Від більшості пасажирських потягів відчепили пам'ятники радянської епохи — 71 вагон-ресторан більше не працює на коліях. "Укрзалізниця" каже, що експлуатаційні витрати на них перевищують прибуток. Тому здаватиме їх в оренду компаніям, що професійно працюють у сфері громадського харчування. Вагони-ресторани залишилися лише в міжнародних і денних рейсах. Зараз їх близько 40.
"Укрзалізниця" готується до реформування й хоче вкладати зусилля лише в ту діяльність, що має стосунок безпосередньо до перевезень. Уже порахували, за скільки приватні орендатори зможуть винайняти вагон-ресторан — 900–4000 гривень за рейс залежно від напрямку. Також залізничники готові надати в оренду ресторани та кафе на вокзалах і станціях, які до вересня обслуговували працівники цехів харчування Донецької, Львівської, Південної і Придніпровської залізниць.
Майбутніх орендаторів хочуть заманити тим, що за рух вагону-ресторану у складі потягу додатково платити не доведеться. Втім, ресторанні компанії поки що вивчають цю пропозицію. Першу спробу співпрацювати з приватними структурами в цій галузі "Укрзалізниця" здійснила 2006 року. Та особливого попиту вагони-ресторани тоді не мали. Зараз фінансові умови оренди вигідніші, але в рестораторів є запитання. Наприклад, наскільки великий може бути середній чек у звичайному (не фірмовому) потязі, яким їздять аж ніяк не заможні громадяни?
— Що ми зараз маємо в потягах? — перепитує голова Комітету з туризму при Львівській торгово-промисловій палаті Вардекс Арзуманян. — Ту ж саму розчинну каву у провідників та якийсь незрозумілий чай. Ось із цього й треба починати — з радянського чаю та кави, із котлет у вагоні-ресторані та на станціях. Треба проаналізувати те, що було, і що збираються будувати замість того. Тільки необхідно ставити правильні задачі.
Перше — прорахувати маршрути рентабельні та нерентабельні. Якщо рентабельні віддадуть в одні руки, а за інші хай беруться добровольці — нічого доброго з цього не вийде. Грамотний підхід до харчування взагалі — виносити все єдиним лотом. Тоді один оператор зможе підтягнути нерентабельні маршрути за рахунок дуже рентабельних. Якщо залізниця повністю зацікавлена в наданні максимального сервісу пасажирам, сильний оператор буде в змозі це зробити.
Пасажири "Укрзалізниці" ще не визначилися з тим, до якого ресторану йти під час подорожі. Втім вважають, що відмова від застарілого формату харчування у потягах — вчасна.
— Зміни на краще підуть, — каже пасажир потягу Київ–Рівне, Ігор Сторчак, 46 років. — Скільки ж можна в оці вагони ходити? Там навіть запах такий, що про їжу вже на порозі забуваєш. А асортимент? Думаю, що якась приватна компанія зможе з цього зробити щось гідніше. Тільки не треба гамбургерів якихось, хай буде наша їжа, нормальна.
Коментарі