Прем"єр-міністр Віктор Янукович і його перший заступник Микола Азаров оголосили про початок податкових реформ. Та навряд чи всім бізнесменам варто радіти з цього приводу.
— Ми рухатимемося тільки у бік зниження податків, це перше. І друге — у бік створення гнучких механізмів сплати податків, — заявив нещодавно Віктор Янукович.
Прем"єр також підтвердив намір уряду знизити непрямі податки для промислових підприємств, акцизи й мито.
Микола Азаров оголосив про наміри знизити податок на прибутки підприємств із 25% до 20%, а податок на додану вартість — із 20% до 18%. За його словами, податкові реформи триватимуть три-чотири роки. Тільки після цього компанії та бізнесмени зможуть розраховувати на певну податкову стабільність.
Малий і середній бізнес добре пам"ятає надпотужний податковий тиск за часів першого прем"єрства Януковича. Підприємці не забули, як їх змушували платити податки наперед. Активну участь у цьому брав і Микола Азаров — саме тоді з"явився термін "азаровщина". Щоправда, не надто покращилася ситуація й за часів уряду Юлії Тимошенко. Попри активну підтримку дрібним та середнім бізнесом помаранчевої революції, податковий прес для нього не полегшили. Обіцянками залишилися плани скасувати податок на додану вартість — як найбільш корупційний — і ліквідувати податкову нерівність.
Підприємствам без пільг доводиться робити 84 податкові платежі
Й от — новий уряд і нові плани...
— Судячи з усього, ці наміри не покращать, але й не погіршать життя дрібним підприємцям, — прогнозує економіст Міжнародного центру перспективних досліджень Олександр Жолудь, 29 років. — Бо вони найчастіше працюють за спрощеною системою оподаткування. А податок на прибуток туди не входить.
На думку експерта, середньому бізнесу зниження ПДВ на два відсотки також нічого не дадуть. Виграють скоріше потужні, орієнтовані на експорт промислові підприємства. А саме такий бізнес присутній у Партії регіонів.
Отже, заплановане зменшення певних податків й отримання податкових пільг для своїх — один із головних елементів податкової політики нового уряду. Анонсовані податкові реформи задумані, здається, лише для великої промисловості. Першим кроком у цьому може стати обіцяне зниження непрямих податків для промислових підприємств. Другим — повернення до режиму вибіркового відшкодування ПДВ. Звісно, лише своїм.
— Азаров свого часу особисто цим займався, таку схему було розроблено й упроваджено саме при ньому, — стверджує провідний експерт Центру соціально-економічних досліджень "CASE-Україна" Володимир Дубровський, 44 роки.
Справді, за часів уряду Юлії Тимошенко оприлюднили цифри: через схеми фіктивного експорту 2004 року було незаконно відшкодовано ПДВ на суму 2,8 млрд грн.
Пропоновані нинішнім урядом податкові реформи щонайменше суперечливі, переконаний інший експерт Центру "CASE-Україна", Дмитро Боярчук, 27 років.
— Янукович на всю країну заявляє про зниження податків, — міркує експерт. — Але Азаров водночас починає створювати неоднозначну систему оподаткування. Він особисто визначатиме, хто платитиме, а хто не платитиме ті чи інші податки.
На думку Дмитра Боярчука, вибіркове відшкодування ПДВ та наміри щодо відновлення вільних економічних зон — усе це створюватиме нерівні умови для ведення бізнесу. Не варто сподіватися зниження податкового тягаря фізичним особам, дрібним і середнім підприємцям.
У Світовому банку дослідили: з-поміж усього, що впливає на ведення бізнесу в Україні, найгірші справи у податковій системі. Наша практика оподаткування має здебільшого каральний і корумпований характер, а значить, сприяє тінізації економіки. Підприємствам без податкових пільг доводиться робити в середньому 84 податкові платежі й витрачати на виконання податкових вимог понад дві години на день. Тому реформи варто було б починати зі спрощення й зменшення кількості процедур оподаткування, а не з роздачі преференцій.
Рейтинг України
з простоти ведення бізнесу з-поміж 155 країн світу
критерій | місце |
Започаткування бізнесу | 110 |
Ліцензування | 98 |
Найом працівників | 119 |
Реєстрація власності | 127 |
Отримання кредитів | 75 |
Захист інвесторів | 141 |
СПЛАТА ПОДАТКІВ | 151 |
Торгівля за межами країни | 78 |
Виконання контрактів | 39 |
Припинення бізнесу | 123 |
Загальний рівень простоти ведення бізнесу |
124 |
дані: www.doingbusiness.org (Світовий Банк)
Коментарі
1