Варварські знаряддя вилову, забруднення води й безконтрольний промисел у Чорному та Азовському морях призвели до скорочення популяції риби.
— Раніше промисловці виловлювали близько 17 видів. Зараз промисел базується на двох-трьох видах: шпроти, хамса, іноді тюлька або ставрида. На них припадає 90 відсотків вилову, — каже заступник директора Інституту біології південних морів Юрій Токарєв, 67 років. — Решта риби втратила промислове значення. Білуга, осетер, камбала, чорноморська севрюга не розмножуються до колишніх обсягів. Деякі види вже занесені в Червону книгу.
На тотальне винищення цінних видів риби передусім впливає корупція, а вже потім екологічні негаразди, вважає секретар Федерації рибної галузі України 62-річний Валентин Литвинов:
— В Україні рибною галуззю опікується Державне агентство рибного господарства. Керівники змінюються кожні рік-два, є рибінспекція та ще кілька держпідприємств. Усі разом регулюють використання водних живих ресурсів: реєструють, посвідчують, ліцензують, дозволяють. Хоча усе зведено лише до квотування на вилов риби. Рибалки свідчать: занесеш хабара — і дотримання більшості вимог стає справою другорядною. Щоби задовольнити нерідко непомірний апетит інспекторів, рибалки змушені виловлювати і цінні види риб, особливо осетра і судака. А тих, хто б'є на сполох, усувають із посад.
Наукові заклади, які не мають бюджетних коштів на дослідницьку діяльність, перепродують підприємцям квоти на так званий науковий вилов. Ті, прикриваючись наукою, виловлюють заборонені для інших види і на продаж, і на столи. Підіть на будь-який бенкет, організований керівниками рибної галузі. Ви побачите рибу, про яку лише чули колись. Такі страви вам і не снилися. Це головна причина занепаду, який ми бачимо і у водоймах, і на прилавках.
Турки виловлюють у Чорному морі на порядок-два більше риби, бо швидко реагують на такі можливості. Вони побудували сучасний промисловий флот, а для вилову масових скупчень використовують не трал, а кошіль. Цей метод дорожчий, але значно ефективніший і дружній до природи. У нас же морським дном тягнуть металеві дошки в кілька десятків тонн, які зорюють його, мов плуг. Зрештою, у Чорному морі слід обмежити потужність двигунів суден. Морем досі ходять 11 кораблів, збудованих для океану.
Коментарі
2