8 серпня у столичному кінотеатрі "Оскар" презентували стрічку "Дім з башточкою" українського режисера Єви Нейман. Місяць тому фільм взяв головний приз програми "Від Сходу до Заходу" на кінофестивалі у Карлових Варах.
Події картини розгортаються 1944-го. Восьмирічний хлопчик повертається з мамою до рідного міста з евакуації. На півдорозі у жінки виявляють тиф і знімають з поїзда. Вона з сином потрапляє до лікарні провінційного містечка, де жінка помирає. Стрічку зняли за автобіографічним оповіданням російського письменника Фрідріха Горенштейна. "Дім з башточкою" - його єдиний твір, який був опублікований у Радянському Союзі.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Україну сприймають як філіал російського кінопрокату"
"З Фрідріхом Наумовичем ми познайомилися у Берліні, де він жив з 1980-го. - розповідає Єва Нейман. Вона емігрувала в Німеччину 1993-го і живе там досі. - Я прочитала його книгу і стала шукати шляхів познайомитися з письменником. Мала спільних з ним знайомих. Але вони не збиралися мене йому представити, бо ставилися до Горенштейна ревносно. Тоді я знайшла його координати у довіднику, зателефонувала. Наступного дня ми зустрілися і затоваришували. За півроку його не стало. Мені здалося, що свої останні дні він почувався дуже самотньо і з вдячністю прийняв мою увагу. Тому проблем з дозволом зняти за його оповіданням фільм не було. Але сказав, щоб спочатку екранізувала його оповідання "Бабусі". Так з'явився мій перший повнометражних художній фільм "Біля річки". Я послухалася поради і, думаю, зробила правильно".
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Останній гонорар Анатолія Папанова вкрали в день смерті
У фільмі знялися Віталій Лінецький та російська актриса Катерина Голубєва. Остання зіграла померлу матір. За два місяці після зйомок актриса пішла з життя сама. Головну роль виконав одноліток свого персонажа Дмитро Кобецкой. Його режисер вибрала серед вихованців одного з одеських інтернатів. Основні зйомки відбулися у центрі Одеси. Закинуті будівлі знімали на місцевому заводі "Більшовик". Сцени на залізниці - у Звенигородці та Смілі.
"Єва Нейман має хороші стосунки з Кірою Муратовою, можна сказати, вчилася у неї. Але у неї абсолютно свій напрямок. Хоча видно щось взяла від естетики Муратової і Тарковського — наприклад, уповільненість кадру, - каже кінознавець Віра Мельник. - Кожен кадр Нейман наповнений такою могутньою енергією, що він прямо вибухає. Тільки сіла дивитися, одразу потрапила у полон подій, що відбуваються на екрані. Я бачила попередній фільм режисера "Біля річки". Єва Нейман дуже вдало ним про себе заявила. Після "Дому з башточкою" видно, що у нас народився прекрасний режисер зі свіжим поглядом".
Коментарі