25 дитячих фільмів надіслали на конкурс "Зніми, як Мельєс!". Він проходив у рамках фестивалю "Чілдрен Кінофест", що відбувся 29 травня — 7 червня у Києві. Перемогла стрічка "Боягуз не грає у футбол" одеситів 9-річного Давида Окса та 5-річної Ліори Казацкер. Жорж Мельєс — один із засновників світового кінематографу. 1896-го винайшов перші спецефекти в кіно. За 16 років зняв 520 фільмів. 1902-го з'явилася найвідоміша його робота — комедія "Подорож на Місяць". Це перша у світі науково-фантастична стрічка. На фестиваль приїхала Марі-Елен Леріссі, праонука Мельєса. Зустрічаємося у холі 5-зіркового готелю "Фермонт Гранд Хотел".

Яку роль відіграв талант фокусника Жоржа при формуванні його як режисера?
— Він був фокусник передусім. Любив каламбури, гратися зі словами. І його кіно випливає з його фокусів. Були дві речі, якими займався все життя. Це малюнок, декорації, ескізи — образотворче мистецтво. І фокуси. Навіть, коли помирав, то в його кишенях знайшли речі для фокусів. Грався з ними у ліжку в лікарні.
Чому Мельєс знищив майже всі свої роботи?
— Важко сказати напевно. Але був момент після війни, коли він зовсім не мав грошей. Свої колишні статки повністю витратив. Як це сталося і чому, не можу відповісти. Є три версії. По-перше, мав продати той гараж, де зберігалися плівки, й умова була — продати його порожнім. Плівки були нітратні, вибухонебезпечні, тому не можна було перенести їх в інше місце. Довелося знищити. Може, це був жест відчаю. Тому що він був дійсно у важкому емоційному стані. А по-третє, він як фокусник мислив собі, що це такий елемент магії. Коли щось зникає, то воно може і знову відродитися. В нього було дуже легке ставлення до зникнення чогось, як у фокусах.

Ви не тільки влаштовуєте презентації фільмів Мельєса, а й збираєте по світу згадки про нього. Багато людей ідуть назустріч?
— Колекціонери — це складна річ. Дуже різні бувають люди. В моєї кузини Мадлен в Америці трапилася історія. Після показу підійшов чоловік, колекціонер, і подарував їй просто так п'ять бобін із фільмами Мельєса. Трапляється, важко знайти контакт. Був один чоловік, який підійшов до мене й показав шматок чорно-білої плівки стрічки "Фея Карабос". Питаю: "Чому відрізали її?" А він каже: "Щоб показати, що в мене є справжній фільм". Мені було боляче. Я мало не плакала. "Тепер показав. Кажете, справжній? Знайте, що у мене таке є", — говорив він.
Останню річ знайшли не ми, а французька сінематека — це кольоровий фільм "Робінзон Крузо". Дуже гарна стрічка. Головний герой на острові возиться з великою кількістю тварин, в тому числі з собаками. У Мельєса було багато собак, яким він дав імена по назвах опер: "Травіата", "Тоска" та інші. Інколи вони грали в його фільмах.
Коментарі