Ексклюзиви
Четвер, 31 липня 2008 18:12

"Варфоломій І був гостем і не міг вирішувати церковні питання"

  Дмитро Степовик: ”Російська православна церква є зброєю російської держави. Про це Путін казав, коли був президентом”
Дмитро Степовик: ”Російська православна церква є зброєю російської держави. Про це Путін казав, коли був президентом”

У Києві на урочистостях із нагоди 1020-річчя хрещення Київської Русі побував Вселенський і Константинопольський Патріарх Варфоломій І. Під час святкувань президент Віктор Ющенко публічно попросив у Патріарха благословення на створення в Україні помісної церкви. Але відповіді не отримав.

Доктор богословських наук і філософії Дмитро Степовик, 69 років, розповідає про умови, які ставить Константинополь перед Києвом.

Чому Варфоломій не підтримав створення в Україні помісної церкви?

— Зміну статусу церкви можуть ініціювати лише відповідні церковні структури — Священний Синод, архієрейський чи помісний Собор. Президент казав, що держава зацікавлена в єдиній православній церкві. Зараз їх в Україні три, дві не є помісними. Це Українська православна церква Московського патріархату, яка є обласною церквою іншої держави, і Українська автокефальна православна церква — УАПЦ.

Коли почався процес розпаду СРСР, у статут Російської православної церкви записали, щоб Білоруський і Український екзархати — це щось трохи більше метрополії — називалися патріархатами. Але за статусом вони залишилися по суті обласними метрополіями.

УПЦ Московського патріархату — це не українська православна церква. Служать там церковнослов"янською мовою із російською вимовою. Поминають у службах главою церкви московського патріарха.

УАПЦ не є тією автокефалією, яка існувала завжди. Вона створена 1993 року після смерті патріарха Мстислава. Він був главою давньої автокефалії від часів князя Володимира, яку успадкувала нинішня УПЦ Київського патріархату. Цю назву вона дістала тоді, коли в червні 1992 року об"єдналася давня УАПЦ з частиною екзархату РПЦ під проводом митрополита Філарета Денисенка. Із ним перейшли кілька єпископів і велика кількість священиків і мирян.

Проблемою є митрополит УАПЦ Мефодій Кудряков

Тому помісна, хоч і не єдина церква, в Україні існує. Має усі структури — Священний Синод, Вищу церковну раду, Верховний церковний суд, дві академії, кілька семінарій, богословські факультети в університетах. У неї 14 мільйонів віруючих, майже 5 тисяч парафій, понад 4 тисячі священиків, 38 єпископів. То які підстави не називати її помісною?

Але ж вона не визнана?

— Це інша справа. Якраз для того, щоб заплутати народ, очільники РПЦ змішують поняття невизнаність, помісність і канонічність, відмовляючи в цих ознаках Українській православній церкві. Це брехня, яка не має нічого спільного із церковними канонами.

За яких умов в Україні можливе створення єдиної православної церкви?

— Константинопольський патріархат уже багато років говорить про свою зацікавленість у цьому. Але не вказує, за яким сценарієм це має відбутися.

В усних порадах нам ставлять цілий ряд умов. По-перше, об"єднатися. Із УПЦ Московського патріархату цього не може бути. Її слід просто перереєструвати, щоб змінити статус — на Російську православну церкву в Україні. Тоді ніхто до неї не матиме претензій. В Україні живе декілька мільйонів росіян, і вони мають право на свою церкву.

А об"єднатися мають УАПЦ формації 1993 року і УПЦ Київського патріархату. Проблемою є митрополит УАПЦ Мефодій Кудряков. Він не хоче йти на об"єднання й виставляє різні вимоги. Наприклад, щоб і він, і Філарет при цьому пішли у відставку. Але ж у патріарха вищий сан. Насправді московські святі отці хочуть таким чином скинути Філарета, щоб потім мати справу зі слабшим лідером.

Другою умовою Мефодія є рівна кількість делегатів на об"єднаному Соборі. Але в УАПЦ всього 800 тисяч віруючих і шість єпископів. Їхні парафії зосереджені лише в кількох областях на Західній Україні та частково в Києві. Це не йде ні в яке порівняння з тим, що має Київський патріархат. Тому вимога рівного представництва делегатів і єпископів абсурдна.

Третьою вимогою є обрання нового патріарха за допомогою... жеребків. Це вже із області анекдотів.

Усе це говорить, що ця людина духовно темна. Доки Мефодій не змінить свої вимоги, об"єднання неможливе.

Серед побажань Константинополя є ще таке: щоб Київський патріархат понизив свій статус до метрополії і погоджував із ним усі висвяти єпископів. Це теж для нас неприйнятно. Утім, ми навіть згодні тимчасово стати метрополією з гарантією точного терміну відновлення патріархату. Але нам її не дають. Кажуть, можливо, за рік чи два... Так може й сто років минути.

Нині потрібно провести консультації, переговори, узгодження спірних моментів. Одним словом, має попрацювати церковна дипломатія.

Під час нинішнього візиту до Києва Варфоломій І був просто гостем на три дні. На святкуваннях не вирішують ділових питаннь. Ми дали їм можливість посвяткувати, не втручалися ні в які заходи. Але запрошення Константинопольський Патріарх отримав не від українських церков, а від політичної і державної влади в особі Віктора Ющенка, який мав на це право як президент і християнин.

Чому РПЦ чинить такий спротив створенню в Україні єдиної церкви?

— Бо вона є одним із важелів і зброєю російської держави. Про це Володимир Путін казав, коли був президентом. У Кремля апетити на повернення України під свій контроль не пройшли. Бо Росія ніколи не стане такою потужною як США без України, її наукової і виробничої бази.

Тому вони штучно створюють із УПЦ ворога, сподіваючись, що колись нас переможуть. Думають, що знову сюди прийде дядя Ваня і буде правити бал. Але цього ніколи не буде. Україна з року в рік міцнішає, матиме свої енергоносії.

Російські друзі в Києві до приїзду Олексія ІІ вивісили біґборди: "Україна вітає свого патріарха". Це на сміх курям, бо коли він приїздив 1990 року, його закидали тухлими яйцями.

Зараз ви читаєте новину «"Варфоломій І був гостем і не міг вирішувати церковні питання"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

2

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Погода