12 лютого на Берлінському кінофестивалі показали прем'єру фільму "Аня, "Волга", рок-н-рол". Режисером та сценаристом є Костянтин Коновалов, 36 років. Стрічку він знімав у Криму та Києві.
— На прем'єру зібралося півзали. Це круто, бо нормальна кількість на такому фестивальному показі — 5–10 людей. Адже на Берлінале представлені близько трьох тисяч фільмів з усього світу.
Каже, що кіно такого формату в Україні не знімали.
— Зараз роблять телемило про кохання або фільми про історичні постаті, маловідомі у світі. А ми зняли нормальну позитивну стрічку. Орієнтувалися одразу на світові стандарти.
Стрічка складається із трьох новел, які є у назві.
— Назва — приємна і зрозуміла усім. "Аня" знакове імя — "Анна Кареніна", "Анна і командор", "Анна на шиї". Волга — велика річка і популярний автомобіль. Рок-н-рол — спосіб існування головних героїв.
Фільм зняли на профспілкових засадах, без грошей.
— Техніку та студію мали. Уся група, включно з оператором і композитором, працювала без гонорарів. На дрібні витрати пішло кілька тисяч гривень. Якщо стрічка продаватиметься, кожен матиме свою частку. Так Олександр Родрігес робив "Місто гріха".
За кадром від автора звучить голос київського актора Богдана Бенюка.
— Нам було важливо, щоб був хтось з народних артистів. У світовому кіно є взаємозв'язок між поколіннями. Приміром, Брюс Вілліс може запросто знятися у молодого режисера без грошей, щоб підтримати його.
Актор озвучував кіно безкоштовно.
— Попросили: Богдане Михайловичу, будемо показувати фільм у Берліні. Дуже просимо начитати голос за кадром. Бенюк — українець, вболіває за державу. Тому одразу сказали, що буде два варіанти — український і російський.
Сценарій автор задумав рік тому. Писав три місяці. Каже, що від початку знав, хто виконуватиме основні ролі.
— Головного героя — моряка грає Олег Драч. Він починав з "Ярослава Мудрого" Григорія Кохана, а остання визначна роль — у "Катині" поляка Анджея Вайди. Героїню грає Оксана Сарабаха — юрист маркетингової компанії. Наша давня знайома. Хотіли узяти свіжу людину. З Олегом у парі вони одне одного гарно доповнюють.
Ще один персонаж — машина "волга".
— Автомобіль працює у Севастопольському таксі. Це тюнінгований ГАЗ-21. Водій — Альберт Папанян, вірменин. Знімався ледь не у всіх стрічках, де було потрібне старовинне авто.
На вітчизняних екранах "Аню, "Волгу", рок-н-рол" покажуть навесні.
— Дамо її на всі українські фестивалі — "Молодість", Одеський, Бердянський. Хоч в Україні гарна кінематографічна база, торік не створили жодного кінофільму. Велика конкуренція з боку американських стрічок. Навесні буде прорив — вийде наша стрічка й українсько-чеський проект "Люблю і крапка". Це перший знятий у нас 3Д-фільм. Восени ще покажуть "Той, що пройшов крізь вогонь", це стрічка нашого класика Михайла Іллєнка.
Прошу порівняти стан українського та російського кіно. Режисера це дратує.
— Чому ми не порівнюємо український та англійський кінематограф? От корейці пішли власним шляхом. У них кіно не бюджетне, проте із цікавими поворотами, там відкривають нові імена. Як з'явився Альмадовер? Іспанці вирішили знайти незвичайного режисера, вкласти в нього гроші, щоб він став національним прапором, до якого підтягнуться всі. Так виник сучасний іспанський кінематограф.
Каже, в Україні нове обличчя треба ще створити.
— Є класики — Кіра Муратова, Роман Балаян, Андрій Бенкендорф. Існує потужна школа, традиції Довженка, Бикова, Параджанова. Потрібно просто знімати кіно, не боятися. А гроші знайти можна.
Фестиваль Берлінале завершився 20 лютого.
Фільм про Ходорковського перед показом викрали
Поза конкурсом на Берлінале показали документальну стрічку німецького режисера 41-річного Кирила Туші "Ходорковський". Зал був ущент заповнений. Після показу глядачі 10 хв. аплодували режисеру.
— Про Хородковського вперше почув у Ханти-Мансійську, куди приїхав на фестиваль, — розповідає режисер. — Тоді дізнався про долю олігарха, який не поладив із Путіним і потрапив до тюрми. Хотів показати перетворення вихідця із сім'ї інженера на одного з найбільших бізнесменів сучасної Росії.
Над стрічкою працював п'ять років.
— Мав намір поговорити з кимсь із високопоставлених російських чиновників, але всі відмовлялися. Використав унікальні матеріали з домашнього архіву батьків Ходорковського.
Офіс Кирила Туші у центрі Берліна розгромили невідомі.
— Викрали чотири комп'ютери, на яких зберігалося 200 годин відзнятого матеріалу. Добре, що лишилися копії.
Світлана КОРЖЕНКО
Коментарі
1