Верховна Рада може заборонити рекламу лікарських засобів, включаючи безрецептурні препарати та БАДи. У парламенті вже зареєстровано відповідний законопроект. Він передбачає, що інформація про ліки буде розміщуватися не в популярних ЗМІ, а в спеціалізованих медичних виданнях.
Причиною такого радикального кроку спеціалісти Антимонопольного комітету називають недобросовісність низки фармвиробників. Компанії запускають таку рекламу, яка вводить в оману людей. Агресивні телевізійні ролики спочатку акцентують увагу на проблемі, а потім спонукають людей купувати абсолютно непотрібні ліки. Така реклама також часто створює відчуття, що для встановлення діагнозу та призначення терапії лікарі не потрібні, а всі хвороби можна швидко ліквідувати за допомогою пропонованих препаратів.
Люди вірять рекламі, а коли розуміють, що їх ошукали, починають завалювати скаргами депутатів. Парламентський комітет з питань охорони здоров"я з початку року отримав 1900 звернень громадян. Головний консультант комітету Світлана Зброжек каже, що половина з них скаржаться на лікарські засоби та прилади, зокрема на препарати вітрум, атма, гріппекс, мезим, лазолван, еспумізан, простамол уно. Люди пишуть, що в рекламі хворим обіцяють золоті гори, а на ділі зцілення не відбувається.
– Ось скарга від жінки, яка купила препарат для свого чоловіка, але жодного ефекту ліки не дали. Вона також обурена змістом телевізійної реклами препарату простамол уно. — Світлана Зброжек цитує листа: — "Реклама простамол уно етично ображає мене як жінку. У такому дусі ми дійдемо до натуральної анатомії та відкритої порнографії. Реклама впливає на підсвідомість людей, обіцяє одужання, чого немає насправді. Прошу закрити таку рекламу".
Хворим обіцяють золоті гори, а зцілення не відбувається
Іще один лист від жительки Полтавщини, яка пропрацювала вчителькою у школі 21 рік: "Прошу звернути увагу на рекламу препарату мезим. Купила, почала його вживати, а він зовсім не допомагає. Із шлунком як були проблеми, так і лишилися. Навіщо рекламувати дорогі ліки, якщо в Україні є аналоги, нічим не гірші від імпортних? Треба розібратися, що це за препарат такий, що його так рекламують, хто його виготовляє і чому ми дарма витрачаємо гроші".
— Реклама спонукає пацієнта самотужки, без участі лікаря розібратися з хворобою. Це дуже небезпечно! — говорить головний лікар Київського міського центру здоров"я Отто Стойка. — А правильний шлях трохи клопітний: іти до лікаря і розбиратися, чому болить шлунок, робити додаткові обстеження, аналізи. І якщо в людини гостро заболів живіт, до встановлення діагнозу їй не дають навіть банальних знеболювальних, щоб не змазати клінічну картину. Реклама ж пропонує простий шлях: випив таблетку, і все, можеш забути про біль у шлунку. Таким чином пацієнта підштовхують до того, щоб він сам, без участі лікаря, розібрався із хворобою. Це дуже небезпечно! Причиною такого болю можуть бути мільйон хвороб, і всі лікують по-різному, а не однією таблеткою.
Антимонопольний комітет має намір притягнути до відповідальності за розміщення неправдивої реклами виробника мезиму та простамолу. Його зобов"яжуть зняти проблемні ролики з ефіру та, можливо, сплатити штраф. Загалом за останні півтора року АМКУ провів понад 300 розслідувань щодо розповсюдження недобросовісної рекламної інформації. Із них 65 стосувалися реклами лікарських препаратів і БАДів. За результатами багатьох справ комітет притягнув суб"єктів до відповідальності. Так, австрійську компанію-виробника лазолвану оштрафували на 1 млн грн. Препарат рекламували так: "Кашель вилікує вам, звільнить подих – лазолван". Але цей лікарський засіб не лікує захворювання дихальних шляхів, а лише зменшує прояв застудних симптомів.
Коментарі