Президент Петро Порошенко призначив суддів Вищого антикорупційного суду України. 11 квітня вони склали присягу. Установа зможе запрацювати влітку. Розглядатиме справи, які розслідує Національне антикорупційне бюро. Новообраним суддям передадуть понад 200 справ, які зараз перебувають у судах першої інстанції.
38 суддів добрали на спеціальному конкурсі. 19 березня Вища рада правосуддя передала президенту на затвердження переможців. На вимогу західних партнерів і Міжнародного валютного фонду вирішальне слово у доборі мала Громадська рада міжнародних експертів. До конкурсних процедур залучили колишніх суддів та прокурорів із Великої Британії, Канади, Данії, Литви, Македонії. Вони отримали право вето щодо будь-якого кандидата. На фінальних стадіях добору відсіяли 42 претенденти. Мали застереження щодо їхньої доброчесності й статків. Щоправда, міжнародні експерти дали зелене світло сімом суддям, проти яких виступали українські активісти. До першої інстанції суду ввійшли 27 служителів Феміди, до апеляційної палати — 11. Суддями раніше працювали 22 людей, 13 — адвокатами, троє — науковці.
— Сім місяців тривав відбір. Мали кілька сотень кандидатів, — каже Петро Порошенко, 53 роки. — Я радий, що в суді працюватимуть науковці й адвокати. Ми вже бачимо ефективність такої взаємодії на прикладі Верховного суду, де зараз 25 відсотків людей не з суддівського корпусу. У Антикорупційному суді цей відсоток буде ще вищий — 42 проценти. Відкриттям цієї установи ми завершуємо створення незалежної антикорупційної інфраструктури.
— Створенням цієї інституції мали б завершити побудову карної інфраструктури щодо великої політичної корупції. Але присяга суддів — це ще не запуск усієї системи, — каже керівник Центру протидії корупції Віталій Шабунін, 34 роки.
— Є ще організаційні питання. Треба знайти приміщення, обрати на конкурсній основі керівника апарату й запустити роботу. На повну інфраструктура не запрацює навіть з Антикорупційним судом, бо є проблема зі Спеціалізованою антикорупційною прокуратурою. Її керівництво продає справи. Детектив НАБУ не може зробити жодної значущої слідчої дії без погодження з прокурором, який є процесуальним керівником справи. Якщо він хоче знищити провадження, робить це до суду.
Але це важлива подія. Маємо суд, де прийматимуть остаточні рішення. Стара судова система корумпована й нереформована. Не готова розглядати корупційні справи. З багатьох причин: судді не хочуть ризикувати, недостатньо кваліфіковані, піддаються політичному тиску. Три роки НАБУ надсилало свої справи в суди, де їх просто не розглядали. Там боялися робити свою роботу. Реформа старої системи не вдалася.
Єдиний запобіжник, щоб Антикорупційний суд був дієвим, — це процедура добору. Ключовою проблемою у створенні установи було небажання політичної еліти мати міжнародних експертів гарантами незалежного обрання. Вони ж і викинули більшість недобросовісних кандидатів під час конкурсу. Тому я — обережний оптиміст. Більшість суддів, до яких ми мали питання, відсіяли. Склад Антикорупційного суду значно кращий за контингент Верховного, в обранні якого громадськість не приймала участі.
Коментарі