Банкрутство компанії "Аеросвіт" — завершальний етап монополізації галузі Українською авіаційною групою, яка належить до групи компаній "Приват" Ігоря Коломойського. Так вважає 32-річний Артур Вінюков-Прощенко, доцент кафедри організації авіаперевезень Національного авіаційного університету.
— "Аеросвіт" об'єднався з Міжнародними українськими авіалініями практично перед самим банкрутством. Це означає, що всі рейси компанії-банкрутів віддадуть МАУ, а також іншим авіакомпаніям, які належать "Привату" — "Дніпроавіа", "Донбасаеро". За антимонопольним законодавством рейси "Аеросвіту" на конкурсних умовах могли б бути передані також "Візейру", "Аероніксу", "Ютейру". Щоб цього не допустити, і було проведене об'єднання МАУ та "Аеросвіту".
Хто володіє МАУ?
— Акціями МАУ володіє офшорна компанія з Кіпру. Можна створити величезну кількість компаній із різними назвами, але питання — як звуть реального власника. Усе вказує, що такою є група "Приват". МАУ всіляко відхрещується від причетності до структур, якими володіє Українська авіаційна група (належить Ігорю Коломойському. — "ГПУ"). Насправді, схоже, у них одні власники, бо самі собі передають усі рейси "Аеросвіту". Це стандартна міжнародна політика великих структур.
Чому "Аеросвіт" продовжує виконувати рейси?
— У них залишилися тільки дальньомагістральні рейси, які МАУ ніколи не виконувала. За півроку-рік МАУ перебере на себе і ці напрямки.
Злиття "Аеросвіту" з МАУ стало несподіванкою?
— "Аеросвіт" збанкрутував через нераціональне управління фінансами. Це призвело до затримок і скасування рейсів, погіршення сервісу, технічного стану літаків. Через усе це сильно постраждала репутація компанії.
Торік весною ситуація навколо "Аеросвіту" була схожа на підготовку компанії до продажу. Але все пішло за песимістичним сценарієм. .Її просто збанкротували, висмоктавши всі соки.
Що змінить це злиття на ринку авіаперевезень?
— На кінець минулого року доля ринку Української авіаційної групи становила 80 відсотків. Конкурентів у них практично немає. Якщо Україна приєднається до Договору про відкрите небо, МАУ конкуруватиме зі світовими компаніями і, хоч-не-хоч, підніматиметься на вищий рівень. Лише так компанія зможе втримати контроль над аеропортом "Бориспіль" — головними повітряними воротами країни.
Яких компенсацій повинні вимагати пасажири, які не вилетіли з аеропортів через "Аеросвіт"?
— Юридична правда на їхньому боці. Їм, звичайно, мають заплатити грошову компенсацію. Та навіть якщо суд примусить "Аеросвіт", пасажири чекатимуть грошей від банкрута рік, у кращому разі. Можуть і нічого не отримати. Така політика власника компанії. Його не цікавлять долі людей. Згідно з вимогами Варшавської і Монреальської конвенцій, авіакомпанії зобов'язані годувати пасажира раз на 4 години, надавати готель. Та це не про "Аеросвіт". Майже всі світові фірми розірвали стосунки з нею.
Не діє Міністерство інфраструктури та Державна авіаслужба. Думаю, що винуватими зроблять пасажирів. Так само нічого не можуть добитися ображені пасажири поїздів "Хюндай".
Коментарі