Після президентських виборів можливі затримки виплат пенсій. Якщо ж вони й будуть виплачуватися, то, скоріше, за рахунок емісійних грошей, вважає експерт "Фонду суспільної безпеки" Юрій Гаврилечко, 33 роки.
Що відбувається з пенсійною реформою в країні?
— Нічого. Вона гальмується, незважаючи на прийнятий ще 2003 року відповідний закон. Досі відсутні реальні дії щодо реформування системи пенсійного забезпечення.
Накопичувальна система, коли люди відраховували б певний відсоток із зарплатні на особистий пенсійний рахунок, окрім податку в Пенсійний фонд, мала запрацювати цього року. Але вона так і не введена. Я сумніваюся, що запрацює й наступного року. Криза.
До чого це призведе?
— На пенсіях теперішніх пенсіонерів це не позначиться. А порівняно з ними доходи українців, яким сьогодні 45–50 років, при виході на пенсію будуть, безперечно, нижчі.
Чим не влаштовує чинна солідарна пенсійна система?
— Солідарна система дієва за умови, коли кількість працюючих у 4–5 разів перевищує число пенсіонерів. За нашими прогнозами, до 2011 року пенсіонерів в Україні буде стільки, скільки і працюючих. Якщо до кризи цей розрив усе-таки був, то зараз, під час кризи, він зменшується. Це пов"язано з масовими звільненнями та прихованим безробіттям. Через що зменшується кількість людей, які платять податки до Пенсійного фонду. А кількість пенсіонерів зростає. Не виключно, що в держбюджеті буде окремий рядок дотацій для фонду. Таким чином десь до 2015 року бюджет Пенсійного фонду може зрівнятися по обсягу з держбюджетом. Пенсії стануть найбільшою статтею видатків держави.
Чи зможуть врятувати ситуацію недержавні пенсійні фонди — НПФи?
— Надія на приватні пенсійні фонди, так званий третій рівень пенсійної системи, залишається лише надією. При такій девальвації національної валюти і високій інфляції навряд чи який-небудь недержавний фонд зможе забезпечити збереження вкладених у нього грошей. Не кажучи вже про їхнє збільшення.
Проблеми з виплатами пенсій можуть початися вже в лютому
Врахуйте високу недовіру суспільства до банківської системи, а значить і до НПФів. Накопичити гроші на старість таким способом виглядає проблематично.
Як ви оціните матеріальне становище українських пенсіонерів?
— Пенсії виплачують більш регулярно, ніж зарплати, — без затримок, у повному обсязі. Але говорити, що люди похилого віку живуть краще, ніж ті, хто працює, я б не став. Середня пенсія нижче середньої зарплати по країні.
І все-таки перед виборами найактивнішу частину електорату, пенсіонерів, ніхто кривдити не стане.
— Принаймні, поки що. Найактивнішою частиною електорату ці люди є до виборів. А після вони перестають цікавити учасників цього процесу.
Благополуччя наших пенсіонерів залежить від того, у скільки турів пройдуть вибори президента. Якщо в один, то проблеми з виплатами пенсій можуть початися вже в лютому, якщо у два, то — з березня. Не факт, що це буде обов"язково. Але утримувати ситуацію уряд зможе лише за рахунок збільшення внутрішнього боргу.
Бомба уповільненої дії вже закладена. Якщо заборгованість із зарплат збільшується, то автоматично зростає дефіцит Пенсійного фонду. Складно передбачити, що буде через кілька місяців. Але сумніваюся, що бюджет-2010 приймуть до грудня. Швидше його не буде до президентських виборів.
Чим це загрожує пенсіонерам?
— Десь із лютого грошей у фонді на виплату пенсій може просто не вистачити.
За прогнозами профспілок, кількість безробітних незабаром сягне 3 мільйонів. Зростає кількість працюючих скороченим графіком. Отже, очікувати збільшення надходжень у Пенсійний фонд не доводиться.
Як на законодавчому рівні захищені люди похилого віку?
— Теоретично — добре. Але багато законів не працюють через брак фінансування. Наприклад, закон про дітей війни. Окремим рядком у бюджеті він не підкріплений. Людей похилого віку, що мають статус дітей війни в Україні понад 6 мільйонів. Їм передбачене збільшення до пенсії на рівні 20 відсотків від мінімальної пенсії. А грошей немає.
Три етапи реформи пенсійного забезпечення
Пенсійна реформа розпочалася з прийняття закону про обов"язкове державне пенсійне страхування. Її мали проводити трьома етапами.
Перший. Ревізія чинної солідарної системи, коли працюючі сплачують податки, а літні люди отримують пенсії. Перехід на диференційовану систему нарахування пенсій — залежно від виробничого стажу й зарплати.
Другий. Уведення накопичувальної пенсійної системи. Усі працюючі мали відраховувати певний відсоток зарплати на персональні пенсійні рахунки. Ці внески — власність кожного платника, їх можна передавати в спадщину. Паралельно діятиме солідарна система.
Третій. Добровільно-накопичувальний, у якому задіяні недержавні пенсійні фонди. Він розрахований на заможних громадян і дає можливість відкласти на старість додаткову, особисту пенсію.
Коментарі
3