Залізниця є провідною галуззю транспортного комплексу України. На неї припадає 72% перевезень усіх вантажів. На підприємствах Укрзалізниці працюють 340 тис. осіб. Справно платяться всі податки. Однак через неіндексацію тарифів на вантажні перевезення у галузі швидко скорочуватиметься кількість вагонів та локомотивів. А це означає, що вже найближчим часом багато вантажів перевозити буде просто нічим.
— Вантажні перевезення — головна складова прибутків Укрзалізниці, — розповідає начальник головного комерційного управління Укрзалізниці Юрій Меркулов, 38 років. — За 10 місяців нинішнього року обсяги перевезень зменшилися — в основному, за рахунок зменшення транзитних вантажів на 18 відсотків. При цьому експортно-імпортні перевезення зросли, а внутрішні скоротилися на 4 відсотки.
Одну з причин падіння перевезень фахівець називає нестачу вагонів. Адже за останні 10 років "списали" 150 тис. вагонів. На жовтень 2012-го Укрзалізниця мала 126 тис. вагонів, третина з яких — дуже старі. Цього року належить відправити на брухт 11 тис. вагонів.
— З такими темпами старіння парку наступного року ми не зможемо перевезти близько 70 мільйонів тонн вантажів, тобто 12-15 відсотків усіх вантажів економіки України, — наголошує Юрій Анатолійович.
Залізниця намагається продовжити терміни експлуатації вагонів, залучити кредити на ремонт та придбання нового складу, співпрацювати з лізинговими компаніями. Але цього недостатньо.
— Хочу наголосити, що тільки через стримування тарифів 2012-го галузь загалом недоотримала 2 мільярди гривень. А, враховуючи статус підприємства, — ми 100-відсоткове державне підприємство — державний бюджет недоотримав відповідно 735 мільйонів гривень податкових надходжень, — продовжує Юрій Меркулов.
Якщо говорити про структуру тарифів, то на сьогодні в ній відсутня інвестиційна складова. Усі додатково залучені інвестиційні засоби — це кредити. І без загальної індексації тарифів, хоча б на рівень економічно обґрунтованих цін, вони є досить важкою ношею. Ми постійно стикаємося з проблемою відставання зростання вантажних тарифів від індексу цін виробників промислової продукції та від інфляційних процесів, що тривають у державі. Знову ж таки, зростають ціни на продукцію, яку купують для потреб залізниці: стрілочні переводи, шпали, залізобетонні вироби, вагонне литво.
Тарифи Укрзалізниці на перевезення вантажів — найнижчі серед країн колишнього СРСР та Європи. У Польщі вони вищі від українських у 4,4 разу, у Білорусі — майже вдвічі, у Росії — у 1,5 разу. Тарифи Укрзалізниці не враховують, що давно зросла ціна на промислову продукцію, яку перевозять залізничники. Не стоїть на місці інфляція. Зросли зарплати.
Залізниці не вистачає коштів інвестувати в розвиток інфраструктури, закупівлю рухомого складу. Зношеність вагонів становить понад 85% наявного парку. Електровозів — 94%. Залізниця підходить до межі, за якою вже не можна гарантувати безпеку перевезень.
На оновлення рухомого складу залізниці в найближчі 10 років потрібно понад 180 млрд грн.
Тільки 6 млрд грн необхідно витрачати щороку на оновлення парку вантажних вагонів. Загалом їх треба закуповувати до 8 тисяч. Нова техніка не потребуватиме постійного ремонту, енергоощадніша, а значить, значно дешевша в експлуатації. Це дозволить наростити прибуток компанії.
Кошти на оновлення галузь отримує, беручи кредити. Та це не панацея. За кредити треба розраховуватися. Це буде неможливо за таких низьких тарифів на перевезення.
— Залізничники виступили з ініціативою індексації тарифів наступного року на 12,2 відсотка, — зазначає Юрій Меркулов. — Сподіваємося, що цю пропозицію підтримає Мінекономрозвитку та Міністерство інфраструктури України.
Галузі могли б допомогти дешеві кредити за ставкою, що не перевищує ставку рефінансування Нацбанку. Але для вирішення цього питання потрібна воля держави. Якщо ж не оновлювати вагони та локомотиви, залізниця та державні операторські компанії втрачатимуть ринок перевезень. Без додаткових інвестицій та довготривалої стимулюючої тарифної політики парк вантажного рухомого складу Укрзалізниці скорочуватиметься швидкими темпами і у великих масштабах. А це означає, що вітчизняні підприємства залишаться з невивезеною продукцією, залежатимуть від волі приватних операторів рухомого складу, а бюджет недорахується гарантованих надходжень.
8
мільярдів гривень становитимуть збитки Укрзалізниці 2012 року від перевезень пасажирів. Ці витрати перекриваються за рахунок вантажних перевезень. Цьогоріч вантажні перевезення дали галузі 30,1 млрд грн заробітку. За ці кошти ремонтували колії, вагони, локомотиви. Укрзалізниця взяла активну участь в інвестиційних проектах до Євро-2012 — відремонтовано вокзали, придбано нові електропоїзди.
Коментарі