Ексклюзиви
четвер, 19 липня 2012 17:39

Чернігівські ікони малювали на червоному тлі, а гуцульські натирали часником
8

Власниця музею домашньої ікони Ольга Богомолець має понад п'ять тисяч двохсотлітніх ікон, які збирали 15 років, купуючи на барахолці. Розповідає, що найбільше її вразили попалені і порізані в радянський час ікони.

"Маю скриню, яку сколотили з обезглавлених ікон 18 століття під час сталінщини, - повідомляє власниця образів. -  Маю металеву ікону з простріленим німбом. Цю ікону подарував в колекцію отець Анатолій Лютюк. Коли він був ще дитям, ця ікона стояла в них на божничку. В хату зайшов радянський офіцер і стріляв по божнику, по іконах, діти ховалися в цей час під столом".

Автор: Фото: Тарас Подолян
  Полтавський домашній іконостас на блакитному фоні
Полтавський домашній іконостас на блакитному фоні

Для того, щоб відновити цей образ, реставраторам часом потрібні роки.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 100 шедеврів з музеїв України зібрали в одній виставці

"Ікона може коштувати сто гривень. А для того, щоб її вернути до життя, потрібна тисяча а то й дві, - розповідає Ольга Богомолець. - Спочатку образ має розпрямитися. Багато ікон в трубки скручені. Раз купила скручений в трубку рулон. Навіть не бачила, що на ньому. Разом з реставратором своїми руками знімала 5 міліметрів повністю чорного шару. Спочатку відкрилися лики. Потім голубе тло. Це домашній іконостас з Полтавщини. Полтавчани бачили Бога на тлі голубого неба".

Автор: Фото: Тарас Подолян
  Ікона київського регіону
Ікона київського регіону

Зовсім інші образи київські. На них темно-коричневий фон, чорні сині і зелені німби. Це унікальне явище в іконописі — каже власниця музею: "Такого більше ніде не побачите. Це вплив Києво-Печерської Лаври на іконопис всієї Київщини".

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Дівчинка може стати відьмою, якщо вона, її мати і баба народилися поза шлюбом

Натомість на поліських іконах переважають червоний, жовтий і синій кольори. Чернігівські ікони — всі в дуже теплих тонах.

Автор: Фото: Тарас Подолян
  Чернігівські ікони - в теплих кольорах
Чернігівські ікони - в теплих кольорах

"Чернігівські майстри перед тим, як писати образ на деревині, покривали її червоною фарбою. Після того, як червона фарба висихала, по ній уже писали білою, жовтою, зеленою. На червоному будь-який колір стає теплим. Ці ікони випромінюють тепло. Якщо чернігівчани покривали дошку червоною фарбою, то на Гуцульщині смерекову дошку вимочували в дуже міцному часниковому розчині. Якщо ці двохсотлітні ікони протерти вологою ганчірочкою, стоїть сильний запах свіжого часнику, ніби щойно тут військо обідало. Але ці ікони не бере ні один жук".

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Румунська церква вимагає замінити "богохульні" кришки каналізаційних люків

Автор: Фото: Тарас Подолян
  Гуцульські ікони писали на натертих часником дощечках
Гуцульські ікони писали на натертих часником дощечках

Ольга Богомолець також має в колекції родинну ікону трьох поколінь повитух. На ній численні зарубки, бо саме на цій іконі немовляті перерізали пуповину.

Багато ікон писали до народження малюка — в його зріст.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Голландія повернула Україні старовинну ікону

"Такі ікони завдовжки 48-52 сантиметри. Кожній жінці, яка має дитину, це обов'язково нагадає зріст новонародженого. За розміром новонародженого вирізалася дощечка, на цій дощечці писали образ святого - покровителя цієї дитини".

Автор: Фото: Тарас Подолян
 

Автор: Фото: Тарас Подолян
 

Автор: Фото: Тарас Подолян
 

Автор: Фото: Тарас Подолян
 

Зараз ви читаєте новину «Чернігівські ікони малювали на червоному тлі, а гуцульські натирали часником». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

4

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі