четвер, 02 лютого 2006 19:49

"На чорта мені така держава?"

  Вадим Скуратівський
Вадим Скуратівський

Культуролог Вадим Скуратівський, 64 роки, говорить про небезпеку масової культури, оцінює творчість Михайла Поплавського та Микити Михалкова і стверджує, що відеокасети з "Тінями забутих предків" мають бути у кожній школі.

Чи можливо зберегти українську самобутність в умовах глобалізації?

— Під глобалізацією зазвичай мають на увазі тотальну американізацію світу. Звісно, американська цивілізація виникла через поєднання дуже різних і етнічних, і культурних елементів. Її можна назвати якимось світовим синтезом. Однак чому вона має бути наскрізною для всього світу?

Шануючи американську культуру, я з таким варіантом глобалізації не погоджуюся. Приміром, не сприймаю американського кіно. Не хочу ображати весь їхній кінематограф — на півтораста американських фільмів є кілька розумних і глибоких. Та не знаю, чи бачать їх у всьому світі.

Такій американізації світ і протистоїть. Україна та інші країни повинні знайти універсальну культурну модель, під дахом якої перебуватиме все людство. Справді, все об"єднається. Але ж має відбуватися безперестанний діалог свого та чужого, а не механічне прийняття чужого та перемога якоїсь однієї цивілізації.

Українці мають пам"ятати своє коріння, традиції, починаючи від поганства, прийняття християнства, патріархальної культури. Маємо пам"ятати свою класику — від барокової України, Сковороди, Котляревського до Григора Тютюнника. Якщо ми відмовимося від цієї спадщини, то виникне якийсь вакуум. Туди прийде щось чуже. І хоча воно остаточно цей вакуум не заповнить, але заважатиме нам, мов якась отрута.

Чим загрожує нам це захоплення іноземною масовою культурою?

— Захоплене масовою культурою людство йде до катастрофи. Адже така культура абсолютно відірвана від реальності! Вона залишається десь поза теле— і кіноекраном, поза палітурками жовтої літератури. Але ж ця реальність живе поруч! Раптом американці прокидаються — нема веж-близнюків у Нью-Йорку. Прокидаються ще через кілька років — на Близькому Сході вирує третя світова війна.

Світова масова культура штовхає людство у прірву

Масова культура дезорієнтує людей, і вони займаються бозна-чим. А цивілізація має зараз тільки одне завдання — вижити в біосфері. Вона нас породила і тепер вимагає піклування.

Треба цілком змінити загальну економічну стратегію людства. Ми дійшли до межі. І в цій ситуації світова масова культура штовхає людство в прірву, присипляючи його, відвертаючи від реальності.

Що ж робити, коли держава не хоче або не може підтримувати українську культуру, та й народ далеко не весь національно свідомий?

— Якщо ми казатимемо, що в держави нема грошей, а в народу нема волі, то маємо сісти і скласти руки. Культура — це безперестанна боротьба зі смертю, із забуттям. Ми хочемо вціліти? Значить, так чи інакше маємо опиратися цьому забуттю. Іншого виходу немає. У Міністерства культури грошей не було і, напевне, ніколи й не буде.

Про телебачення годі й говорити — воно цілком у мавпячих лапах. А мають же бути не просто присвячені культурі передачі, а спеціалізовані канали, які б цілодобово розповідали народові про його минуле. Отож треба, щоб держава разом із суспільством створила такий канал культури. Це не прохання, а вимога. Якщо ж держава не може цього зробити, то на чорта вона мені треба?

Але ж не все впирається в телебачення і гроші?

— Нам передусім треба пам"ятати свою культуру. Є тисячі способів цього. Що школяр знає про класику? У кращому разі уривки з Джека Лондона і кілька сторінок із Бальзака. Культура — особливо витончена, авторська — перебуває на периферії. Нам важко її сприймати. Набагато легше дивитися дурнуватий російський серіал або американський фільм.

Усе ж таки — наскільки жорсткою має бути політика держави щодо захисту української культури?

— Держава повинна захищати інтереси українського суспільства. Наприклад, зупиняючи потік російського книжкового кітчу. Хай російські видавці платять українській державі, а вона на ці гроші перевидасть нашого етнографа Василя Скуратівського, мого далекого родича. Треба видавати книги, дбати про телебачення, радіо. Робити так, щоб українець зрозумів: українська культура — це не тільки дурний співучий Поплавський (отак і надрукуйте!). Тому що це просто приниження будь-якої культури.

Треба пояснити трагедію тамтешньої естради — від "Бітлів" і Моррісона до наших днів

Потрібна безупинна робота, а не сподівання на те, що відбудеться стихійний прорив.


Але чи буде попит на класиків, якщо більшість західних фільмів і російських книжок, які до нас потрапляють, — це масова культура низького мистецького рівня?

— Коли на телебаченні говорять, що передача про культуру не має рейтингу, це тому, що глядача посадили на наркотичну голку масової культури. Це так, ніби людина потрапила в клініку, а лікар-нарколог каже: цей хворий хоче тільки наркотиків, і треба, щоб він споживав лише їх.

Треба людей виховувати, показувати те, що належить! Радянське телебачення наприкінці 80-х і на початку 90-х робило це. Люди поступово починали цікавитися витонченішими, складнішими культурними моделями. Якщо на бібліотечних полицях у школі та університеті стоятиме перекладене українською зібрання творів Бальзака, Флобера — тоді й буде попит. Треба просто зробити, щоб були всі ці книги, фільми, касети.

Але ж кажуть, що попит породжує пропозицію...

— Це абсолютно правильно, але в галузі економіки. Якщо ж ідеться про культуру, то треба вішати на ліхтарях тих, хто так говорить. Річ у тім, що є якась меншість, яка пам"ятає світову культуру. І є більшість, яка, цілком імовірно, може цим зацікавитися. Але за умови, що меншість матиме змогу представити цю культуру.

Дурне кітчеве російське кіно перебріхує рішуче все

Людство має безперестанку навчатися. І ми переконаємося, що маси зацікавляться справжньою культурою, як зацікавилися наприкінці ХІХ — на початку ХХ століття Тарасом Шевченком. Це не критики перетворили його на національного поета, а цей самий "попит".

З іншого боку, захищаючи свою культуру, як не оточити її залізною завісою?

— Треба зібрати все найкраще з євро-американської, атлантичної цивілізації, перекласти українською мовою, показати в нас. Класику, а не важкий рок. Хоча й там щось можна знайти, тільки треба пояснити трагедію тамтешньої естради — від "Бітлів" і Моррісона до наших днів. Тому що на першому своєму сплеску це завжди дуже талановито. А потім воно отримує свій грошовий еквівалент і стається те, що Плеханов назвав "кризисом безобразия".

А як бути із сучасним кіно?

— Дурне кітчеве російське кіно, починаючи з "Сибірського цирульника", дуже майстерне. Але воно перебріхує рішуче все. Коли великого російського кінорежисера Олексія Германа запитали про фільми Михалкова, він відповів: я не хочу навіть говорити про них, тому що це несерйозно.

Хтось хай споживає цей кітч. На здоров"я. Але якась кінематографічна меншість має право на творення свого кінематографа. Починати треба з того, що відеокасети з "Тінями забутих предків" мають бути в кожній українській школі.

Якщо показувати високе кіно, то рано чи пізно глядач на нього піде. Треба поставити приватні кінотеатри в такі умови, щоб вони годували своїх власників, але й не отруювали націю! Культура не може мати грошового еквіваленту. А якщо у власника кінотеатру саме таке уявлення про культуру, то хай він пошукає власність у промисловості. Тому що по суті він перетворює на свою власність нашу з вами свідомість. І тут ми його маємо зупинити.

А самі що робите для того, щоб не підпасти під вплив іноземної культури?

— Я пам"ятаю гарний вислів Юліана Тувіма: "Радіо — геніальний винахід: один поворот регулятора — і нічого не чути". Так само й телебачення: натискаєш на кнопку — і не видно цієї бридоти. Отак я голосую проти масової культури.

Зараз ви читаєте новину «"На чорта мені така держава?"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути