку, а після цього по-злодійськи поховали посеред ночі, щоб ніхто не дізнався про те що сталось" - зазначив після показу Яцек Петрицький.
Трейлер фільму "Чорний четвер"
За нагороду в цій категорії боролись також повнометражні фільми з інших країн, серед яких була і вітчизняна стрічка "Звичайна справа" Валентина Васяновича. Українська картина на тлі інших виглядала досить скромно.
Найкращою документальною стрічкою було обрано "Київ від світанку до сутінок" (2012), яку зняли молоді українські режисери під керівництвом видатних польських документалістів. Дія картини відбувається на екскурсійному кораблі, що йде по Дніпру. Люди на палубі обмінюються своїми радостями та горем, знайомляться та сваряться, розмовляють та просто мовчать, спостерігаючи за київськими схилами. В сюжеті неважко розрізнити символ сучасного українського суспільства, що пливе в невідомому напрямку в пошуках щастя.
Приз за кращу короткометражну стрічку відправився в Грузію молодому режисеру Саломе Сагарадзе за її роботу "Морквяний суп" (2012). Іронічний і разом з тим глибоко алегоричний фільм обігрує типову побутову сцену через драйвовий танок.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Слабошпицький переміг на "Кіношоку"
Чи не найяскравіша особливість цього фесту полягає в тому, що він дарує надію на те, що в молодому східноєвропейському кіно назріває своєрідна "нова хвиля". Стрічки молодих режисерів, що були показані на фесті, виглядають не просто конкурентоздатними за загальносвітовому тлі, але й пропонують глядачеві свою унікальну естетику, яку не зустрінеш в короткометражках жодної іншої кінематографії.
"В минулих роках великою проблемою було знайти для фестивалю гідні стрічки саме з України, однак в цьому році нам довелось не шукати, а вже відбирати серед хороших фільмів найкращі. Вони нас дуже порадували..." - відзначив організатор кінофестивалю Станіслав Сукненко.
Коментарі